قیمت سنگ‌آهن ثابت می‌ماند
آزاده حسینی
هفته گذشته با درج خبر افزایش قیمت سنگ‌آهن، جو بازار برای سهام شرکت‌های فولادی تغییر پیدا کرده بود به طوری که طی چند روز گذشته شاهد صف فروش سهام شرکت‌های فولادی بودیم.

اما مسوولان وزارت صنایع‌و‌معادن و سازمان بورس اوراق با رد خبر افزایش قیمت سنگ‌آهن به شایعات پایان دادند. همچنین دیروز محمد رجایی مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در جمع خبرنگاران ضمن تکذیب شایعات پیش‌آمده درخصوص رشد قیمت سنگ‌آهن گفت: خرید سنگ‌آهن از سوی فولاد مبارکه در قالب قرارداد بلندمدت انجام شده و قیمت آن سال‌ به سال توافقی و براساس تورم تعیین می‌شود، بنابراین امسال هیچ تغییر قیمتی در طول سال نداریم.
وی گفت: قراردادهای فی‌مابین فولاد مبارکه و شرکت‌های معدنی تولیدکننده سنگ‌آهن قراردادهای بلندمدت (۵ساله) بوده و طی این مدت هر سال قبل از شروع سال جدید با شرکت‌های مذکور طی توافقی که از طریق ایمیدور (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی) حاصل می‌شود و با توجه به نرخ تورم سنگ‌آهن دریافتی قیمت‌گذاری شده و در طول سال تغییر نرخی نداریم.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی شایعات در بازار وجود داشته که قیمت سنگ‌آهن آزاد شده و فولاد مبارکه سنگ‌آهن را با نرخ‌های بالا می‌خرد که ضمن تکذیب این خبر از همکاری خوب شرکت‌های معدنی با فولادسازان تشکر می‌کنم.
رجایی تصریح کرد: مزیت نسبی تولید فولاد در ایران از همین رو حاصل شده و در صورتی که سنگ‌آهن را از سایر کشورها خریداری کنیم باید هزینه‌های گزافی برای خرید و حمل‌و‌نقل آن بپردازیم.
وی همچنین با اشاره به حل مشکلات قطعی برق گفت: خوشبختانه با هماهنگی‌های صورت‌گرفته بین وزارت صنایع و معادن و وزارت نیرو مشکل قطعی برق صنایع کمتر شده یا از قبل اعلام می‌شود.
رجایی افزود: البته در برنامه‌ریزی‌های خود قطعی برق را لحاظ می‌کنیم به همین دلیل قطعی برق در حجم تولید ما تاثیر آنچنانی نمی‌گذارد و همچنین با برنامه‌ریزی‌های انجام شده سعی شده تا با صرفه‌جویی لازم در سایر بخش‌های کارخانه به خط تولیدمان آسیب وارد نشود؛ وی در ادامه با اشاره به توافق وزرای صنایع و نیرو در مورد برنامه قطع برق صنایع گفت: بر این اساس در صورتی‌که میزان مصرف برق یک واحد صنعتی ۱۰ درصد کاهش یابد، مشمول قطع برق نخواهد شد که ما نیز برای دستیابی به این هدف یک برنامه مدون در سه فاز تعریف و تهیه کرده‌ایم.
وی تصریح کرد: قصد داریم بدون اینکه خسارتی به تولید وارد شود، مصرف برق کارخانه را به حداقل برسانیم که خاموش کردن موتورهایی که امکان رزرو دارند و رساندن فشار هوا در سیستم‌های هوای فشرده به حداقل میزان ممکن از جمله راهکارهای کاهش مصرف برق است.
رجایی همچنین انتقال پیک مصرف برق از ساعت ۷ تا ۱۰ شب به بعد از نیمه شب و تزریق اکسیژن به کوره‌های الکتریکی را از دیگر راهکارهای کاهش مصرف برق در فولاد مبارکه عنوان کرد و افزود: بخشی از این برنامه‌ها در بلند مدت قابل اجرا و نیازمند سرمایه‌گذاری است. وی در ادامه در مورد تاثیر حذف کامل یارانه‌ها بر تولید فولاد مبارکه اظهار داشت: حذف یارانه‌ها ما را با وضعیت جدیدی روبه‌رو می‌کند و ما مطالعات لازم را برای برخورد با این شرایط از یکسال پیش آغاز کرده‌ایم و در تلاشیم فولاد مبارکه را در فضای غیر یارانه‌ای اداره کنیم.
رجایی با بیان اینکه حذف یارانه‌ها در درازمدت به نفع صنعت خواهد بود، خاطرنشان کرد: طی ماه‌های اخیر اطلاعاتی را در مورد تاثیر حذف یارانه‌ها بر تولید به مسوولان ارائه داده‌ایم.
