سرما در بازار فولاد ماندگار شد

گروه بورس کالا - طی هفته گذشته به دلیل سرما و یخبندان در اروپا و مشکلاتی که از این رو در حمل و نقل پیش آمده، کمبود تقاضا و اصرار خریداران به کاهش قیمت‌ها، نرخ بیلت در اغلب بازارهای جهانی کاهش یافت و در بازار ایران نیز هفته گذشته نرخ‌های پیشنهادی بیلت برای محصولات فولادی با افت مواجه شد و بازار مقاطع نیز به دلیل نبود تقاضا نزولی شد. سایت مرکز خدمات فولاد ایران به بررسی عوامل نوسان بازار طی هفته گذشته پرداخته که در ادامه می‌خوانید. سرما بازار بیلت را منجمد کرد

طی هفته گذشته بازار بیلت سی آی اس در رکود بود؛ چرا که سه هفته یخبندان و سرمای شدید هوا بنادر را تعطیل کرد و مشکل شدیدی در حمل و نقل ایجاد شد.

از این‌رو تعداد کمی ‌از عرضه‌کننده‌ها بیلت ماه مارس را در ۵۸۰ دلار هر تن فوب پیشنهاد می‌دادند و در عین حال تداوم عدم حضور ایران در بازار بیلت سی آی اس موجب شد بازار راکدتر شود.

در بورس لندن نیز متوسط قیمت بیلت

۱۴ دلار در هر تن افت داشت و به ۴۸۲ دلار در هر تن سی اف آر رسید.

بیلت‌ترکیه نیز در این مدت ۵۹۰ تا ۵۹۵ دلار در هر تن فوب بود، اما به برخی از کشور‌ها از جمله عربستان ۵۸۵ دلار فوب نیز عرضه شد.

بیلت سی آی اس در ترکیه نیز ۵۸۵ تا ۶۰۰ دلار در هر تن سی اند اف بود در حالی که یک هفته قبل این کالاها با قیمت ۵۸۰ دلار معامله شده بود، اما با وجود افزایش قیمت پیشنهادی فروشنده‌ها، خریداران ‌ترکیه بالاتر از ۵۷۵ دلار سی اند اف درخواست خرید نمی‌دادند.

در خاور دور طی هفته گذشته فعالیت بازار بیلت کمی ‌بیشتر شد، اما این افزایش قیمت همراه با کاهش قیمت‌ها بود؛ به طوری که بیلت تولید مارس سی آی اس ۶۲۰ دلار سی اند اف معامله شد که نسبت به معاملات بیلت فوریه ۱۷ دلار افت داشت.

بیلت روسیه ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار در هر تن سی اف آر فیلیپین پیشنهاد شد و بیلت کره نیز ۶۴۰ تا ۶۴۵ دلار در هر تن سی اف آر بود که این ارقام ۵ دلار نسبت به هفته قبل کاهش داشت.

بیلت اوکراین نیز ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار در هر تن سی اف آر از سوی فروشنده‌ها پیشنهاد شد، ضمن اینکه بعضی از خریداران با قیمت ۶۱۰ دلار درخواست خرید داده بودند.

تاخیر در حمل به دلیل سرمای شدید هوا در روسیه نیز در هفته گذشته ادامه داشت و قیمت‌ها را کاهش داد؛ به طوری که بیلت روس ۶۴۰ دلار سی اف آر اندونزی معامله شد و قیمت پیشنهادی بیلت مالزی نیز ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار در هر تن فوب بود و قدرت رقابت نداشت. قیمت بیلت در چین نیز نزولی بود؛ به طوری که ۴ دلار افت داشت و به ۵۸۱ دلار در هر تن ( با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) رسید.

کاهش قیمت پیشنهادی بیلت به ایران

بازار بیلت ایران نیز هفته قبل دوره رکود را پشت سر گذاشت؛ به طوری که روز شنبه بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در بندر انزلی یک هزار و ۱۰ تا یک هزار و ۱۵ تومان در هر کیلو پیشنهاد می‌شد و در روز دوشنبه نیز تا یک هزار و ۵ تومان افت کرد.

