گروه بورس کالا- ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی روز گذشته به کار خود پایان داد. علاوه بر اینکه در نمایشگاه امسال اکثر شرکت‌های کارگزاری و بانک‌ها شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه‌ها به لحاظ کمی و کیفی بهتر ظاهر شدند، بورس کالا نیز خدمات متفاوتی را ارائه داد که می‌توان به نشست‌های تخصصی در ارتباط با حوزه‌های فعالیت این بورس اشاره کرد، همچنین امسال بورس کالا به منظور پوشش هر چه بهتر اخبار ششمین نمایشگاه یک تارنمای اختصاصی راه‌اندازی کرد.

با راه‌اندازی و بهره‌برداری از این تارنمای اختصاصی که با استقبال مراجعین و خبرنگاران مواجه شده است بورس کالای ایران حضور رسانه‌ای چشمگیری در این نمایشگاه از خود نشان داد.
همچنین از دیگر نکاتی که در نمایشگاه امسال چشمگیر بود حضور نمایندگان سفارتخانه‌های مختلف در غرفه بورس کالا بود. در این رابطه مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه را سرآغاز گسترش و ساماندهی فعالیت‌های این شرکت در سطح بین‌المللی اعلام کرد.
نعمت‌الله شهبازی گفت: مسوولان بورس کالا پیش از آغاز نمایشگاه رایزنی‌های فراوانی را با برخی از سفارتخانه‌ها و مدیران ارشد بورس‌های کالایی انجام داد تا بتوانند تعاملات و همکاری‌های خود را در سطح بین‌المللی افزایش دهند.
مجلس معاملات نفت را در بودجه‌های سنواتی لحاظ می کند
همچنین در سومین روز نمایشگاه، ناصر سودانی نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی «نقش معاملات نفت در بورس کالا در راستای تحقق اهداف چشم انداز ۲۰ ساله» که در محل غرفه بورس کالای ایران در ششمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: دولت و نهادهای مسوول باید تمهیدات لازم را برای رفع موانع معاملات نفت در بورس کالا فراهم کنند.
وی با اشاره به کارکرد بورس نفت در قالب فعالیت دیپلماتیک اقتصادی گفت: عملکرد این بورس منجر به کشف بازارهای جدید در عرصه‌های داخلی و خارجی خواهد شد.
سودانی افزود: در صورت رونق معاملات نفت در بورس کالا، نقش آمریکا در حوزه فعالیت‌های نفتی منطقه کاهش خواهد یافت.
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه دادوستد نفت باید مبتنی بر مکانیزم شفاف بورس باشد، افزود: در نتیجه فعالیت این بورس رانت‌های احتمالی نفتی تا حد زیادی از بازار حذف خواهد شد و فعالیت‌های نفتی در کشور شفافیت بیشتری پیدا خواهد کرد.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید افزود: بورس کالا با مکانیزم شفاف خود می‌تواند تبعیض‌های موجود در فرآیند مناقصات دولتی به ویژه در حوزه نفت را از بین ببرد.
منتخب مردم اهواز در مجلس نهم با اشاره به تحولات چند ماه اخیر در بازار ارز کشور و نگرانی‌هایی که برای برخی از فعالان اقتصادی در این زمینه به وجود آمد، گفت: بورس کالا می‌تواند با پوشش ریسک ناشی از نوسانات قیمت ارز کمک زیادی به سرمایه‌گذاران و فعالان بازار ارائه دهد.
به گفته سودانی در نتیجه فعالیت بورس کالا و معاملات نفت در این بورس، ناسازگاری‌های موجود بین اقتصاد ملی و جهانی تا حد زیادی رفع خواهد شد.
فولاد قابلیت انجام معاملات آتی را دارد
چهارمین نشست تخصصی غرفه بورس کالای ایران در ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه نیز با سخنرانی دبیر انجمن فولاد ایران برگزار شد.
رسول خلیفه سلطان ضمن اشاره به قابلیت‌های ویژه و توانمندی‌های بالایی که صنعت فولاد در مصرف داخلی و منطقه‌ای خواهد داشت و همچنین مشکلات اصلی پیش روی این صنعت، بورس کالا را بستری مناسب برای تامین مالی صنعت فولاد دانست.
خلیفه سلطان با اشاره به این موضوع که صنعت فولاد برای تامین حدود ۳۰ درصد مواد اولیه خود نیازمند واردات است، اظهار کرد: تا پیش از این تهیه مواد اولیه فولاد از طریق قراردادهای مدت‌دار و از سیستم بانکی صورت می‌پذیرفت که امکان بسیار خوبی برای صنعت فولاد کشور بود؛ اما به دلیل توقف این قراردادها، تولید‌کننده‌ها در شرایط دشواری قرار گرفته‌اند و در حالی که ۸۵ درصد نقدینگی مورد نیاز صنعت فولاد صرف مواد اولیه می‌شود، عملا سیستم بانکی بیش از ۱۵ درصد این مقدار را پوشش نمی‌دهد.
دبیر انجمن فولاد ایران ضمن اشاره به تاریخچه شکل‌گیری بورس فلزات و در نهایت تشکیل آن به عنوان شرکت بورس کالای ایران بر این نکته تاکید کرد که صنعت فولاد حق ویژه‌ای به گردن بورس کالای ایران دارد.
وی گفت: تا سال گذشته، ۷۸ درصد کالاهای فولادی در بورس کالا به صورت قراردادهای سلف مورد معامله قرار می‌گرفت. وی افزود: تامین مالی به روش سلف در شرایط فعلی نقش اساسی برای تامین مالی صنعت فولاد ایفا می‌کند؛ اما این صنعت نیز با توجه به افزایش تولید در سال‌های آینده، فاکتورهای اصلی برای انجام معاملات آتی از قبیل رقابتی بودن بازار فولاد برای تعیین قیمت و وجود فعالان احتمالی زیاد را دارا است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: از جمله مزایایی که از معاملات آتی فولاد نصیب فروشنده خواهد شد می‌توان به تامین مالی، تثبیت قیمت فروش و تضمین برای فروش اشاره کرد.
دبیر انجمن فولاد ایران در پایان این نشست تخصصی، افزود: طبیعی است در صورت شکل‌گیری بازار آتی برای محصولات فولادی در بورس کالا بتوان از نوسانات بیش از اندازه قیمت جلوگیری کرد و از آن بهره برد.
قراردادهای آتی، ریسک قیمت محصولات کشاورزی را پوشش می‌دهد
آخرین نشست تخصصی غرفه بورس کالای ایران نیز با سخنرانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران برگزار شد.
امیر حسین چیذری در این نشست که با حضور علاقه‌مندان و بازدید‌کنندگان انجام شد، به تشریح نارسایی‌های بازار سنتی محصولات کشاورزی پرداخت. وی تاکید کرد: ناکارآمدی‌های بازار سنتی مختص کشور ما نیست و در همه جای دنیا به همین صورت است، از این بیشتر کشورهای دنیا برای دستیابی به بازاری مدرن به سمت بورس‌های کالایی حرکت کرده‌اند.
چیذری ضمن اشاره به اهداف راه‌اندازی بورس‌های کالایی در جهان و ایران تصریح کرد: بورس‌های کالایی مخالف واسطه‌ها نیستند بلکه هدفشان اصلاح بازار و کانال‌های توزیع و قانونمند کردن بازار، ایجاد شفافیت در بازار و کشف قیمت‌های واقعی، توسعه انبارداری و عملیات بازاریابی، صنعت حمل و نقل، بسته‌بندی و محصولات استاندارد است.
وی ضمن تاکید بر این نکته که محصولات کشاورزی اعم از تولیدات باغی و زراعی قابلیت بالایی برای رونق یافتن در بورس‌های کالای کشاورزی دارند، راهکارهای دست یافتن به این رونق را فرهنگ سازی، تشویق فعالان بازار سنتی از قبیل واسطه‌ها، برای ورود به بورس‌های کالایی و توسعه قراردادهای سلف و آتی در بخش محصولات کشاورزی دانست.