وی همچنین از رشد یک میلیون تنی ظرفیت تولید فولاد مبارکه تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: اولویت‌ ما تامین نیاز بازار داخل است و به همین منظور تنها ۱۵ درصد توان صادراتی ما اجرایی خواهد شد. وی در مورد مشکلات پیش آمده برای قطعه سازان در زمینه تامین ورق‌های فولادی مورد نیازشان نیز اظهار داشت: سال گذشته نسبت به سال ۸۵ حدود ۱۰ درصد افزایش تولید ورق مورد نیاز قطعه سازان را داشتیم و تا به حال هیچ کاهش تحویلی به سازندگان قطعه نداشته‌ایم.
وی اظهار داشت: به‌دلیل برنامه‌ریزی‌های جامع و کامل فولاد مبارکه و درنظر گرفتن مشکلاتی نظیر قطعی برق در برنامه، EPS لحاظ شده تغییر نمی‌کند.وی ادامه داد: فولاد مبارکه همچنین قصد دارد تا با بهره‌‌وری صحیح بر روند اجرای طرح‌های توسعه خود بیفزاید، به‌طوری‌که تا پایان سال از خرید شمش فولادی (اسلب) از فولاد خوزستان یا شمش وارداتی بی‌نیاز می‌شویم.
رجایی یادآور شد: حجم تولیدات این شرکت با طرح‌های توسعه‌ای که در پیش دارد از ۵ میلیون تن به ۶ میلیون می‌رسد، البته این رقم به تدریج درطول سال آینده افزایش خواهد یافت و یک‌مرتبه به تولید ۶ میلیون تن نمی‌رسیم.وی ادامه داد: فولاد مبارکه برای تولید ۵/۳ میلیون تن طراحی شده بود، اما با تلاش و کوشش و برنامه‌ریزی صحیح و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای به این رقم دست یافته است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه از سودآوری طرح سبا خبر داد و گفت: فولاد سبا نیز که در گذشته زیان‌ده بود در سالجاری به سوددهی رسیده و درنظر داریم حجم تولید آن را با اجرای طرح‌های توسعه‌ای از 550 هزار تن افزایش دهیم.
وی در خصوص معدنی که قرار بود به فولاد مبارکه واگذار شود نیز گفت: سیاست‌گذاری‌های لازم هنوز اجرا نشده و یک بخشی از آن مربوط به ما بود که با خرید سهام شرکت‌های معدنی آن را انجام دادیم، اما امیدواریم در آینده‌ای نزدیک یکی از معادن سنگ‌آهن، به فولاد مبارکه واگذار شود.
وی با اشاره به پایین آمدن حجم خرید شمش در فولاد خوزستان گفت: به دلیل نیاز سایر فولادسازان به شمش فولاد (اسلب و بیلت) فولاد خوزستان حجم عرضه‌های خود را به فولاد مبارکه تا حدود 18درصد کاهش داده و البته طی این مدت فولاد مبارکه خود شمش مورد نیازش را تامین کرده و تا پایان سال نیز از خرید شمش بی‌نیاز شده و حتی تا جایی پیش می‌رویم که مازاد تولید شمش فولاد نیز داشته باشیم.وی سود شرکت در سال جاری را مثبت ارزیابی کرده و گفت: در سال جاری تغییر نرخی در خرید سنگ‌آهن نداریم و رشد قیمت فولاد نیز مطمئنا بر قیمت سهام فولاد مبارکه تاثیرگذار خواهد بود، اما نرخ فولاد را ما تعیین نمی‌کنیم و این شرایط بازار است که بر قیمت محصولاتی که در بورس‌فلزات عرضه می‌کنیم تاثیر می‌گذارد.
رجایی گفت: حدود ۲۲درصد از کل محصولاتمان را هر هفته در بورس‌فلزات عرضه می‌کنیم و سایر حجم آن را نیز بر اساس قیمتی که در بورس تعیین می‌شود به مشتری‌های خاص خود مانند خودروسازان تحویل می‌دهیم.وی تصریح کرد: شرایط بازار هم‌اکنون به گونه‌ای شده که قابل پیش‌بینی نیست و به همین دلیل قیمت‌ها را نمی‌شود پیش‌بینی کرد، اما به عوامل متعددی از جمله قیمت نفت و حمل‌ونقل و... بستگی دارد، قیمت محصولات ما از ابتدای سال تا به حال از یک روند ثابت برخوردار بوده و طی دو هفته اخیر هم اندکی کاهش داشته است. به هر حال فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات فولادی ورق همواره بازار را با وجود وابستگی به واردات در یک حالت تعادل نگه داشته است.