گروه بورس کالا - منیژه حیاتی- هفته گذشته، عرضه‌کنندگان قیر از احتمال رشد قیمت این کالا در هفته‌های آینده خبر دادند. بنابراین گزارش بعد از پذیرش قیر در بورس کالا و آغاز معاملات آن در قالب مکانیزم عرضه و تقاضا، نرخ این محصول با جهش شدیدی همراه شد؛ به‌طوری‌که از مرز ۳ هزار ریال هم گذشت که این افزایش در ابتدا برخی فعالان بازار را با نگرانی روبه‌رو کرد.

اما در نهایت به‌دنبال افزایش حجم عرضه توسط تولید‌کنندگان و کاهش التهاب بازار، تعادل در معاملات این کالای تازه وارد برقرار شد؛ به‌طوری‌که قیمت آن به‌تدریج برگشت و بین ۲۸۰۰ تا ۳هزار ریال در نوسان قرار گرفت که در مقایسه با قیمت‌های جهانی منطقی و قابل قبول بود.

موفقیت قیر زمانی تکمیل شد که وزارت راه و شهرداری‌ها نیز به جرگه خریداران بورسی پیوسته و مراودات خود با شرکت‌های تولید‌کننده قیر از این طریق ادامه دادند.

این موفقیت برای رینگ پتروشیمی ثبت شد تا اینکه هفته گذشته، تامین‌کنندگان مواد اولیه قیر تصمیم گرفتند نرخ مواد اولیه تحویلی به واحدهای تولید قیر را افزایش دهند که این تصمیم نهایتا توسط عرضه‌کنندگان قیر به بازار اعلام شد.

گفته می‌شود توجیه تامین‌کنندگان مواد اولیه این‌است که چون قیر به‌عنوان محصول نهایی پس از عرضه در بورس با افزایش قیمت رو‌به‌رو شده، بنابراین مواد اولیه این کالا هم باید طبق نرخ بازار آزاد در اختیار واحدهای تولیدی قرار بگیرد. باتوجه به این‌‌که نرخ‌های فعلی قیر در مقایسه با قیمت‌های جهانی فاصله کمی دارد، اغلب کارشناسان بازار معتقدند افزایش نرخ احتمالی نباید خیلی بیشتر از حد متعارف باشد. به همین دلیل بود که ناظر تالار هم در زمان مطرح شدن این بحث در تالار بورس طی معاملات هفته گذشته، این نکته را به عرضه‌کنندگان گوشزد کرد که قیمت فعلی قیر با توجه به در نظر گرفتن هزینه حمل‌ونقل منطقی است و نباید بیشتر از این رشد کند. از سوی دیگر با در نظر گرفتن این موضوع که موفقیت قیر در بورس کالا می‌تواند انگیزه‌ دیگر کالاهای پتروشیمی برای ورود به بورس شود، روز دوشنبه تعدادی از مدیران بورس در حمایت از تولیدکنندگان قیر و به منظور بررسی این مساله جلسه‌ای را با تامین‌کنندگان مواد اولیه داشتند و پیشنهادهایی را نیز برای این موضوع ارائه کردند. به گفته یک منبع آگاه یکی از خواسته‌های تولیدکنندگان قیر این است که اگر قرار است نرخ مواد اولیه افزایش پیدا کند، تنها ۷۵درصد مواد اولیه را بر اساس قیمت ثبت شده بر روی تابلوی بورس نرخ‌گذاری کنند؛ در حالی که شرکت پخش و پالایش تصمیم دارد این رقم را به ۸۰درصد برساند که در این صورت پافشاری بر نرخ‌های فعلی امکان‌پذیر نخواهد بود. گفته می‌شود پیشنهادهای بورس و تولیدکنندگان قیر در‌حال‌حاضر ارائه شده و هیات‌مدیره پالایش و پخش قصد دارد این موارد را بررسی و به اطلاع بازار برساند. اما آنچه مسلم است اینکه به هر صورت این کالا به زودی در رینگ صادراتی عرضه خواهد شد و حمایت از آن چه از طریق بورس و چه از طریق دولت ضروری و غیرقابل انکار است؛ چرا که تنها در این صورت است که دیگر تولیدکنندگان فرآورده‌های پتروشیمی نیز انگیزه حضور در بورس را پیدا خواهند کرد.