قیمت سکه‌های بورس کالای‌ایران 4 درصد ارزان شد
گروه بورس کالا - سردار خالدی: قیمت سکه در حالی طی هفته گذشته با افت ۴ درصدی همراه بود که روند حجم و ارزش مبادلات در بازار آتی بورس کالای‌ ایران با افزایش نزدیک ۳۰ درصدی نخستین رکورد سال ۹۱ را ثبت کرد.

طلا با نوسان‌اندک
مبادلات طلا در بازارهای جهانی طی هفته گذشته با کمترین میزان نوسان رو به رو شد. ‌این در حالی بود که کارشناسان دلایل متعددی برای افت و خیز آرام طلا ذکر کرده‌اند.
موضوع بدهی در اروپا و انتشار مجموعه‌ای از گزارش‌های اقتصادی در بلوک یورو از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار روی بهای یورو در برابر دلار و از سویی تغییرات قیمت طلا بوده است. با انتشار گزارش وضعیت کسب و کار در آلمان که به طور غیرمنتظره در ماه فوریه افزایش یافته (اطمینان تجاری آلمان؛ شاخص‌های آلمان نشان می‌دهد انعطاف‌پذیری قابل توجهی در برابر بحران بدهی‌ها دارد؛‌ این در حالی است که میزان سفارشات کارخانه‌ها در ‌این کشور در ماه فوریه 3 درصد افزایش و صادرات آن نیز در خارج از منطقه یورو افزایش یافته است.)، کاهش فروش خانه‌ها در ‌ایالات متحده و پیش‌بینی‌ها در رابطه با وضعیت بیکاری در‌ این کشور و برگزاری نشست دیروز گروه G20 در رابطه با رفع مشکلات بدهی منطقه یورو (این در شرایطی است که اتحادیه اروپا در آستانه تشکیل ‌این جلسه نسبت به بحران بدهی و تهدید رشد اقتصادی جهانی هشدار داد) وضعیت بازارهای سهام و به تبع آن روند قیمت دلار در برابر سایر ارزها و تاثیرگذاری‌اش روی قیمت طلا محسوس بوده است.
بسیاری از تحلیلگران بر ‌این باورند حل بحران بدهی‌ها در منطقه یورو و وضعیت رشد اقتصاد ‌ایالات متحده و چین از پارامترهای تاثیرگذار بر بهای دلار و تغییرات تقاضای طلای جهانی است؛ صندوق بین‌المللی پول در گزارشی تاکید کرده وظیفه ‌این صندوق محافظت از رشد اقتصاد جهانی است و انتظار بر ‌این است کشورهای منطقه یورو با استفاده از همان بودجه نجات، تزریق پول به طور مستقیم به بانک‌های بلوک یورو را انجام دهند،‌ این در حالی است که پیش‌بینی‌ها در رابطه با کاهش دوباره نرخ بهره بانک مرکزی اروپا و فشار مداوم به اسپانیا در رابطه با پیش‌بینی حراج اوراق قرضه و تغییرات تمرکز به‌ ایتالیا همچنان وضعیت بازارهای سهام و ارزش یورو در برابر سایر ارزهای معتبر به خصوص دلار را با افت و خیز روبه‌رو کرده است.
البته آمارهای اقتصادی‌ ‌ایالات متحده همچون وضعیت کسب‌وکار، خرید و فروش مسکن و انتشار مربوط به وضعیت ‌این بخش در سه ماهه اول سال جاری میلادی نیز روی تقویت دلار تاثیر محسوسی گذاشته است. براساس گفته برخی فعالان بازار جهانی طلا، کشور سوریه اعلام کرده ممکن است به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های به وجود آمده بخشی از ذخایر طلای خود را بفروشد؛ ‌این در حالی است که اگر دولت ‌این کشور‌ چنین کاری را انجام دهد به احتمال زیاد تاثیر آن روی قیمت‌ها به صورت موقت و کوتاه مدت خواهد بود. در روز پنج‌شنبه هفته گذشته مجموعه‌ای از گزارش‌ها در رابطه با معادن طلای ‌ایالات متحده در ماه ژانویه و تولید سالانه منتشر شد که روی وضعیت قیمت‌ها در بازار تغییر‌ اندکی ‌ایجاد کرده بود. با اقدام بانک مرکزی هند (RBI) مبنی بر انتشار دستورالعمل جدید در رابطه با وثیقه طلا، نگرانی‌ها بیشتر و پیامدهای منفی برای قیمت طلا بیشتر شده، اعتقاد بر‌ این است در هفته پیش‌رو نیز دادوستد طلا متاثر از جریانات اقتصادی وضعیت تقریبا مشابهی داشته باشد.
