افزایش خریدها و رقابت کارگزاران در رینگ پتروشیمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: کمبود مواد اولیه در روزهای اخیر در بازار پتروشیمی‌سبب شد روز گذشته معامله‌گران با یکدیگر به رقابت پرداخته و میزان خریدهای خود را نسبت به هفته گذشته افزایش دهند.

البته در این روز نرخ دلار نیز با نوسان قیمتی همراه بود و به این ترتیب خریداران اندک بازار پتروشیمی ‌را از تردید خارج کرد. به عقیده فعالان بازار، کاهش خریدهای معامله گران در هفته‌های گذشته سبب شده بازار پتروشیمی ‌با کمبود برخی از محصولات همراه شود.

از سوی دیگر در دو روز گذشته نوسان رو به بالای دلار سبب شد احتیاط خریداران کمتر از هفته‌های گذشته شود، از این رو روز گذشته خریداران بیشتری وارد رینگ پتروشیمی ‌شده و ترجیح دادند برای خرید کالاهایی که بازار با کمبود آنها در روزهای اخیر مواجه است، به رقابت بپردازند.

با این حال برخی از معامله‌گران می‌گویند: اگر‌چه میزان خریدها از رینگ پتروشیمی‌نسبت به هفته گذشته رشد داشته اما هنوز بازار با ضعف مبادلات همراه است و این موضوع به نظر می‌رسد نتیجه عدم آگاهی از نتایج مذاکرات سوم خردادماه باشد.

به هر حال این گروه معتقدند قرار نداشتن در فصل مصرف، مشخص نبودن نتایج مذاکرات و عدم تثبیت نرخ دلار، همچنین عدم آگاهی نسبت به نرخ‌های پایه برای عرضه‌های ماه جدید، فاکتورهایی است که بازار را با کاهش مبادلات و نوسان نرخ‌های پیشنهادی روبه رو کرده است.

البته در این روز اگر چه اکثر محصولات در رقابت خریداری شد، اما هیچ کالایی سقف ۵ درصد رقابت را تجربه نکرد. این موضوع به گفته معامله‌گران به نبود چشم‌انداز مشخصی از بازار برمی‌گردد. به هر حال در این روز ABS، BG۸۲۵، TG۶۴۱، ۰۲۰، KJ، ۰۰۷۵ ، ۵۲۵۱۸ و ۷۲۴۰ کالاهایی بودند که با رقابت کارگزاران مواجه شده و در نتیجه ۵۰ تا ۱۰۰ تومان گران‌تر از نرخ پایه خریداری شدند.

از این رو بازار داخل نیز متاثر از روند رشد قیمت این کالاها در بورس، با افزایش نرخ‌های پیشنهادی از سوی تاجران برای این کالاها روبه‌رو شد. این در حالی است که تا روز دوشنبه هفته جاری، کالای ۰۰۷۵ در بازار داخل ارزان تر از آخرین معامله بورس کالا، خریداری می‌شد. اما معامله روز گذشته ۰۰۷۵ که با نرخ پایه ۲ هزار و ۴۵۳ تومان عرضه شده بود در رقابت با نرخ ۲ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری شد. نرخ بازار این کالا نیز با رشد همراه شد.

البته در این روز کالاهایی وجود داشتند که به رغم جذابیت در هفته‌های پیشین وارد زمان مچینگ شده معامله‌گران رغبتی به خرید آنها نداشتند. به گفته آگاهان اقتصادی، بازار هنوز با کمبود این کالاها مواجه نشده است.

۰۲۰ از آن کالاهایی بود که روز گذشته وارد زمان مچینگ شد.

در این روز همچنین BG۸۲۱، BL۳، ۰۰۳۵، ۲۰۹ و ۱۵۴۰ با نرخ پایه توسط معامله‌گران خریداری شد. البته در این روز بیشتر آگاهان بازار روند بازار پتروشیمی ‌را در روزهای آتی به نتایج مذاکرات سوم خردادماه مرتبط می‌دانند و می‌گویند: اعلام نتایج این جلسه می‌تواند بازار ارز و در نهایت بازارهای دیگر را تحت شعاع قرار داده و روند بازار را در روزها و هفته‌های آتی مشخص کند.