پیش‌نویس مصوبات جدید آتی در صورت تصویب رونق بازار را در پی دارد
گروه بورس کالا - سردار خالدی: معاملات دیروز بازار سکه در شرایطی صبح با افت ادامه داری دنبال شد که بعد از ظهر به تاثیر از نوسانات بازار دلار و رشد دوباره نرخ دلار، با سیر صعودی همراه شد.
انتشار برخی اخبار مبنی بر تحویل ارز به دارندگان حواله در شعبه فرودگاه و اعلام اینکه فروش ارز مسافرتی نداریم روی تغییرات قیمت ارز و سکه تاثیرگذار بود. بازار نیز دیروز با شرایط نوسانی رو به رو بود.

احمد بیات یکی از کارگزاران بورس کالا در رابطه با وضعیت بازار طی روزهای گذشته اظهار کرد: بازار آتی در چند روز گذشته تحت تاثیر دلار قرار دارد این در حالی است که هر زمان قیمت دلار به محدوده یک هزار و ۶۵۰ تومان رسیده موقعیت‌های خرید بیشتر و دوباره با افزایش سطح تقاضا تحرکات بازار از سر گرفته شده است.
بیات بر این باور است نگاه بازار و تاثیرپذیری از تغییرات قیمت طلای جهانی بسیار کم شده، این در حالی است که بازار سکه نقدی نیز در برابر نوسانات قیمت دلار مقاومت می‌کند زیرا فعالان بازار طلا افت بیش از حد قیمت‌ها را نمی پسندند.
این کارگزار بورس کالا درباره روند مذاکرات و تاثیر آن بر بازار گفت: اگر اخبار منفی به صورت کوتاه مدت و مقطعی ادامه داشته باشد شاید کاهش قیمت‌ها تا حدودی متوقف شود اما در صورت اینکه گزارش‌ها پیرامون صحبت‌های یک جانبه غرب و اروپا تداوم پیدا کند آن وقت ممکن است شرایط بازار عوض شود. این در حالی است که با توافق نهایی در دور دوم مذاکرات و ادامه سیاست‌های تزریق دلار به بازار ممکن است قیمت دلار به زیر یک هزار و ۵۰۰ تومان هم بیاید.
براساس گفته بیات عرضه بیش از حد پیش‌فروش‌ها در بازار نیز روی روند مبادلات و از سویی در از بین بردن تعادل مکانیزم عرضه و تقاضا تاثیرگذار خواهد بود.
این کارشناس بازار آتی با اشاره به اینکه قیمت دلار طی سال گذشته نزدیک ۶۰ تا ۷۰ درصد رشد داشت، افزود: با توجه به عرضه و تزریق بیش از حد دلار به بازار و کاهش نوسانات در سال‌جاری، به احتمال زیاد ممکن است این روند حداقل مثبت نباشد، اما با گذشت زمان ممکن است افت و خیزها باز هم در بازار ادامه پیدا کند. بیات درباره اینکه چرا فاصله قیمتی در سررسیدهای مختلف کاهش پیدا کرده است؟ خاطرنشان کرد: فاصله قیمتی بین سررسیدهای مختلف در بازار همواره از دو فاکتور زمان و نرخ بهره تبعیت می‌کند این در حالی است که با تداوم انتظارات کاهشی قیمت‌ها به دلیل نوسانات بازار دلار، این میزان اختلاف بین سررسیدها بسیار کم شده و حتی گاهی اوقات این وضعیت به گونه‌ای بوده که قیمت سکه در سررسید ماه بعد از ماه قبل کمتر بوده است. (براساس اصطلاح بازار زمانی که انتظارات بازار به صورت متوالی کاهش پیدا کند و قیمت‌ها در سررسیدهای ماه بعد نسبت به ماه جاری کمتر نیز شود آن وقت بازار دچار Back Ward یا به اصطلاح عقب‌گرد می‌شود.)
بیات درباره کاهش میزان وجه تضمین روی روند مبادلات نیز گفت: در شرایط فعلی میزان وجه تضمین بالاست اما با پیش‌نویسی که در سال گذشته از سوی شرکت‌های کارگزاری و سازمان بورس تهیه و تدوین شده می‌توان امیدوار بود با اجرایی شدن آن، میزان سپرده‌ها از 30 به 25 درصد کاهش پیدا کند و در صورت اینکه این اتفاق بیفتد کاهش ریسک شرکت‌های کارگزاری و از سویی افزایش جذابیت بازار را در پی دارد. براساس گفته بیات پیش‌نویس آماده شده برگرفته از پیشنهادهای کانون کارگزاران بورس و کارگروه ابزارهای نوین مالی و نظرات و آرای کارشناسی خود سازمان بورس و اوراق بهادار بوده است، در مجموع نظر همه بر این بوده که جذابیت را به بازار آتی برگردانند و در صورت اینکه این پیش‌نویس تهیه شده به تصویب نهایی برسد آن وقت فرآیند معاملات هم به نفع مشتریان و هم به نفع شرکت‌های کارگزاری و حتی خود سازمان و شرکت بورس خواهد بود.