ذوب‌آهن اصفهان امروز هم عرضه ندارد

آزاده حسینی

ذوب‌آهن اصفهان بزرگترین شرکت تولیدکننده مقاطع ساختمانی، امروز هم محصولات خود را به تالار بورس کالا نمی‌آورد. این در حالی است که چهارشنبه هفته گذشته ذوب‌آهن اندکی از محصولات خود را به رینگ مبادلاتی بورس آورد و مسوولان فروش این شرکت از تداوم عرضه خبر داده بودند.

البته این‌طور که پیداست ذوب‌آهن نقشی در عرضه یا عدم عرضه محصولاتش در بورس ندارد و وزارت صنایع و معادن به عنوان متولی عرضه‌کنندگان فولاد از ارائه محصولات این شرکت ممانعت به عمل آورده است.

اینکه وزارت صنایع و معادن به چه هدفی از حضور فولادسازان بزرگ دولتی در بورس ممانعت به عمل آورده، مشخص نیست؛ چرا که اگر منظور کنترل بازار باشد یا حمایت از مصرف‌کننده، باید گفت وزارت صنایع و معادن نقشی در تنظیم بازار ندارد و وظیفه کنترل و تنظیم بازار بر عهده وزارت بازرگانی است و ثانیا هم اینکه این اقدام وزارت صنایع و معادن نه تنها کمکی به مصرف‌کننده نکرده؛ بلکه باعث شده سطح تقاضا برای فولاد بالا رفته و همین فشار تقاضا به فولادسازان نیز منعکس شود.

از سوی دیگر به دلیل اینکه محصولات ذوب‌آهن اصفهان پایه قیمت سایر تولیدکنندگان نیز به شمار می‌رود، آنها نیز از عرضه دست کشیده‌اند و در انتظار قیمت‌های ذوب‌آهن هستند.

دومین نظریه‌ای که در مورد اقدام وزارت صنایع و معادن وجود دارد، به لحاظ حمایت از تولیدکننده، از فروش در بورس ممانعت به عمل آورده تا شرایط بازار متعادل شود، اما مهم‌ترین اصل برای هر تولیدکننده‌ای داشتن بازار مصرف است. این چه حمایتی است که تولیدکننده از بازار مصرف حذف شود؟

تولیدکنندگان بزرگ که نزدیک به یک ماه است از فروش در بورس خودداری می‌کنند، طی این مدت خط تولید آنها مشغول به کار بوده، این یعنی انباشت چندین هزار تن فولاد دو شرکت بزرگ فولادساز. البته فولاد مبارکه که در هفته جاری حدود ۱۲۰ هزار تن از محصولاتش را در رینگ مبادلاتی بورس کالا عرضه کرد، اما آیا کسی از این شرکت پرسیده طی این مدت محصولاتش را چه می‌کرده؟ شرکتی که سیستم فروش آن مانند بسیاری از شرکت‌های معتبر دنیا Just in time بوده، یعنی فروش لحظه‌ای و سیستم انبارداری نداشته، آیا طی این مدت فشاری به خط تولیدش وارد نشده؟ مطمئنا به سیستم تولید این شرکت آسیب وارد شده. فولاد مبارکه شرکتی است که ۷۰ درصد سهام‌اش از طریق بورس اوراق واگذار شده، در شرایطی که قیمت‌های جهانی و حتی بازار داخلی رو به رشد است، فولاد مبارکه باید با قیمت‌های سال گذشته محصولاتش را بفروشد. اینکه فولاد مبارکه مواد اولیه را با قیمت‌های پایین دریافت می‌کند ملاک این تصمیم‌گیری است. آیا بهتر نیست قیمت مواد اولیه‌ای که فولادسازان بزرگ دریافت می‌کنند آزاد شود تا اینکه فولادسازان را مجبور به فروش با نرخ‌های پایین و دولتی کرد؟ مگر نه اینکه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی یکی از مهم‌ترین اصولی است که باید رعایت شود، پس چرا به جای اجرای اصل ۴۴ تصمیمات در جهت عقب‌گرد و اعمال بیشتر مالکیت دولت است؟ در مورد ذوب‌آهن هم باید گفت این شرکت در آستانه ورود به بورس است و احتیاج به حمایت بیشتر دارد، اما در این شرایط نه تنها حمایت نشده؛ بلکه در‌حال‌حاضر بیشتر زیر بار فشار مالی رفته، چرا که نرخ شمش روز به روز در حال رشد است و این شرکت با وجود آنکه از فروش منع شده، اما طی این مدت ۲۵۲ هزار تن محصول تولید کرده، در حالیکه درآمدی نداشته، پس خیلی نمی‌شود به این فولادساز هم سخت گرفت؛ چرا که خود عامل عقب‌ماندن از برنامه‌هایش نیست.