تولیدکنندگان فولاد شمش می‌خواهند

گروه بورس کالا- سال‌جاری سالی سراسر ناهمگونی بین بورس کالا و بازار آهن بود.

عدم عرضه‌‌های بزرگترین تولیدکننده مقاطع ساختمانی از ابتدای سال‌جاری برگ برنده ‌بازارآهن برای تعیین سطح قیمت‌ها بود و سپس حضور ذوب‌آهن با قیمت‌‌های پایین نسبت به بازار بهانه‌ای بود برای سود برخی فعالان بازار و در عین حال ضرر و زیان روز‌به‌روز تولیدکنندگان بخش‌خصوصی که توان رقابت با ذوب‌آهن اصفهان را نداشتند. البته این سیاستی بود که دولت برای حفظ تعادل بازارآهن اندیشیده بود، اما این سیاست تا به این جای کار نتیجه درستی نداشته و حتی بعد از به نرخ رسیدن محصولات ذوب‌آهن در بورس کالا تولیدکنندگان بخش‌خصوصی توان تولید را به دلیل تهیه مواد اولیه با نرخ‌های بالا نداشتند، آنچه که کلیه تولیدکنندگان فولاد بخش‌خصوصی همه با هم یک‌صدا می‌خواهند شمش فولاد برای حفظ خط تولید است. دنیای اقتصاد قصد دارد تا با تولیدکنندگان فولاد بخش‌خصوصی سلسله مصاحبه‌هایی انجام دهد تا انعکاس‌دهنده خواسته‌های آنها در شرایط فعلی باشد. این‌بار با احمد خوروش مدیرعامل فولاد کویر که به‌طور رسمی در سال ۸۶ به جرگه تولیدکنندگان فولاد کشور پیوست رفتیم تا گفت‌و‌گویی با وی داشته باشیم. متن زیر مشروح این گفت‌و‌گو است.

* در چه سالی تولید خود را آغاز کردید؟

در سال گذشته و در واقع با آغاز شرایط سخت این کارخانه به صورت رسمی افتتاح شد. سال ۸۱ موفق به اخذ مجوز از سوی سازمان صنایع استان اصفهان شدیم و با خرید تجهیزات امکانات از کشورهای اتریش و ایتالیا در سال ۸۳ عملا عملیات اجرایی ساختمان و نصب و شروع عملیات در سال ۸۴ آغاز شده و اولین محصول در سال ۸۶ به بار نشست.

* چند نوع محصول تولید می‌کنید و ظرفیت اسمی کارخانه چقدر است؟

توان تولید ۵ نوع محصول میلگرد آجدار و ساده، نبشی، ناودانی و سیم (کلاف) با ظرفیت ۵۰۰هزار تن در سال را داریم.

* آیا هم‌اکنون با تمام ظرفیت خود تولید دارید؟

ما توان تولید ۴۵هزار تن در ماه را داریم، اما در حال حاضر تنها ۳۰هزار تن در ماه تولید داریم و این موضوع به خاطر محدودیت در تهیه مواد اولیه است.

* به نکته خوبی اشاره کردید، یعنی به خاطر اینکه توان تهیه شمش را ندارید، نمی‌توانید با تمام ظرفیت تولید کنید؟

بله، در حال حاضر ما بخش اندکی از شمش مورد نیازمان را از فولاد خوزستان می‌گیریم و مابقی را از کشورهای آسیانه میانه وارد می‌کنیم، البته در حال حاضر به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت دولت از طریق بانک‌ها از تولیدکنندگان و مشکلات سیاسی و اقتصادی امکان گشایش اعتبار از سوی بانک‌ها خیلی محدود شده و در برخی مواقع زمان زیادی می‌برد و به همین دلیل مشتری‌های خود را از دست می‌دهیم یا امکان خرید با قیمت‌های قبلی را نداریم. این در شرایطی است که قیمت شمش فولاد لحظه‌ای بالا می‌رود.

* پیشنهاد شما به عنوان یک تولیدکننده برای حل مشکل فعلی چیست؟

ما هیچ‌گونه یارانه‌ای از دولت نمی‌خواهیم، اما به این نکته توجه داشته باشید که ما در حال حاضر داریم در یک بازار نابرابر با دولتی‌ها کار می‌کنیم ما امکاناتی را که دولتی‌ها در اختیار دارند نداریم و مجبور به تهیه شمش با نرخ‌های بالا هستیم، اما در یک بازار و همگام با نرخ‌های دولتی‌ها باید محصولاتمان را به فروش برسانیم، در شرایط فعلی یارانه نمی‌خواهیم و تنها درخواستی که داریم این است که از طریق ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان بخش‌خصوصی امکان واردات شمش از خارج از کشور را به آنها بدهد این واحدهای نوردی با کمک خود دولت ایجاد شدند اما یکباره بدون حمایت رها شدند،‌ در شرایط فعلی بانک‌ها به واحدهایی که بدهی‌های معوقه ندارند نیز تسهیلات نمی‌دهند. ما حمایت‌های ارزی در قبال واردات شمش می‌خواهیم.

* طرح توسعه هم دارید؟

بله، همان موقع که جناب وزیر برای افتتاح کارخانه آمده بود تقاضای راه‌اندازی واحد تولید شمش را دادیم که مورد موافقت هم قرار گرفت، اما تقریبا یک سال طول کشید که مجوزهای لازم را دریافت کنیم حتی برای دریافت تجهیزات لازم با کشورهای اروپایی هم مذاکراتی انجام داده‌ایم که فعلا به مشکلات بانکی برخورد کردیم که امیدواریم با مساعدت دولت حل شود.