هفته گذشته فلزات غیرآهنی در کل روند قیمت نسبتا ضعیفی داشتند که تا حدی به رشد دلار در برابر یورو مربوط می‌شود. همچنین قوت گرفتن گمانه‌زنی در مورد عدم ادامه کاهش نرخ بهره در ایالات متحده نیز بر بازار کالا و فلزات موثر بود. احتمالا تصمیم بانک مرکزی آمریکا در مورد نرخ بهره در چهارشنبه هفته آینده، بر روند قیمت فلزات تاثیر قابل توجه خواهد داشت. نکته قابل توجه این که در اوایل هفته، افزایش قیمت یورو به رکورد بالاتر از 6/1 دلار و خبر اعتصابات در شیلی هم نتوانست به روند قیمت فلزات استحکام ببخشد. اگر چه میزان موجودی برخی فلزات مثل مس و سرب ضعیف است، فعلا تاثیر نرخ ارز نظر معامله‌گران را جلب کرده است و قیمت فلزات، طلا، کالاهای کشاورزی و نفت همه تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز با نوسانات منفی مواجه بودند (البته به دلیل اختلالات تولید، قیمت نفت در آخر هفته رشد کرد).

بانک Macquarie، عرضه فلزات پایه را به دلیل اختلالات تولید با کمبودی بیشتر از انتظار مواجه می‌بیند. به نظر تحلیل‌گر این بانک، ذغال سنگ، سنگ آهن، پلاتین، کبالت، منگنز، کروم و آلومینیوم قابلیت رشد قیمت مناسبی دارند. بنابراین گزارش، اختلالات تولید (با وجود کاهش تقاضا از سوی غرب) بازار مس را با کمبود مواجه کرده است و تاکنون حداقل ۳۰۰‌هزار تن تولید از دست رفته است. Macqquarie بازار روی را در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ با مازاد مواجه می‌بیند، اما مازاد در سال‌جاری را چندان قابل توجه ارزیابی نمی‌کند و ریسک کاهش قیمت را محدود می‌بیند. اما کاهش کیفیت خاک ممکن است در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ تولید را ۴۰۰‌هزار تن کاهش دهد و در سال ۲۰۱۱ بازار روی را با کمبود شدید مواجه سازد. همچنین بنابراین گزارش، بازار سرب نیز به دلیل رشد ۲۰‌درصدی مصرف در چین با کمبود مواجه است، ولی قیمت بالا، تولید را افزایش داده است و مازاد تولید در سال ۲۰۰۹ بیشتر خواهد بود. بنابراین گزارش بازار مس تقریبا متوازن خواهد بود، ولی بازار آلومینیوم به دلیل کمبود برق ممکن است در آینده با کمبود مواجه شود. بازار نیکل از مازاد قابل توجه به سوی مازاد کمتر حرکت خواهد کرد که دلیل آن افزایش هزینه تولید در چین، و به صرفه نبودن تولید جایگزین‌های بی‌کیفیت برای نیکل به دلیل قیمت بالای کک عنوان شده است.
بنابراین گزارش، تاثیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر روند قیمت فلزات قابل توجه است، ولی رفتار صندوق‌ها متفاوت است. صندوق‌های Global Macro معمولا با دید تحلیل بنیادی، و صندوق‌های CTA معمولا از دید تکنیکی اقدام به خرید می‌کنند. وقتی پیش‌بینی این صندوق‌هـا غلط از آب در می‌آیـد، شرایط short squeeze (افزایش قیمت به دلیل خرید جبرانی) به وجود می‌آید. صندوق‌های Index که بر اساس شاخص خرید می‌کنند، به صورت غیرفعال سرمایه‌گذاری می‌کنند، ولی 142‌میلیارد دلار از دارائی آن‌ها در کالا سرمایه‌گذاری شده است.
مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با کاهش 0/3‌درصدی به 8600 دلار رسید. کاهش 3‌درصدی موجودی‌های لندن و همچنین کاهش 6765 تنی موجودی‌های شانگهای از 56182 تن به 49417 تن نتوانست قیمت مس را افزایش دهد. در اواسط هفته، ضعف دلار و اخبار مربوط به اعتصابات در معادن شیلی هم اثر مثبت قابل توجهی بر روند قیمت مس نداشتند. در حالی که در اواخر هفته، رشد قیمت دلار بر روند قیمت مس اثر منفی نسبتا شدیدی داشت و قیمت مس برای قرارداد 3 ماهه به مرز 8370 دلار نیز نزول کرد و در نهایت قیمت 3 ماهه در لندن در سطح 8521 دلار برای هر تن بسته شد. در اواخر دوره معاملات در نیویورک، با افزایش قیمت نفت و ادامه اعتصاب‌ها در شیلی، قیمت مس روند بهتری پیدا کرد.
همچنین در هفته گذشته، خبر کاهش ۱۹‌درصدی واردات مس به چین در ۳ ماهه اول سال‌جاری نیز بر روند قیمت مس اثر منفی گذارد. واردات مس در ۳ ماه اول سال‌جاری ۳۹۰۷۳۵ تن و در ماه مارس سال‌جاری ۱۲۶۴۲۱ تن بود، که ۲/۷‌درصد از واردات در ماه فوریه کمتر است. ممکن است واردات در ماه آوریل نیز کاهش یابد. با وجود این‌که مصرف در چین از میزان مورد انتظار کمتر بوده است، بازار کنسانتره مس با کمبود مواجه است و حق ذوب TC تقریبا به صفر رسیده است. اگر چینی‌ها اقدام به خرید بیشتری بکنند ممکن است قیمت مس با افزایش قابل توجه مواجه گردد (به قول برخی تحلیل‌گران قیمت بالاتر از ۱۰۰۰۰ دلار).
در روز دوشنبه هفته گذشته دو معدن Andina (ظرفیت سالانه 218000 تن) و Salvador (ظرفیت سالانه 64000 تن) که هر دو متعلق به شرکت Codelco بزرگ‌ترین تولید‌کننده دولتی مس در شیلی هستند به دلیل اعتصاب‌های کارگری تعطیل شدند. دامنه اعتصابات این شرکت به معدن teniente (که با 405000 تن تولید دومین معدن بزرگ این شرکت است) نیز کشانده شد. با وجود اظهارات مدیران شرکت Codelco در مورد به پایان رسیدن سریع مشکلات کارگری، این اعتصابات تا آخر هفته ادامه داشت. همچنین پروژه جدید مس Tenke در کنگو، که بزرگ‌ترین پروژه جدید می‌باشد و قرار است در اواخر سال 2009 به بهره‌برداری برسد با افزایش شدید هزینه و برخی دیگر مشکلات مواجه شده است و ممکن است با تاخیر مواجه گردد (انتظار تولید 115000 تن در سال 2009). بنابراین، باید در نظر داشت که مشکلات صنعت مس (و به طور کلی صنایع معدنی) فقط کمبود ظرفیت نیست، بلکه به نظر می‌رسد که به دلیل اختلالات گوناگون تولید واقعی از پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران کمتر است.

آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با ۱/۷‌درصد کاهش به ۲۹۱۴ دلار رسید. موجودی‌های لندن با ۶/۱‌درصد افزایش به ۰۴/۱‌میلیون تن و موجودی‌های شانگهای با ۷۱ تن افزایش به ۱۸۴۹۹۰تن رسیدند. آلومینیوم در اواخر هفته بسیار ضعیف ظاهر شد.
در طی هفته در برخی از دوران معاملات، قیمت مس و آلومینیوم در جهت مخالف هم حرکت می‌کردند که ممکن است به دلیل فسخ کردن قرارداد‌های arbitrage مس و آلومینیوم (خرید آلومینیوم و فروش هم‌زمان مس به منظور کسب سود با سرمایه‌گذاری و ریسک پایین) بوده باشد.
همانطور که در گزارش‌های قبل توضیح دادیم، برخی از تحلیل‌گران چشم‌انداز قیمت فلز آلومینیوم را در سال ۲۰۰۹ بسیار مساعد ارزیابی می‌کنند و به دلیل رشد مصرف در چین و کشور‌های در حال توسعه انتظار رشد قیمت قابل توجه دارند. همچنین کمبود منابع برق در جهان ممکن است بر تولید آلومینیوم اثر منفی بگذارد. مثلا ذخایر ذغال‌سنگ نیروگاه‌های چین از میزان ۱۵ روز مصرف در ماه مارس به میزان ۱۲ روز کاهش یافته است (۸۰‌درصد برق چین با استفاده از ذغال‌سنگ تامین می‌شود).

روی و سرب
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با 3/1‌درصد کاهش به 2211 دلار برای هر تن رسید. موجودی‌های لندن نیز با 1/2‌درصد کاهش به 128800 تن رسیدند. موجودی‌های روی در شانگهای با 287 تن کاهش به 70511 تن رسید. به گزارش ILSG بازار روی در سال‌جاری با 215000 تن مازاد مواجه خواهد بود. و تقاضا برای روی با 2/5‌درصد افزایش به 85/11‌میلیون تن خواهد رسید. تقاضا در اروپا با 9/5درصد افزایش، و در آمریکا با 8/11‌درصد کاهش همراه خواهد بود.
ILSG پیش‌بینی می‌کند که تولید با ۴/۱۰‌درصد رشد به ۰۸/۱۲‌میلیون تن خواهد رسید. انتظار می‌رود که صادرات روی از چین بسیار کمتر از سال قبل، ولی واردات کنسانتره روی به چین نزدیک به رکورد سال قبل باشد.
در هفته گذشته قیمت سرب با 2/3‌درصد کاهش به 2725 دلار رسید و موجودی‌های لندن با 6/3‌درصد افزایش به 54900 تن رسید. به گزارش ILSG بازار سرب در سال‌جاری با مازاد نسبتا ناچیز 26000 تن مواجه خواهد بود و تقاضا با 9/3‌درصد رشد به 58/8‌میلیون تن افزایش خواهد یافت. انتظار می‌رود که در سال 2008 مصرف در ایالات متحده ثابت باقی بماند و مصرف در اروپا 2‌درصد کاهش یابد، ولی مصرف در چین 7/12درصد رشد کند.
منبع:شرکت کارگزاری فلزات مفید