واکنش بازار به بزرگترین عرضه فولاد مبارکه

منیژه حیاتی- دیروز بالاخره پس از یک ماه انتظار فولاد مبارکه با تمام توان نسبت به عرضه ورق‌های خود در بورس کالا اقدام کرد، این مساله دوشنبه‌ای گرم را برای معامله‌گران بازار ورق به ارمغان آورد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد از تالار بورس کالا هر چند این نگرانی تا دقایق اولیه آغاز معاملات دیروز وجود داشت که این شرکت هم مانند ذوب‌آهن عرضه خود را منتفی کند، اما این اتفاق نیفتاد و فولاد مبارکه انواع مختلفی از ورق را در بازار عرضه کرد.

همچنین مبارکه به دلیل بالا بودن تقاضای بازار حجم عرضه‌های خود را نیز بالا برد.

هر چند بالا بردن حجم عرضه توسط فولاد مبارکه هم نتوانست پاسخگوی تقاضای بازار باشد.

در نتیجه ورق گرم C این شرکت سهمیه‌بندی و ورق سرد B و قلع‌ اندود این شرکت به رقابت کشیده شد.

علاوه بر این سرورق و تختال نازک برگشتی هم به دلیل عدم افزایش حجم عرضه رقابتی شد.

در نتیجه به جز ورق گرم، قیمت بقیه کالاهای این شرکت با رشد همراه شد.

اغلب کارگزاران رشد قیمت این کالاها را با در نظر گرفتن میانگین قیمت‌های بازار غیررسمی منطقی و توجیه‌پذیر دانستند.تنها چالش خریداران در معاملات روز گذشته نحوه تخصیص ورق گرم C به کارگزاری‌ها بود.در این عرضه پس از آن که ۸هزار تن کالا با نرخ ۸هزار و ۹۶۰ ریال عرضه شد به دلیل ثبت تقاضای ۲۴۰هزار و ۷۰۰ تنی برای آن با نرخ پیشنهادی ۸هزار و ۵۰۰ ریال، ناظر تالار تصمیم گرفت تا سقف ۵۰درصد از درخواست هر کارگزاری، کالا را توزیع کند.

این اقدام اعتراض برخی کارگزاران را برانگیخت؛ چرا که آنها معتقد بودند بورس باید قبل از ثبت تقاضای کارگزاران نحوه تخصیص را اعلام کند تا هر کارگزار براساس این مساله نسبت به ثبت سقف تقاضاهای خود اقدام کند.

اما از طرف دیگر برخی کارگزاران معتقدند تداوم این روش باعث می‌شود تا به مرور زمان مشتری‌ها برای دستیابی به سهم بیشتر، تقاضای کاذب وارد سیستم کنند.

درنتیجه به دنبال پذیرش نرخ پیشنهادی فولاد مبارکه از سوی خریداران، از حجم تقاضا کاسته شد و از ۲۴۰هزار تن به ۱۰۴هزار تن کاهش پیدا کرد. مبارکه اعلام کرد عرضه خود را افزایش می‌دهد، بنابراین با توجه به سهم ۵۰درصدی هر کارگزار و کاهش مجدد تقاضای بازار، ۱۰۱هزار و ۶۰۰تن ورق گرم با نرخ پایه معامله شد.

تخصیص به موقع کالا باعث شد تا قیمت این ورق افزایش پیدا نکند.

اغلب فعالان بازار معتقد بودند تفاوت زیادی میان این قیمت و قیمت‌های بازار خارج از بورس ندارد و حتی اگر بازار به رقابت هم کشیده می‌شد بیشتر از ۲۰تومان رشد نمی‌کرد، اما بازار ورق سرد B این شرکت به‌دلیل کاهش حجم تقاضا و تردید خریداران، به‌رغم رقابتی شدن بازار قیمت این کالا رشد زیادی نکرد.

براین اساس شرکت فولاد مبارکه ۲هزار تن از این کالا را با نرخ ۹هزار و ۳۰۰ریال عرضه کرد. در مقابل ۴۴هزار تن تقاضا برای آن ثبت شد که نرخ پیشنهادی خریداران ۸هزار و ۹۰۰ریال بود. پس از چند دقیقه، وقتی خریداران با قیمت ۹هزار و ۳۰۰موافقت کردند، حجم تقاضاها کاهش پیدا کرد و به ۱۰هزار و ۲۰۰ رسید.

از سوی دیگر فولاد مبارکه حجم عرضه را به ۷هزار تن افزایش داد، اما این افزایش عرضه کافی نبود در نتیجه بازار رقابتی شد که در نتیجه این رقابت، بالاترین نرخ ورق سرد ۹هزار و ۵۲۳ریال ثبت شد در نهایت ۷هزار تن از این کالا با نرخ ۹هزار و ۴۰۱ریال معامله شد.

ورق گالوانیزه G، سلف ۳۱/۴/۸۷، یک‌هزار تن در ابتدا با نرخ ۱۱هزار و ۱۱ریال عرضه شد. تقاضای بازار برای این کالا ابتدا ۶هزار و ۶۷۰تن بود. اما فولاد مبارکه اعلام کرد کارگزاران سقف تقاضای خود را وارد سیستم کنند تا این شرکت بتواند نسبت به افزایش حجم عرضه اقدام کند. در نهایت حجم تقاضا به ۷هزار و ۳۷۰تن رسید که با رسیدن حجم عرضه به ۵هزار و ۵۷۰تن، همین مقدار کالا با موافقت خریدارانی که نرخ ۱۱هزار و ۱۱ریال را قبول کرده بودند به فروش رفت.

ورق قلع اندود فولاد مبارکه، سلف ۳۱/۴/۸۷ ۲۰۰تن با نرخ ۱۲هزار و ۵۰ریال عرضه شد، اما برای آن ۴هزار و ۶۰تن تقاضا وارد سیستم شد که بعدا این حجم به یک‌هزار و ۳۶۰تن کاهش پیدا کرد. در نتیجه تردید خریداران باعث شد تا فولاد مبارکه تنها ۲۰۰تن دیگر حجم عرضه خود را بالا ببرد، در نهایت بازار به رقابت کشیده شد و ۴۰۰تن کالا با نرخ ۱۳هزار و ۱۱۱ریال معامله شد. تختال نازک برگشتی از نورد، نقدی ۱۴/۲/۸۷ یک‌هزار و ۵۰۰تن عرضه شد که به دلیل عدم افزایش حجم عرضه همین مقدار کالا در پی رقابت کارگزاران که ۶هزار و ۱۶۰تن درخواست خرید داشتند، نرخ این کالا به ۱۳هزار و ۱۱۱ریال رسید.