اشباع بازار آهن

منیژه حیاتی

در پی توزیع گسترده آهن‌آلات توسط یکی از تاجران بزرگ بازار، تقاضای تیرآهن و میلگرد به شدت کاهش پیدا کرده است. از این رو ذوب‌آهن دیروز در بورس کالا هیچ یک از کالاهای خود را عرضه نکرد. عدم تحویل به موقع کالاهای چینی توسط شرکت بازرگانی دولتی که چهارشنبه هفته گذشته در بورس عرضه شده بود نیز باعث شد محموله‌های جدید وارداتی بدون خریدار مانده و تقاضایی برای آن وجود نداشته باشد.

دیروز علاوه بر این یک محموله ۵۴۰تنی سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن توسط یکی از تجار در بورس با نرخ ۱۲۱۰۰ریال عرضه شد که به دلیل عدم توافق خریدار و فروشنده بر سر قیمت، این کالا هم فروش نرفت.

به گفته یکی از فعالان بازار، دلایل مختلفی برای کاهش تقاضا در بازار وجود دارد؛ اول اینکه بازار آهن طی روزهای اخیر شاهد عرضه محصولاتی بود که قبلا از بورس خریداری شده اما تاکنون در بازار توزیع نشده بود. این امر باعث شد تا به‌رغم تداوم رشد نرخ بیلت در بازارهای جهانی، تقاضا در بازار ایران کاهش پیدا کرده و خریداران هیجانی را که برای خرید آهن‌آلات در هفته‌های گذشته داشتند، از دست بدهند.

اغلب کارگزاران معتقدند در حال حاضر کالاهای چینی تنها بر بازار همین محصول اثر می‌گذارند و تاثیری در کلیت بازار و محصولات ذوب‌آهن ندارند.

اما همان طور که ذکر شد، عدم تحویل به موقع کالاهای عرضه شده قبلی و عدم بازگشت نقدینگی تجار باعث شد تا این کالاها دیروز با استقبال بازار مواجه نشوند.

روز گذشته کارگزاران خریدار، نسبت به نحوه تحویل محصولات چینی اعتراض کردند. به گفته یکی از کارگزاران، کالایی که هفته گذشته فروخته شده هنوز در گیر و دار گذشتن از بوروکراسی پیچیده و طولانی شرکت بازرگانی دولتی قرار دارد و هنوز خریداران به کالاهای خود دسترسی پیدا نکرده‌اند.

گفته می‌شود سرعت صدور حواله کالاهای مورد نظر در حد مطلوب‌تری قرار دارد، اما نحوه تحویل کالا با مشکلات زیادی مواجه است.

یکی دیگر از کارگزاران دیروز درتالار بورس از مسوولان بورس خواست تا سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کنند.

به گفته وی، هنوز مشتریان نسبت به سالم بودن یا نبودن کالاهای چینی که در بندر بوشهر انبار شده است، مطمئن نیستند.

به گفته او با توجه به اینکه بورس کیفیت این کالاها را به شرط بازدید خریدار پذیرفته است، آیا شرکت موظف نیست این امکان بازدید از کالا را برای خریداران فراهم کند؟ به عقیده کارگزاران، این وظیفه کارشناسان فنی بورس است که کیفیت محموله‌های کالاهای وارداتی را بررسی و تضمین کنند. در این زمان نماینده کارگزاری بانک ملی به عنوان کارگزار فروشنده اعلام کرد با توجه به وجود این مسائل، تمهیداتی برای بازدید محصولات چینی اندیشیده شده که بر اساس آن هفته اول عرضه، طی دو روز برخی کارگزاران از محصولات چینی موجود در جاده ساوه بازدید و کیفیت آن را تایید کردند. این امکان وجود دارد که یک بار دیگر هم مشتریان از این کالا دیدن کنند، اما این امکان برای شرکت بازرگانی دولتی وجود ندارد که این روش را همیشه ادامه دهد.

با توجه به اینکه نحوه تحویل کالا و اهمیتی که این مساله به عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی بورس دارد، به نظر می‌رسد شرکت بازرگانی دولتی باید توجه بیشتری به این مساله داشته و سرعت بیشتری در تشریفات مقدمات اداری و نحوه تحویل کالاها به مشتریان به خرج دهد. دیروز سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ چینی تحویل جاده ساوه ۳۳۰۰ تن با نرخ ۱۲۶۵۰ ریال عرضه شد. همین کالا تحویل در بندر بوشهر ۱۲۶۰۰ ریال عرضه شد.

کارگزاران اعلام کردند با توجه به اینکه حداکثر ۳۰ تومان هزینه حمل از بوشهر تا تهران باید در نظر گرفته شود، بنابراین نرخ کالا در این ۲ شهر باید با یکدیگر تفاوت بیشتری داشته باشد. در نهایت با توجه به تردید خریداران نسبت به خرید این کالا معامله‌ای بر روی آن صورت نگرفت.

دیروز در گروه فولاد فقط میلگرد فولاد ‌آذربایجان خریدار داشت.

این شرکت ابتدا ۱۰۰۰ تن با نرخ ۱۳۲۰۰ ریال عرضه کرد که به دلیل تقاضای بالای بازار در خصوص کاهش نرخ، قیمت آن افت کرد و به ۱۲۹۰۰ ریال رسید و معامله شد.

شمش طلا گرمی ۲۸هزار و ۳۰۱ تومان معامله شد

دیروز یک شمش طلای ۹۹۸ عیار با نرخ ۲۸۳هزار و ۱۶ ریال معامله شد.

۳ عدد شمش ۹۹۹ هم با نرخ ۲۸۲ هزار و ۶۰۰ ریال دادوستد شد. در این روز جمعا ۴ کیلو و ۸۲۳ گرم طلا در بازار عرضه شد که برای آن ۱۳ کیلو و ۲۰۷ گرم تقاضا وجود داشت. در نهایت همان مقدار عرضه شده به ارزش یک‌میلیارد و ۳۸۴میلیون و ۵۶۶هزار ریال معامله شد.