گروه بنگاه‌ها- در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی شرکت ملی صنایع مس ایران افزایش تولید را محور اصلی فعالیت خود قرار داده است تا به عنوان یکی از مهم‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور، نقش تاثیرگذاری در زمینه تولید ملی داشته باشد. نصرت خوش‌نیاز معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی مس با بیان این مطلب افزود: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای درنظر داریم زمینه‌های لازم برای ارتقای تولید را فراهم آوریم. در همین راستا، دنبال کردن فعالیت‌های اکتشافی به منظور کشف ذخایر جدید و افزایش گستره ذخایر مس شناخته شده کشور در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران، با توجه به نیاز مبرم به ماده معدنی در راستای تحقق اهداف توسعه و همسو با روند افزایش قیمت فلزات پایه، بودجه اکتشافی خود را افزایش داده است. بودجه تخصیصی اکتشافات مس در ایران در سال گذشته به ۳۵۱ میلیارد ریال رسید که نسبت به سال ۸۹، به میزان ۶۲ درصد افزایش یافت.

خوش‌نیاز با اشاره به انجام ۱۵۱ هزار متر حفاری اکتشافی در سال ۹۰ افزود: از سال ۸۵ تا سال ۹۰ اکتشافات تکمیلی روی ذخایر شناخته شده و ذخایر جدید همچون هفت چشمه، نوچون، دره زرشک، دره آلو، مسجد داغی، چاه فیروزه، ایجو، کهنگ، چاه مسی، چهل کوره و دره زار، معرفی مجموع ذخایری بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ هزار تن را به ارمغان آورد که با احتساب ذخایر قبلی، مجموع ذخایر شرکت ملی صنایع مس ایران به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن رسید و در رتبه بندی بین المللی، جایگاه نهم را از آن خود کرد. به گفته وی، برنامه اکتشافی شرکت ملی مس شامل اکتشافات نظیر مطالعات ماهواره‌ای، فعالیت‌های اکتشافی شناسایی و پی‌جویی، مطالعات شناسایی و برنامه‌ریزی استراتژی برای انجام مطالعات اکتشافی، مطالعات شناسایی و پی‌جویی و عملیات اکتشافی برای تهیه نقشه‌های زمین شناسی، اکتشافات ژئوفیزیکی و ژئوشیمیایی است.

خوش‌نیاز افزود: مقایسه هزینه بالای عملیات حفاری در مقایسه با سایر فعالیت‌های اکتشافی حاکی از اهمیت انتخاب بهینه نقاط فعالیت است و در این راستا با توجه به اهداف شرکت ملی صنایع مس ایران و برنامه زمان‌بندی، سعی در انتخاب مناسب‌ترین نقاط حفاری است. در صورت کسب نتایج قابل قبول از مرحله اکتشاف عمومی، حفاری‌های شناسایی آغاز می‌شود.معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران تصریح کرد: در انتخاب نقاط حفاری از تمام اطلاعات حاصل شده با اعمال نظر کارشناسی و از سیستم‌های GIS استفاده می‌شود.

وی به تخصیص بخش عمده ای از بودجه اکتشافات به امر حفاری اشاره کرد و افزود: تکمیل و نهایی کردن مراحل اکتشاف مس در محدوده‌های اکتشافی و بسته شدن پرونده مطالعاتی آنها در محدوده‌های امیدبخش از مهم‌ترین اهداف در حوزه اکتشاف است.

خوش‌نیاز تصریح کرد: آمار حفاری‌های شرکت ملی صنایع مس ایران گواهی بر این مدعا است، چراکه میزان حفاری‌های اکتشافی از رقم ۳۲ هزار و ۴۰۰ متر در سال ۸۵، در پایان سال ۹۰ به بیش از ۱۵۱ هزار رسید.