بازدید نمایندگانی از برزیل، ترکیه، پاکستان و هند

آنتونی لوئیس سفیر برزیل در تهران به همراه دبیر اول این سفارت از غرفه بورس کالای ایران در ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه بازدید کرد. بر اساس این گزارش، در این بازدید که با حضور محمد مهدی امینی، قائم مقام شرکت بورس کالای ایران و جمعی از مدیران این بورس صورت گرفت، طرفین بر گسترش روابط و همکاری بین بورس کالای ایران و بورس کالای برزیل تاکید کردند.
همچنین جلال امره، دبیر اول سفارت ترکیه نیز ضمن بازدید از غرفه بورس کالای ایران با مدیران و کارشناسان این بورس گفت‌وگو و بر گسترش روابط بین دو بورس کالای ایران و بورس کالایی ترکیه تاکید کرد.
همچنین مختار حسین جعفری، رییس کمیته اوراق بهادار بورس سهام اسلام آباد و‌ هارون عسکری، قائم مقام مدیرعامل بورس سهام کراچی به همراه محمد آصف، مدیر ارشد عملیات بازار شرکت پایاپای مرکزی پاکستان طی نشستی صمیمانه با مدیران و کارشناسان بورس کالای ایران از نزدیک با نحوه معاملات و فعالیت‌های بورس کالای ایران آشنا شدند. ایجاد ارتباط بین اتاق پایاپای بورس کالای ایران و شرکت پایاپای مرکزی پاکستان در این بازدید مطرح و از آن استقبال شد.

دیدار مدیران ارشد اقتصادی کشور و بازار سرمایه اسلامی

مدیران ارشد اقتصادی کشور در ایام برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه از غرفه بورس کالای ایران بازدید کردند.
اعضای هیات‌مدیره بورس کالای ایران، مدیران‌عامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری، مدیران‌عامل شرکت‌های کارگزاری، بانک‌ها و بیمه‌های کشور و همچنین مدیران‌عامل واحدهای تولیدی عرضه‌کننده در بورس کالای ایران و شرکت‌های بورسی ضمن بازدید از غرفه بورس کالای ایران با ابعاد مختلف فعالیت‌های بورس کالای ایران آشنا شدند.
همچنین اعضای هیات بازدیدکننده بازار سرمایه اسلامی از کشورهای انگلستان، مالزی، پاکستان، اندونزی، عمان و سودان نیز طی این دیدار با نحوه فعالیت‌های بورس کالای ایران آشنا شدند. در این بازدید کالاهای مورد پذیرش، انواع قراردادهای قابل معامله، نحوه تسویه معاملات و ساز‌وکار قراردادهای آتی و مبانی شرعی این قراردادها توسط کارشناسان برای حاضرین تشریح شد.
هیات اعزامی بازار سرمایه اسلامی ضمن ابراز خرسندی نسبت به موفقیت بورس کالای ایران و ساز و کار اجرایی این بورس، خواستار ارتباط مستمر بورس کالای ایران با بازار سرمایه اسلامی شدند.