هفته گذشته روند قیمت طلا در بازارهای جهانی صعودی بود . در این مدت قیمت طلا از 1643 دلار و 87 سنت به ازای هر اونس در تاریخ 10 آوریل سال 2012، به میانگین قیمت 1668 دلار و 50 سنت در تاریخ 13 آوریل، رسید.

به گزارش سی ولکس کالا به نقل از خبرگزاری رویترز( Reuters)، از سر گرفته شدن معاملات طلا در کشور هند پس از اعتصاب سه هفته ای جواهر فروشان این کشور در پی اعمال افزایش میزان مالیات بر واردات شمش، موجب شد تا با افزایش میزان تقاضای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بین‌المللی، بهای این فلز در هفته گذشته با افزایش قیمت همراه شود. هندوستان پس از چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در جهان محسوب می‌شود و از این رو میزان تقاضای خرید یا فروش آن در بهای طلا اثر مستقیم می‌گذارد.
به گزارش بلومبرگ (Bloomberg) نرخ رشد اقتصادی چین در سه ماهه اول سال جاری میلادی، برابر با 1/8 درصد اعلام شد، در حالی که پیش‌بینی کارشناسان از این نرخ برابر با 4/8 درصد بوده است.
انتشار این گزارش موجب شد تا تقاضای فیزیکی خرید برای فلزات گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی افزایش یابد که همین امر نیز موجب شد قیمت طلا در هفته گذشته با افزایش چشمگیری همراه شود.
به گزارش سایت کیتکو (Kitco)، اقدام به پرتاب یک موشک دوربرد و برخی اخبار دیگر موجب شد تا سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بین‌المللی به منظور ریسک‌گریزی و نیز حفظ ارزش دارایی‌های خود، به فلزات گرانبها مانند طلا رویکرد نشان دهند و به دنبال این امر نیز بهای طلا در بازارهای جهانی با افزایش قیمت همراه شد.
به گزارش سایت کیتکو نیوز KitcoNews، طلای فیوچر تحویل ماه ژوئن، با افزایش ۸/۱ درصدی (معادل ۱۰/۳۰ دلار) در روز جمعه هفته قبل به قیمت ۱۶۶۰ دلار و ۲۰ سنت به ازای هر اونس، در بازار بورس فلزات نیویورک معامله شد.
به گزارش گروه تحقیقات سایت کیتکو ( Kitco) از بین نظر سنجی انجام شده، 12 نفر پیش‌بینی افزایش قیمت، 5 نفر پیش‌بینی کاهش قیمت و 4 نفر نظری خنثی را برای طلا در هفته آینده داشته‌اند. به احتمال زیاد مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته‌های آتی، سیاست‌های بانک مرکزی اروپا در افزایش یا ثبات نرخ بهره بانکی، نحوه اقدام اتحادیه اروپا در مقابله با بحران به وجود آمده در کشورهای این منطقه، سیاست‌های تورم‌زدایی چین و نیز احتمال ترکیدن حباب قیمتی مسکن در این کشور، فستیوال‌های کشور چین و هند، نرخ بهره بانکی فدرال رزرو آمریکا و گزارش اداره کار آمریکا، بروز بلایای طبیعی، بهای نفت در بازارهای جهانی و همچنین بروز تنش‌های سیاسی در کشورهای جهان خواهد بود.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که روند بلندمدت طلا صعودی است، هر چند که ممکن است طلا در این بین اصلاح قیمت نیز داشته باشد. برای هفته معاملاتی آتی نیز این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته با روندی نزولی همراه باشد.
در این صورت چنانچه طلا بخواهد روندی نزولی داشته باشد، در صورت عبور کردن از ساپورت قیمتی ۱۶۵۰ دلار، احتمال اینکه قیمت آن تا حمایت قیمتی ۱۶۲۰ دلار به ازای هر اونس نیز نزول پیدا کند، وجود دارد.
در غیر این صورت اگر طلا بخواهد روندی افزایشی داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین مقاومت قیمتی خود که 1680 دلار است، با احتمال زیادی تا مقاومت قیمتی 1700 دلار نیز رشد پیدا خواهد کرد. در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که طلا در این هفته روندی نزولی داشته باشد، اگرچه ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.


