بازار آلومینیوم از رکود خارج شد

گروه بورس کالا- آلومینیوم در سال‌جاری میلادی با نرخ حدود ۲هزار و ۵۰۰دلار در رینگ مبادلاتی بورس فلزات لندن حاضر شد و با طی یک روند افزایش قیمت در سومین ماه میلادی به بالای ۳هزار دلار صعود کرد. این رکود قیمت برای آلومینیوم گرچه خیلی دوام نیاورد، اما به دلیل خوشبینی فعالان بازار نسبت به آینده، این محصول در حول و حوش همان ۳هزار دلار باقی ماند تا اینکه در ششمین ماه میلادی با گذر آلومینیوم از مرز ۳هزار دلار به پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان رنگ واقعیت بخشید. طبق پیش‌بینی کارشناسان این رشد قیمت همچنان تداوم خواهد یافت و خریدهای آتی آلومینیوم در مدت‌های ۳ ماه و ۱۵ ماه بالای نرخ ۳هزار دلار بیانگر این واقعیت است که فعالان بازار با امید به روزهای خوش در بازار آلومینیوم دست به خرید می‌زنند.

مقدسی، مدیر فروش شرکت آلومینیوم ایران درباره وضعیت بازار آلومینیوم به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: وضعیت بازار آلومینیوم در بازار ایران هنوز از روند بازار جهانی متابعت نکرده و وضعیت بازار ایران تقریبا راکد است.

وی با تشریح دلایل رکود بازار آلومینیوم گفت: مشکلاتی که در خصوص واردات آلومینیوم در زمینه واردات شمش و خود محصول نهایی به دلیل مشکلات بانکی وجود دارد، بازار را دچار رکود کرده، در حال حاضر فعالان بازار به سختی می‌توانند گشایش اعتبار کرده و خریدهای خارجی اعتباری انجام دهند.

وی ادامه داد: البته پیش‌بینی‌ها در مورد بازار آلومینیوم مثبت است و احتمال شکسته‌شدن قفل بازار در آینده‌ای نزدیک وجود دارد.

دولت با اتحادیه‌ها و تعاونی‌های تولیدی هماهنگ شود

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های آلومینیوم‌کاران نیز در گفت‌وگو با ایرنا در رابطه با وضعیت بازار گفت: در صورتی که دولت و مسوولان با اتحادیه‌ها و تعاونی‌های تولیدی بیشتر از گذشته هماهنگ شوند، بسیاری از مشکلات در بخش تولید رفع می‌شود.

«هبت‌ا... فاضلی»‌‌افزود:‌ با افزایش این هماهنگی‌ها ضعف‌ها به قوت تبدیل شده و معضلاتی نظیر اشتغال و کاهش میزان تولید در کشور کاهش می‌یابد.

وی ‌تولید داخلی آلومینیوم را در کشور حدود ۲۰۰هزار تن در سال اعلام کرد و افزود: در حالی که میزان تولید آلومینیوم در بحرین و امارات در سال‌های اخیر به بیش از یک‌میلیون تن در سال افزایش یافته اما میزان تولید در چند سال گذشته در ایران ثابت بوده است. میزان تولید آلومینیوم در سال گذشته با توجه به وجود مشکلات حدود پنج تا ۱۰درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: به طور عام کمبود آلومینیوم در ایران از طریق بازگشایی خطوط اعتباری در کشورهای همسایه و واردات تامین می‌شود.

فاضلی با اشاره به تحریم‌های موجود از سوی برخی از کشورها، اظهار داشت: با توجه به مشکلات ایجاد شده برای واردات آلومینیوم مورد نیاز در کشور راهکارهایی نظیر ایجاد دفتر در سایر کشورها برای واردات انجام شده است.

وی در ادامه در خصوص روند ساخت و ساز مسکن مهر در کشور، ‌افزود: از آنجا که میزان تولید آلومینیوم در کشور ثابت است اگر روند ساخت‌وساز سرعت گیرد، سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار تن آلومینیوم کمبود داریم.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های آلومینیوم‌کاران در ادامه در خصوص قیمت آلومینیوم نیز گفت: قیمت این محصول در سال‌جاری نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و حدود سه‌هزار و ۱۰۰ تا سه‌هزار و ۲۰۰تومان در هر کیلو ثابت مانده اما نرخ دستمزدها در سال‌جاری حدود ۱۰ تا ۲۰‌درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به مشکلات موجود برای تولید آلومینیوم، اظهار داشت:‌ این امر سبب شد تا شرکت آبسکون که عمده سهام آن متعلق به اتحادیه تعاونی‌های آلومینیوم‌کاران است در سال گذشته تنها ۳۰ تا ۵۰درصد از ظرفیت خود را تولید کند.

فاضلی گفت: در صورتی که دولت در ارائه تسهیلات نگاه ویژه‌ای به بخش تولید کشور داشته باشد می‌توان مشکلات و معضلات را رفع و توان تولید را ارتقا داد.

وی در خصوص نحوه فروش آلومینیوم در بورس کالا نیز گفت: با توجه به اینکه محصولات موجود در بورس به صورت نقد به فروش می‌رسد، خرده فروشان و صنایع کوچک قدرت خرید محصولات را ندارند و در حال حاضر بیشتر آلومینیوم موجود در بورس توسط چهار تا پنج موسسه خریدار می‌شود.