گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: بحران تقاضا و سردی مبادلات آهن که باعث شده بود هفته قبل تیرآهن در بورس کالا ۳۰ تومان کاهش یابد دیروز نیز عاملی شد تا فولاد خوزستان قیمت شمش را ۵۴ تومان کاهش داده و میلگرد ذوب آهن هم با وجود عرضه شدن در سبدی جدا از تیرآهن با تقاضای زیادی روبه‌رو نشود. با توجه به معاملات محدودی که این روزها در بازار آزاد انجام می‌شود و روند نزولی قیمت‌های داخلی و حتی نرخ شمش وارداتی، دیروز معاملات بورس هم بدون هیجان برگزار شد و با وجود اینکه هفته قبل نیز عرضه‌ای از سوی ذوب‌آهن برای میلگرد انجام نشد، اما تقاضا دیروز همچنان پایین بود.

روند نزولی قیمت‌ها باعث شد تا نرخ پایه شمش فولاد خوزستان دیروز ۱۰۰۰ تومان تعیین شود در حالی که در معاملات قبلی با نرخ ۱۰۵۴ تومان فروش رفته بود. اگرچه ۲۴ هزار و ۵۰۰ تن از این کالا دیروز در بورس کالا تومان معامله شد، اما بعضی عقیده داشتند که خریداران با توجه به روند نزولی قیمت میلگرد در بازار و با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه پیدا کند، با خرید شمش هزار تومانی ریسک کرده‌اند و شمش یک هزار تومانی برای واحدهایی که میلگرد خود را زیر ۱۲۰۰ معامله می‌کنند به صرفه نیست.

به گفته معامله گران بورس کالا با توجه به اینکه در حال حاضر، کالا به اندازه نیاز بازار وجود دارد و تولید‌کننده‌ها با توجه به این موضوع، با ظرفیت حداقلی در حال تولید هستند، تجار نیز کمتر وارد میدان شده و بازارسازی‌هایی که معمولا انجام می‌دهند در این روز‌ها از آنها نمی‌بینیم در نتیجه بازار نه به صورت واقعی و نه تصنعی شرایط خوب و معاملات روان و با هیجانی ندارد. به گفته یکی از کارگزاران، معمولا قبل از عرضه‌های ذوب آهن در بورس کالا و به خصوص در روزهای شنبه و سه شنبه شاهد افزایش شدید قیمت‌ها در بازار و بهبود تقاضا بودیم، اما مدتی است که این رویه تغییر کرده و چه عرضه‌ای در بورس انجام شود و چه عرضه‌ای نداشته باشیم، در هر صورت بازار مسیر خود را طی می‌کند و خریداران با احتیاط وارد معامله می‌شوند و قیمت‌ها همچنان روبه پایین است.

البته دیروز برخی از خریداران انتظار کاهش قیمت سبد میلگرد ذوب آهن را داشتند که با نرخ ۱۱۹۳ تومان برای تحویل ۳۱ خرداد ماه عرضه شده بود و در نهایت ۵ هزارو ۶۰۰ تن نیز از این کالا معامله شد. اما برخی دیگر کاهش قیمت میلگرد را عاملی برای بحرانی‌تر شدن بازار می‌دانستند و معتقد بودند با توجه به اینکه با همین نرخ هم خریدار وارد بازار شد، دلیلی برای کاهش قیمت وجود نداشت و افت نرخ پایه تنها نتیجه‌ای که داشت بحرانی شدن بازار و نگرانی بیشتر فروشنده‌ها بود.

گفته می‌شود بعضی از فروشنده‌ها این روزها تعلل کرده و از فروش کالا خودداری می‌کنند تا موجودی‌های بازار و محموله‌های قبلی ذوب‌آهن در بازار توزیع شده و معامله شود و پس از آن در شرایطی که تقاضای بیشتری در مقایسه با حجم خرید وجود دارد وارد بازار شوند.

البته در این میان آنچه اهمیت دارد میزان تقاضا است. خریداران با توجه به اینکه نرخ شمش وارداتی و داخلی با توجه به نرخ میلگرد تعیین می‌شود، از این بابت نگرانی ندارند، اما نگرانی اصلی، نبود تقاضا و ادامه این روند است؛ به طوری که برخی از فعالان بازار از عدم ادامه فعالیت برخی واحدهای تولیدی نگرانند؛ چرا که اگر فعالیت واحدهای خصوصی محدودتر شود و به یکباره در ماه‌های آینده با انبوه تقاضا روبه‌رو شویم با شرایطی که واردات شمش دارد، کنترل سریع عرضه و تقاضا و تعادل بازار سخت خواهد بود.