نگرانی فولادسازان از تحمیل هزینه‌های گزاف برای گاز

تولید به خصوص تولید محصولات صنعتی اغلب با مشکلاتی همراه است، اما دولت‌ها به دلیل تاثیر آن بر روند اقتصاد کشور همواره آن را مورد توجه قرار می‌دهند، کمبود شمش فولاد یکی از مشکلاتی است که در سال‌جاری عرصه را بر تولید‌کنندگان تنگ کرده؛ چرا که سال ۹۰ میزان واردات شمش فولاد حدود ۳۰ درصد کاهش را تجربه کرد. این در حالی است که با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برخی از تولید‌کنندگان هنوز یارانه تولید را دریافت نکرده‌اند این موضوع بیشتر در واحد‌های کوچک و متعلق به بخش خصوصی دیده می‌شود. عباس دمیرچی که تولید‌کننده تیرآهن، نبشی و ناودانی در شهرک صنعتی جنت آباد در ۵۵ کیلومتری تهران - سمنان است با اشاره به مشکلاتی که به عنوان یک تولید‌کننده فولاد دارد، گفت: علاوه بر مشکل تامین شمش با قیمت‌های ارز فعلی این واحد هنوز نتوانسته یارانه تولید را از دولت دریافت کند.

وی افزود: همچنین تولید‌کنندگان این شهرک همچنین از امکانات اولیه مانند گاز جهت تولید بی‌بهره هستند و مسوولان این شهرک از واحد‌های صنعتی به‌خصوص صنایع فولادی تقاضای ۱۰۰ هزار تومان در قبال یک متر مکعب گاز را کرده‌اند که برای واحدهای تولیدی این رقم در حدود ۱۵۰ تا۲۵۰ میلیون تومان است و در حالی تولید‌کنندگان فولاد ما از این امکان بی‌بهره‌اند که ایران یکی از بزرگ‌ترین ذخایر گاز جهان را دارد.

وی افزود: در حال حاضر شرکت ملی گاز مشکلی برای تامین سوخت منطقه را ندارد و حتی واحد‌های همجوار ما تمام امکانات را دارند؛ اما این منطقه به دلیل اینکه در مرز استان تهران و سمنان قرار دارد هنوز از امکانات اولیه برای تولید بی‌بهره است و فولادسازان این منطقه از نفت کوره برای سوخت استفاده می‌کنند که قیمت آن بعد از هدفمندی یارانه‌ها با افزایش مواجه شده است. مدیر عامل پروفیل ماهان گفت: این واحد تولیدی از سال ۸۹ بدون دریافت هیچ گونه تسهیلاتی از دولت راه‌اندازی شده و برای ۷۰ نفر نیز به طور مستقیم ایجاد اشتغال کرده است؛ اما بعد از اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها به رغم وعده‌های داده شده هیچ گونه تسهیلاتی تحت عنوان یارانه سوخت به این واحد پرداخت نشده و این در حالی است که در صورت تداوم این روند امکان تعدیل نیرو یا حتی تعطیلی کارخانه نیز وجود دارد.

در همین حال، سعید حسین پور یکی دیگر از واحد‌های تولیدکننده مقاطع فولادی در این شهرک نیز که مشکل کمبود گاز را دارد، گفت: این واحد سپری که از محصولات فولادی است، تولید می‌کند و باعث اشتغال حدود ۴۰ نفر به طور مستقیم شده و از دی ماه به بعد نیز یارانه تولید را دریافت نکردیم. وی ادامه داد: در شرایط فعلی با توجه به درخواست ۱۵۰ میلیون تومانی توسط مدیران شهرک صنعتی برای ارائه نامه‌ای به شرکت ملی گاز ادامه کار را مشکل‌تر از توقف می‌دانیم؛ بنابراین در صورت عدم رسیدگی به مشکلات فولادسازان به خصوص واحد‌های مستقر در این شهرک، تعطیلی واحد‌ها دور از ذهن نیست.