سکه در انتظار روش‌های جایگزین پیش فروش
بازار سکه و ارز داخلی طی هفته گذشته یکی پر از حاشیه ترین هفته‌ها را در سال جدید پشت سر گذاشت؛ موضوع تحویل پیش فروش سکه‌های ثبت نامی ‌از سه‌شنبه 29 فروردین و برگزاری مذاکرات هسته‌ای‌ ایران با گروه 1+5 در روز شنبه از فاکتورهای تاثیرگذار روی تغییرات قیمت سکه بود. شروع تحویل پیش فروش‌های سکه با چند ساعت تاخیر به دلیل اختلال در سیستم بانکی باعث شد بازار حدود یک روز در شوک ‌این وضعیت با فشار روبه رو شود، البته پس از تحویل پیش فروش‌ها در روز دوم و گزارش روزپنج‌شنبه هفته گذشته عباس کمره‌‌ای عضو هیات‌مدیره بانک ملی‌ ایران در رابطه با میزان تحویل پیش فروش‌ها و چگونگی تحویل آنان، بازار تا حدودی آرام شد. ‌این در شرایطی بود که روش‌های جایگزین تحویل سکه همچون اوراق گواهی سپرده 24 درصدی و اوراق بهادار مالی (پته) در کنار بازخرید سکه‌های پیش فروش تاثیرات قابل توجهی روی بازار در هفته جاری خواهد گذاشت و البته بستگی به انتخاب سرمایه‌گذاران وضعیت عرضه و تقاضا در بازار سکه و موضوع روند قیمت‌ها متغیر خواهد بود. کارشناسان معتقدند در شرایط فعلی موضوع تحویل پیش فروش‌های سکه را باید مدنظر قرار داد؛ ‌این در حالی است که بهبود مذاکرات هسته‌ای‌ ایران و همچنین اقدام دولت سوئیس مبنی بر ‌اینکه هیچ‌گونه اقدامی علیه بانک مرکزی کشورمان اتخاذ نمی‌کند (سوئیس محدودیت‌های مالی بر ایران را با بلوکه کردن دارایی‌های 11 شرکت و چند شخص دیگر افزایش داد) می‌تواند بازار سکه و ارز را در هفته جاری تحت تاثیر قرار دهد. افت و خیز دلار و بالارفتن سطح نوسانات نیز از دیگر عواملی بود که روی روند مبادلات سکه بسیار تاثیرگذار بود، با موافقت مجلس مبنی بر اختصاص مابه‌التفاوت فروش ارز در بازار آزاد به عنوان یارانه به بخش تولید، بازار ارز نسبت به ‌این خبر واکنش نشان داد و طی روزهای هفته جاری‌ این تاثیرپذیری ممکن است ادامه داشته باشد.
به نظر می‌رسد با توجه به هشدارهای ارزی سازمان بازرسی و از سویی تاکید سایر قوه‌ها بر نظارت بیشتر، بانک مرکزی در روزهای آینده در رابطه با وضعیت بازار ارز تصمیمات جدیدی اتخاذ کند؛ ‌این در حالی است که اتفاق هفته گذشته مبنی بر تردید در امنیت وضعیت حساب‌های مشتریان به دلیل مشکلات مربوط به سیستم‌های بانکی باعث شد وضعیت تا حدودی نگران کننده به نظر برسد، اما در ادامه روند تا حدودی بهتر شد. تحلیلگران معتقدند در هفته جاری معامله‌گران بهتر است همه فاکتورهای در نظر گرفته شده را مورد بررسی قرار دهند و بعد در رابطه رفتار معاملاتی شان تصمیم گیری کنند.
بازار آتی و ادامه ارزش مبادلاتی 4 تریلیون ریالی
بازار آتی به تاثیر از مبادلات بازار نقدی و تغییرات قیمت ارز داخلی در هفته گذشته متفاوت بود؛ در شرایطی تا روز دوشنبه قیمت‌ها بیشتر با سیر نزولی دنبال شد که از ‌این روز تا پایان روز چهارشنبه معاملات روند افزایشی داشت؛ ‌این در حالی بود که در روز پنج شنبه هفته گذشته قیمت سکه در سررسیدها با سیر نزولی همراه شد، اما شاهد تحرکات مثبتی نیز بود. در مجموع باید گفت بازار آتی در هفته‌ای که گذشت ثابت کرد در روند رو به رشدی از لحاظ حجم و ارزش برخوردار است و معامله گران نسبت به رونق معاملات در آینده امیدوار هستند به گونه‌ای که رکورد معاملات در چند روز متوالی نیز نشان داد که هم مدیریت قراردادهای مشتقه و هم سرمایه گذاران حاضر در بازار نسبت به اهمیت و کسب سود در ‌این بازار با توجه به جذابیت‌های حاضر در آن پی برده‌اند.
در مجموع طی هفته گذشته تعداد 72 هزار و 211 قرارداد به ارزش 4 تریلیون و 967 میلیارد و 949 میلیون و 750 هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته ماقبل از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب 79/35 و 17/27 درصد رشد داشت. برای سررسیدهای فروردین ماه در روز پایانی دادوستد ‌این سررسید 44 قرارداد به ارزش 3 میلیارد و 162 میلیون و30 هزار ریال، سررسیدهای اردیبهشت ماه با 3 هزار و 118 قرارداد به ارزش 200 میلیارد و 620 میلیون و100 هزار ریال، سررسیدهای خردادماه با 841 قرارداد به ارزش 58 میلیارد و 256 میلیون و 850 هزار ریال، سررسیدهای تیرماه با 54 هزار و 996 قرارداد به ارزش 3 تریلیون و 845 میلیارد و 126 میلیون و 760 هزار ریال و سررسیدهای مردادماه نیز با 13 هزار و 212 قرارداد به ارزش 860 میلیارد و 784 میلیون و 10 هزار ریال معامله شد.
روند قیمت سکه در بازار آتی بورس کالای ‌ایران در حالی در ابتدای هفته کاهشی بود که روزهای بعد تحرکات مثبتی را شاهد بود، اما در روز پایانی، قیمت‌ها دوباره نزولی شد تا تغییرات قیمتی در روز پنج‌شنبه نسبت به روز شنبه به این ترتیب باشد که سکه اردیبشهت ماه با ۲۸ هزار و ۹۱۴ تومان (۰۱/۴ درصد)، سررسید خردادماه با ۲۰ هزار و ۹۴۵ تومان (۸۵/۲ درصد)، سررسید تیرماه با ۲۷ هزار و ۳۶۳ تومان (۶۵/۳ درصد) و سررسید مردادماه با ۳۲ هزار و ۶۶۳ تومان (۱۰/۴ درصد) افت مواجه شود.