سیدمحمدرضا مدرسی

اتخاذ سیاست‌های درست پولی و مالی یکی از عوامل رشد و توسعه اقتصادی در هر جامعه می‌باشد و امروزه بورس کالا یکی از ابزارهای مالی در پیشرفت سیاست‌های اقتصادی مختلف است. در کشورهای پیشرفته دنیا به بورس کالا به عنوان عامل موثر در پیشرفت اقتصادی توجه خاص می‌شود و تمام برنامه‌ریزی‌های آن مهندسی شده است و... با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی آن کشور نرم‌افزارهای آن تهیه می‌شود که این به وضعیت و شرایط مردم آن کشور بستگی دارد. به جهت اینکه ملت‌‌ها به نوعی عیال‌ دولت‌های خود هستند و از همین رو است که ساز و کارهای بسیار قوی قبل از راه‌اندازی بورس باید برای آن مدنظر گرفته شود تا خدای نکرده منافع اقلیتی حق اکثریت که توده مردم می‌باشند را نتواند پایمال کند.

مدیران بورس کالا باید به طوری عمل کنند که به قول خودشان فقط میزان الحراره نباشند، قبل از میزان الحراره بودن باید میزان‌العدل و الانصاف باشند.

به عنوان مثال در مورخه ۲۳/۲/۸۷ صفحه ۱۵ در مورد گزارشی از معاملات برنج در بورس، جناب آقای احمد کبیری، دبیرکل سابق بورس کالای کشاورزی آورده‌اند اگر برنج در بورس عرضه می‌شد قطعا بخشی از «این آهنگ تند رشد قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کرد» آیا واقعا این طور است؟

مگر در پاییز و زمستان سال ۱۳۸۵که قیمت‌های فولاد مخصوصا تیرآهن به یکباره در بورس شتاب گرفت آیا کسی اقدامی نمود؟ مگر نه این است که از گوشه و کنار صدا می‌آمد داریم قیمت‌ها را شفاف می‌کنیم! اگر رییس اتحادیه آهن‌فروشان تهران وارد معرکه نشده بود و مقادیر زیادی تیرآهن وارد بازار نکرده بود آن هم با مشکلاتی که جهت جلوگیری از عرضه تیرآهن‌های فوق‌الذکر پیش آورده بودند، قیمت‌ها به کجا رسیده بود؟

در جمهوری اسلامی قبل از آنکه منافع کارخانجات A,B را در نظر بگیریم باید ضعف مردم مدنظر ما باشند، این را شارع مقدس از ما خواسته است.

اما بسیاری از مردم ما که صاحبان اصلی انقلاب هستند باید فقط در خواب خانه ببینند؟ مگر فلسفه اصلی این همه سازمان و اداره و کارخانه و غیره چیست؟ به همین جهت است که باید به واقعیت تن دهیم. بله همان طور که کارگزار استفاده می‌برد خریدار هم باید استفاده ببرد؛ فروشنده هم باید استفاده ببرد، تولید‌کننده هم باید استفاده ببرد. اما یادتان باشد هیچ گاه از جاده عدالت و انصاف خارج نشویم و همیشه مسوولیت‌پذیر باشیم که پیامبر اعظم (ص) می‌فرمایند: «کلکم راع و کلکم مسوول.»

در اینجا به عنوان مثال باید عرض شود در اردیبهشت ماه سال جاری به خصوص در نیمه دوم آن ذوب‌آهن اصفهان تا اندازه زیادی نسبت به مسوولیت‌ها و وظایف خود اقدام نموده و شانه خالی نکرده که جای تشکر دارد و نتیجه آن ثبات در بازار فولاد ساختمانی می‌باشد که در سرتاسر مملکت ملموس است.

«انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا»

سوره انسان آیه ۳