علت این امر رکود بازار مقاطع و کاهش تقاضای کارخانه‌ها است، اما نکته مهم‌تری وجود دارد و آن این است که بیلت‌های داخلی با قیمت ارزان‌تر از وارداتی‌ها عرضه می‌شوند و در حال حاضر که تولید کاهش یافته است به رقیب جدی برای کالای وارداتی تبدیل شده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه هفته گذشته، هفته منتهی به پایان ماه بهمن بود و از طرف دیگر کارخانه‌ها حداکثر دو هفته دیگر با بازار فعال روبه‌رو هستند، تقاضای بیلت تغییری نکند.

کاهش قیمت میلگرد در بیشتر بازارهای جهانی

با وجود اینکه در بیشتر بازارهای تقاضا پایین آمد و قیمت‌ها ارزان شد، اما درترکیه بازار میلگرد با افزایش خرید‌ها برای تکمیل موجودی روبه‌رو شد و از فشار‌ها بر بازار صادرات کاسته شد؛ به طوری که ۶۵۵ تا ۶۶۰ دلار در هر تن برای تحویل در درب کارخانه معامله شد.

گفته می‌شود قیمت صادراتی ترکیه از قیمت‌های جهانی بالاتر است و لبنانی‌ها قیمت پیشنهادی ۶۵۵ تا ۶۶۰ دلار هر تن فوب را از کارخانه‌های ترکیه دریافت کرده‌اند؛ در حالی که باید زیر ۶۴۵ دلار باشد تا تمایل به خرید دیده شود.

عرضه کنندگان مقاطع سی آی اس قیمت را ۵ تا ۱۰ دلار پایین آوردند ولی خریداران نیز عجله‌ای در معامله نشان نمی‌دهند و به همین دلیل اغلب معاملات در ۶۱۰ دلار فوب بسته شد.

در کل کارخانه‌های ترکیه زیر ۶۵۰ دلار هر تن فوب پیشنهاد نمی‌دهند؛ در حالی که رقبای آن‌ها در سی آی اس ۶۱۵ تا ۶۲۵ دلار هر تن فوب عرضه دارند. بازرگانان امارات نیز قیمت پیشنهادی ۶۴۵ دلار فوب را ازترکیه دریافت کردند ولی فعلاترجیح می‌دهند صبر کنند.

طی هفته گذشته قیمت میلگرد در شمال اروپا به شدت تحت فشار بود و خریداران با توجه به سرمای هوا و تاثیر آن بر تقاضای مصرف‌کننده‌های نهایی ترجیح می‌دهند فعالیت زیادی نداشته باشند.

در آلمان قیمت میلگرد ۵۷۰ یورو در هر تن بود و قیمت وارداتی نیز ۵۶۰ تا ۵۷۰ یورو در هر تن پیشنهاد شد.

در ایتالیا میلگرد با ۲۰ دلار کاهش نسبت به اوایل فوریه، با قیمت ۵۲۰ تا ۵۲۵ یورو در هر تن درب کارخانه معامله شد که علت کاهش قیمت‌ها در این مناطق، افت قیمت قراضه در بازار داخلی بود.

طی هفته گذشته قیمت صادراتی، ۱۰ تا ۱۵ یورو به دلیل افزایش ارزش یورو افت داشت و به ۵۱۰ یورو هر تن فوب رسید.

شنیده‌ها حاکی از آن است که طی هفته گذشته قیمت صادراتی اسپانیا نیز در این سطح بوده و در بازار داخلی اسپانیا نیز قیمت میلگرد به ۵۶۰ تا ۵۷۰ یورو در هر تن رسید.

در بازار داخلی آمریکا قیمت میلگرد ۷۴۰ دلار هر شورت تن بود؛ در حالی که متوسط قیمت وارداتی از ترکیه تا ۶۷۲ دلار هر شورت تن شنیده شد. با توجه به افت قیمت قراضه در بازار میلگرد آمریکا قیمت قرارداد مارس تا ۱۵ دلار کاهش یافت. در بازار فیوچرز چین نیز قیمت‌ها نزولی بود و میلگرد ماه مه ‌در بورس شانگهای ۶۶۵ دلار در هر تن معامله شد؛ ضمن اینکه قیمت نقدی نیز با ۳ دلار افت به ۶۴۶ تا ۶۵۲ دلار در هر تن (با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) رسید. پیش‌بینی فعالان بازار این است که در بازار چین طی ماه فوریه قیمت میلگرد در بازار چین نوسان خود را ادامه می‌دهد تا این که در ماه مارس تقاضا بهبود یابد.

