عرضه یک ماه در یک روز

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی:دیروز همانطور که مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان وعده داده بود، این شرکت بالاخره بعد از چند هفته با یک عرضه انبوه سبد تیرآهن- میلگرد در تالار بورس کالا حضور پیدا کرد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد ذوب‌آهن اصفهان برخلاف همیشه این شرکت دیروز سه‌شنبه را برای عرضه محصولاتش انتخاب کرد و با عرضه بیش از ۲۵۰هزار تن تیرآهن و میلگرد تولید یک ماه را در یک روز به بازار آورد.

از سوی دیگر برخی فعالان بازار نسبت به تحقق این عرضه شک و تردید داشتند، اما نهایتا بعد از آنکه ۵هزار و ۲۸۰تن کالا در قالب سبد میلگرد- تیرآهن ذوب‌آهن در تابلوی بورس ثبت شد، بازار با شور و هیجان شدیدی از سوی کارگزاران برای ثبت درخواست‌های خریدشان مواجه شد.

کالای ذوب‌آهن اصفهان در ابتدا با نرخ ۹هزار و ۲۰۰ریال پیشنهاد شده بود اما بعد از بکارگیری مکانیزمی از سوی بورس که به عقیده برخی کارگزاران با اصول و قوائد بازار منافات داشت، به نرخ ۹هزار و ۳۵۰ریال رسید و با این قیمت معامله شد.

بر اساس این گزارش بعد از اینکه ذوب‌آهن کالای خود را عرضه کرد در ابتدا در مقابل آن ۶۱۴هزار و ۸۰۰تن تقاضا با نرخ ۹هزار و ۲۰۰ریال وارد سیستم شد.

در این زمان ناظر تالار از کارگزاران خواست تا سقف نرخ خود را وارد سیستم کند. ذوب‌آهن هم اعلام سقف عرضه خود را به بعد از ثبت نرخ‌های پیشنهادی کارگزاران موکول کرد.

این مساله باعث اعتراض کارگزاران شد چون همیشه بعد از اینکه عرضه‌کننده سقف عرضه خود و میزان افزایش حجمی را که برایش امکان داشت اعلام می‌کرد، کارگزاران به رقابت پرداخته و نرخ‌های پیشنهادی خود را اعلام می‌کردند.

کارگزاران معترض معتقد بودند بدون دانستن حجم واقعی عرضه امکان ثبت نرخ را ندارند.

اما در مقابل ناظر تالار اعلام کرد این روش فقط برای اینکه بازار به یک نرخ مشخص برسد اجرا شده تا فاصله نرخ‌ها در صورتی که بازار وارد رقابت شود، زیاد نباشد.

وی به کارگزاران اعلام کرد در صورتی که نرخ پیشنهادی کارگزاران اعلام شود، ذوب‌آهن هم عرضه خود را اعلام می‌کند. در نتیجه بعد از اینکه چند کارگزار نرخ ۹هزار و ۳۵۰ریال را پیشنهاد دادند، همین نرخ در تابلوی بورس ثبت شد. ثبت این نرخ به عنوان نرخ پایه بازار باعث شد تا بعضی از خریداران از بازار خارج شوند. درنتیجه تقاضا کاهش پیدا کرد و به ۴۳۵هزار تن رسید.

در این مقطع به نظر می‌رسید بورس قصد دارد با بالا بردن نرخ پایه در مرحله زرد، حجم تقاضاهای کاذب را کاهش دهد تا در صورت بالا رفتن نصف حجم عرضه، تقاضا و عرضه به هم نزدیک‌تر شوند. این پیش‌بینی با بالا رفتن حجم عرضه به ۲۴۹هزار و ۹۰۹تن به حقیقت پیوست و ذوب‌آهن با اعلام این رقم که نزدیک به رقم کل تولیدی این شرکت در یک ماه است، بازار را غافلگیر کرد.

سیاست دیگری که بورس در این زمان به کار گرفت این بود که با توجه به بالا بودن حجم تقاضا به‌رغم رشد سقف حجم عرضه توسط ذوب‌آهن، باز هم سیستم سهمیه‌بندی را در پیش گرفت به این صورت که به کارگزارانی که بالای ۵۰هزار تن تقاضا داشتند حداکثر ۵۰هزار و ۱۶۰تن کالا اختصاص داد. در مقابل به کارگزاران دیگر هم تا ۶۴درصد سفارش‌هایی که ثبت کرده بودند، کالا اختصاص پیدا کرد.هر چند پس از زمان زرد به نظر می‌رسید که بازار به رقابت کشیده شود، اما با آغاز سهمیه‌بندی کالا در میان خریداران روی نرخ ۹هزار و ۳۵۰ریال تثبیت و با همین نرخ معامله شد.