سررسید فروردین به پایان رسید
گروه بورس کالا - سردار خالدی: معامله‌گران سکه بازار آتی روز گذشته را به حالت انتظار نسبت به نتیجه مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران سپری کردند.
دادوستدهای دیروز بازار آتی با همان رویه هفته گذشته با سیر حرکتی رو به پایینی دنبال شد. این در حالی است که همه چشم‌ها دیروز منتظر نتیجه مذاکرات گروه 1+5 با ایران در رابطه با انرژی صلح آمیز هسته ای کشورمان بود، البته بازیگران بازار طلا به نتایج این نشست خوش‌بین بودند و اعتقاد بر این است در صورت اینکه توافقات این مذاکره ادامه پیدا کند آنوقت بازار تا روزهای قبل از تحویل سکه‌های ثبت نامی باز هم سیر نزولی را سپری می‌کند. تحرکات رو به پایین قیمت دلار در بازار داخلی به تاثیر از عرضه حواله درهم توسط بانک صادرات نیز باعث شد روند معاملات بازار نقدی سکه به آرامی پشت سر گذاشته شود. بازار آتی به تبع آرامش بازار نقدی و از سویی تعطیلی بازارهای جهانی و بسته شدن قیمت طلا روی سطح یک هزار و 658 دلار و 50 سنت به ازای هر اونس حرکت آرام و رو به پایینی را تجربه کرد. این در شرایطی است که براساس گفته تحلیلگران روند دادوستدها در بازار دیروز متفاوت و تا حدودی عجیب بود و در هریک از سررسیدها اختلاف قیمت‌ها متفاوت بود. در شرایطی که قیمت سکه فروردین‌ماه نسبت به قیمت سکه اردیبهشت‌ماه با تفاوت 2 هزار تومانی رو‌به‌رو شد سکه خردادماه نسبت به سکه فروردین‌ماه تنها 7 هزار تومان بیشتر بود. بسته به زمان سررسیدها اختلاف قیمت‌ها نیز بیشتر شده است، به باور معامله‌گران به دلیل اینکه نسبت به آینده در شرایط کنونی دورنمای روشنی نیست تغییرات اندک است، اما در سررسیدهای نزدیک چشم‌انداز همچنان نزولی است، این در شرایطی است که برخی دیگر معتقدند بازار با اشتباه معامله‌گران، چند روزی است شاهد روند متفاوتی است. یکی از دیگر اتفاقات دیروز این بود که قیمت سکه فروردین‌ماه که در آخرین روز معاملاتی‌‌اش سپری می‌شد و از امروز تحویل فیزیکی آن نیز آغاز می‌شود پایین‌تر از قیمت سکه بازار نقدی شد تا همگرایی سررسیدهای فروردین‌ماه به واگرایی بیشتر نزدیک شود. تحلیلگران معتقدند شرایط کنونی بازار به نفع نخواهد بود، زیرا در حالت استاندارد و شفاف و منسجم بازار قراردادهای آتی، در سررسیدهای نزدیک همگرایی با بازار نقدی باید بیشتر و در سررسیدهای دور نیز یک گام جلوتر از بازار نقدی باشد.
اما روند معاملات در بازار آتی در هر یک از سررسیدها بدین ترتیب بود که قیمت سکه فروردین‌ماه با ۸۷/۲ درصد افت در مبادلات صبح و رشد ۸۳/۰ درصدی در مبادلات بعد از ظهر در محدوده ۷۰۷ تا ۷۳۴ هزار تومان، سکه اردیبهشت‌ماه با ۱۶/۱ درصد افت در محدوده ۷۲۲ تا ۷۲۹ هزار تومان، سکه خردادماه با ۷۸/۱ درصد در محدوده ۷۲۶ تا ۷۳۶ هزار تومان، سکه تیرماه با افت ۴۰/۲ درصد در محدوده ۷۴۰ تا ۷۵۷ هزار تومان و سکه مردادماه نیز با ۱۶/۲ درصد کاهش در محدوده ۷۶۱ تا ۷۷۶ هزار تومان قرار گرفت.