گروه بورس کالا- مهندس بهرام سبحانی مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در محل اجرای پروژه بازسازی و نوسازی دیگ‌های یوتیلیزاتور فولادسازی که بزرگترین طرح زیست‌محیطی این شرکت نیز محسوب می‌شود گفت: این یک پروژه عظیم است که سال‌ها قبل باید انجام می‌شد اما به دلایل مختلف به تعویق افتاده تا این که امسال به دلیل در پیش بودن راه‌اندازی کوره بلند شماره ۳، اجرای این پروژه ضرورت پیدا کرد. وی افزود: با راه‌اندازی کوره بلند شماره ۳ که در نتیجه چدن بیشتری به فولادسازی فرستاده می‌شود، این بخش باید آمادگی جذب این چدن اضافه شده را داشته باشد و از طرفی مسائل زیست‌محیطی باعث شد اجرای این پروژه در سال‌جاری ضرورت پیدا کند. ضمن این که تجهیزات مربوط به این پروژه نیز از سال ۸۷ در قالب تجهیزات طرح توازن خریداری شده بود. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد کنورتورهای فولادسازی طی ۳۵ سال فعالیت مداوم در دو مرحله از ۸۰ به ۱۰۰ تن و سپس از ۱۰۰ به ۱۲۰ تن افزایش ظرفیت پیدا کرد ولی بویلرها و تجهیزات مکنده‌های دود و غبار برای ظرفیت ۸۰ تن در نظر گرفته شده بود لذا این تجهیزات حتی برای جذب ۶ هزار تن چدن کوره‌‌های شماره یک و دو نیز به صورت گلوگاه در آمده بود. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان یادآور شد: در این پروژه تجهیزات از ارتفاع ۵۰ متری تا کف زمین تعویض، نوسازی و بازسازی می‌شود. در خصوص اهمیت این پروژه باید گفت احداث یک پروژه از ابتدا به مراتب آسان‌تر از بازسازی و استخراج تجهیزات قدیمی و جایگزینی تجهیزات جدید در محدوده یک ساختمان است چرا که میدان مانور برای جرثقیل‌ها و انتقال تجهیزات سنگین محدود است.

وی افزود: این پروژه در اولین واحد کنورتور و دیگ‌های یوتیلزاتور که از ۵ اردیبهشت آغاز شده است، طبق برنامه در حال پیش‌روی می‌باشد و درخصوص کنورتورهای دوم و سوم نیز پیش‌بینی می‌شود که تا پایان آبان ماه به پایان برسد. به گفته مهندس بهرام سبحانی، با نصب کامل تجهیزات این پروژه و راه‌اندازی آن، هم ظرفیت فولادسازی برای جذب چدن افزایش پیدا می‌کند و هم تجهیزات مکنده گردو غبار کنورتورها که از ابتدا برای ظرفیت ۸۰ تن طراحی شده بود، با ظرفیت ۱۳۰ تن نصب می‌شود که با این قدرت مکندگی بالا می‌تواند آلودگی‌هایی را که از بخش فولادسازی در محیط داشتیم، جذب کند.

وی افزود: بعد از انجام این پروژه شاهد تغییرات ملموسی در شرایط زیست‌محیطی خواهیم بود. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان درخصوص وضعیت تولید در هنگام اجرای این پروژه گفت: در این پروژه به دلیل این که همواره یک کنورتور از سه کنورتور فولادسازی متوقف است، در نتیجه یک سوم توان تولید در فولادسازی را از دست می‌دهیم اما با تلاش همکاران طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که افت تولید ما به اندازه

یک سوم نباشد و تلاش کردیم با تهیه شمش مورد نیاز این کاهش تولید را به حداقل برسانیم که این وضعیت تا آبان ماه ادامه دارد. وی در پایان گفت: امید است این پروژه عظیم که تاثیر بسیار مطلوبی در وضعیت محیط‌زیست و بهبود تولید کارخانه دارد، بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای پایان یابد چرا که فولادسازی قلب ذوب‌آهن است و با پایان این پروژه ذوب‌آهن اصفهان به قلبی نو تجهیز می‌شود که بتواند ۳۰ تا ۴۰ سال کار موثر و مستمر انجام دهد.