با توجه به بالا بودن حجم عرضه دیروز، معاملات رینگ فولادی با توجه به اینکه تنها یک سبد عرضه شده بود، رکورد شکست، چرا که ارزش آن به ۲تریلیون و ۳۹۰میلیارد و ۲۳۴میلیون ریال رسید.

مخالفان و موافقان

هر چند دیروز روش متفاوتی که بازار برای کنترل قیمت و توزیع عادلانه کالا در پیش گرفت از نظر برخی فعالان کاملا غیراصولی و عجیب بود، اما با توجه به وضعیت ویژه‌ای که بازار آهن در هفته‌های اخیر پشت سر گذاشته، برخی کارگزاران شرایط نرخ‌گذاری را قابل قبول دانستند.

یکی از کارگزاران بورس در پایان معاملات دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص اینکه نرخ این کالا در زمان زرد و نه در زمان قرمز افزایش پیدا کرد،گفت: بعد از اینکه ۹۳۵تومان به عنوان نرخ پایه اعلام شد، برخی خریداران از بازار عقب نشستند چون این خریداران با نرخ ۹هزار و ۲۰۰ریال موافق بودند نه ۹هزار و ۳۵۰ریال.

وی خاطرنشان کرد: درست است که نرخ بازار غیررسمی در حال حاضر از نرخ‌های بورس بالاتر است و در شرایط فعلی خرید کالای ذوب‌آهن فرصتی مغتنم است، اما این خرید برای کسانی در حال حاضر مفید است که تا خرداد ماه به کالا احتیاج دارند و برای خریداران دیگری که بعد از خرداد به فولاد احتیاج دارند چندان مفید نیست.

به عقیده این کارگزار بورس آن بخش از تقاضای کاذب که از بورس خارج شد، خریدارانی بودند که به دلیل نگرانی از تامین نیازشان در ماه‌های آینده نسبت به خرید کالای مورد نیاز خود اقدام کرده بودند.

این کارگزار بورس با اشاره به اینکه با توجه به حجم بالای عرضه ذوب‌آهن، برخی خریداران نگرانند که نتوانند کالای خود را در ماه‌های آینده عرضه کنند، گفت:‌ از این رو در ابتدا همه این خریدارها اعلام کردند که با نرخ ۹هزار و ۲۰۰ریال حاضر به خرید هستند، اما بعد از افزایش قیمت این تقاضای کاذب از بین رفت.یکی دیگر از کارگزاران بورس هم فروش فوری بودن این کالا را دلیل بالا رفتن حجم تقاضا دانست و افزود: بهتر بود بورس اجازه می‌داد بعد از حذف تقاضاهای کاذب از بازار، نرخ کالای ذوب‌آهن را عرضه و تقاضا و رقابت مشخص می‌کرد.

وی درخصوص نتایج این عرضه در بازار گفت: طبیعتا این حجم از کالا در بازار نیاز بازار را تا برج سوم سال تا حدودی تامین می‌کند و از آنجا که نبودن محموله‌های فولادی در بازار در هفته‌های اخیر التهاب تقاضا را بالا برده بود، این عرضه تا حدودی التهاب بازار را از بین می‌برد.

به گفته این کارگزار بورس با توجه به حجم عرضه امروز ذوب‌آهن اگر هفته آینده این شرکت کالای خود را عرضه کند ممکن است خریداری برای کالای نقدی یا سلف ۳۱/۳/۸۷ آن وجود نداشته باشد.

این فعال بازار، در ادامه تاکید کرد: عرضه ذوب آهن نقدینگی زیادی را امروز از بازار جمع کرد در همین راستا محسنی، مدیر فروش ذوب‌آهن هم در حاشیه معاملات دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص تثبیت قیمت‌ تیرآهن و میلگرد در بورس، گفت: با اقداماتی که امروز بورس انجام داد، به منطقی‌شدن قیمت‌ها و کاهش التهاب بازار کمک کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کالای شرکت روز چهارشنبه عرضه نشد، گفت: تصمیم مدیران شرکت بر این بود که کالای خود را به سرعت در بورس عرضه کنند و بلافاصله بعد از اتخاذ این تصمیم، عرضه خود را در روز دوشنبه اعلام کردیم.

وی در خصوص عرضه شدن کالای ذوب‌آهن در قالب سبد میلگرد تیرآهن گفت: سبد را به این دلیل عرضه کردیم که بتوانیم تناژ عرضه را بالا ببریم، البته پیش از این هم در مواقعی عرضه به صورت سبد را داشتیم.

تالار نقره ای رکورد زد

دیروز در بورس کالای ایران، جمعا ۲۷۳‌هزار و ۹۳۰ تن انواع سولفور مولیبدن، فولاد، قیر، اسلاگ واکس، اکستراکت، شکر، ذرت و کنجاله دانه‌های روغنی به ارزش ۲‌تریلیون و ۵۲۳‌میلیارد و ۱۹۱‌میلیون و ۸۴۰‌هزار ریال دادوستد شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران، این در حالی است که پیش از این بالاترین رقم معاملات روزانه در این بورس در سال گذشته به حدود یک‌هزار و ۶۰۰‌میلیارد ریال رسیده بود که به این ترتیب در روز سه شنبه با افزایش چشمگیر حجم و ارزش معاملات، رکوردی تازه در فعالیت این بورس به ثبت رسید.

تالار بورس کالا در این روز شاهد جمعا ۲۷۸‌هزار و ۲۵۰ تن عرضه و در مقابل ۲۷۴‌هزار و ۲۳۰ تن تقاضا برای محصولات فلزی، پتروشیمی و کشاورزی بود که شامل ۱۸‌هزار و ۷۲۰ تن عرضه و در مقابل ۱۵‌هزار و ۶۷۰ تن تقاضا برای محصولات پتروشیمی، ۲۵۶‌هزار و ۴۸۵ تن عرضه و در مقابل ۲۵۵‌هزار و ۸۸۰ تن تقاضا برای محصولات فلزی و ۲‌هزار و ۸۶۵ تن عرضه و در مقابل ۲‌هزار و ۶۸۰ تن تقاضا برای محصولات کشاورزی بود.

رینگ محصولات فلزی

با عرضه سنگین ذوب آهن اصفهان در رینگ محصولات فلزی در گروه فولاد، ۲۵۵‌هزار و ۶۴۰ تن انواع تیرآهن و میلگرد در ۳ رینگ به ارزش ۲‌تریلیون و ۳۹۰‌میلیارد و ۲۳۴ میلیون ریال به صورت سلف داد و ستد شد که از نظر حجم و ارزش ۳۲/۹۳ و ۷۳/۹۴ درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

در این رینگ همچنین ۲۴۰ تن سولفور مولیبدن به ارزش ۳۴‌میلیارد و ۵۴ میلیون و ۸۰۰‌هزار ریال در ۱۴ رینگ به صورت نقدی معامله شد که از نظر وزن و ارزش ۹/۰ و۸۴/۲ درصد از کل بازار را از آن خود کرد.

شایان ذکر است، عرضه ۷۰۰ تن آلومینیوم و ۱۵ تن کنسانتره فلزات گرانبها در این رینگ بدون تقاضا باقی ماند.

خواب دلالان تعبیر نشد

با اینکه ذوب‌آهن اصفهان در آخرین ساعات روز دوشنبه لیست عرضه‌های خود برای سه‌شنبه را به میزان ۵۰هزار تن و با قیمت پایه ۹۲۰تومان اعلام کرده بود، اما دیروز به دلیل تقاضای بالا برای تیر آهن و میلگرد این شرکت، عرضه ذوب‌آهن اصفهان به ۲۵۵هزار و ۶۴۰تن و قیمت نهایی آن به کیلویی ۹۳۵تومان رسید.

این جریان نشانگر تقاضای بیش از حد در بازار است. شنیده‌ها حاکی است که دیروز تقاضا برای محصولات ذوب‌آهن اصفهان به ۶۰۰هزار تن هم رسید، اما بورس کالا برای جلوگیری از تقاضای کاذب و افزایش بیش از حد قیمت آهن‌آلات جلوی رشد بیش از حد نرخ فولاد را گرفت.دیروز ذوب‌آهن اصفهان بر خلاف هفته‌های قبل سنت‌شکنی کرد و در روز سه‌شنبه نسبت به عرضه محصولاتش اقدام کرد در صورتی که اغلب فعالان بازار انتظار داشتند چهارشنبه موعود عرضه‌ها باشد.ذوب‌آهن اصفهان دیروز به تمامی شایعه‌ها پایان داد. با این اقدام خواب دلالان برای بازگشت سیستم حواله‌ای در بازار آهن تعبیر نشد.همچنین ذوب‌آهن روز سه‌شنبه در بورس کالا تولید یک ماهه خود را در یک روز عرضه کرد که این موضوع نشان از سیاست‌های منسجم این شرکت برای تنظیم بازار آهن دارد.

دیروز هم بازار آهن روز باثباتی را گذراند.