تغییر جهت قیمت مقاطع در ایران

هفته گذشته مقاطع در بازار ایران طی روزهای شنبه و یکشنبه با افزایش قیمت روبه‌رو شد؛ اما از روز دوشنبه به بعد با افت قیمت دلار، روند بازار رو به نزول گذاشت ضمن آنکه تقاضا نیز به شدت ضعیف بود.

متوسط قیمت میلگرد روز یکشنبه نسبت به هفته گذشته ۱۵ تومان بالاتر اعلام شد و در پایان هفته نیز میانگین قیمت که اول هفته در تهران یک هزار و ۲۱۵ تومان بود به یک هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافت.

البته کارخانه‌ها در این مدت قیمت را کاهش ندادند و متوسط قیمت در مبادی حمل ثابت باقی ماند. تیرآهن که اول هفته هر کیلو تا ۲۰ تومان افزایش داشت در پایان هفته با ۱۰ تومان افت قیمت نسبت به اول هفته روبه‌رو شد و نبشی و ناودانی نیز همین روند را طی کرد.

با توجه به ثبات قیمت بیلت و رکود بازار بعید به نظر می‌رسد هفته آینده شاهد تغییرات جدی در قیمت باشیم؛ هر چند عده‌ای امیدوار هستند که با فعال شدن برخی پروژه‌ها در پایان سال تقاضا بهبود یابد.

انتظار در بازار ورق

طی هفته گذشته قیمت ورق گرم صادراتی سی آی اس به ترکیه بالا رفت به طوری که در این بازار محصول اوکراین ۶۱۰ تا ۶۲۰ دلار در هر تن سی اف آر و محصول روس نیز ۶۸۰ تا ۷۱۵ دلار در هر تن سی اف آر پیشنهاد می‌شد که نسبت به ژانویه ۱۰ تا ۳۰ دلار گران‌تر شده بود.

در بازار داخلی ترکیه نیز ورق گرم ۶۵۰ تا ۶۸۰ دلار از جانب تجار و ۶۷۰ تا ۶۹۰ دلار درب کارخانه از طرف تولید‌کننده‌ها عرضه شد. انتظار می‌رود یک هفته دیگر بازار در سکوت باشد. باید دید پس از آن قیمت‌ها پایین می‌آید یا خریداران این قیمت‌ها را قبول می‌کنند. قیمت ورق در آمریکا روندی نزولی گرفته و بسیاری از معاملات ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر شورت تن نسبت به هفته قبل پایین‌تر بود.

اغلب معاملات ورق گرم اخیرا در ۷۲۰ تا ۷۳۰ دلار هر شورت تن انجام گرفته ضمن اینکه قیمت پیشنهادی ورق گرم اروپا به آمریکا نیز ۶۸۰ دلار در هر شورت تن سی اف آر است، اما خریداری برای این کالاها با این قیمت‌ها وجود نداشت. در آلمان ورق گرم تحویل ماه مارس ۵۳۰ تا ۵۶۰ یورو و قیمت نقدی بازار واردات ۵۲۰ تا ۵۳۰ یورو برای تحویل آنتورپ پیشنهاد می‌شد. در بازار ورق شمال اروپا وضعیت با ثبات بود به طوری که ورق گرم ۵۳۰ تا ۵۴۰ یورو در هر تن درب کارخانه بود اما بازار وارداتی، قدرت رقابت با بازار داخلی را نداشت؛ چرا که قیمت وارداتی بین ۵۳۰ تا ۵۴۰ یورو هرتن دی دی پی پیشنهاد می‌شد.

ورق گرم اوکراین ۶۱۰ دلار در فوب عرضه شد و ورق گرم روسیه نیز ۶۱۰ تا ۶۴۵ دلار فوب پیشنهاد شدضمن اینکه ورق گرم‌ترکیه نیز ۶۶۰ دلار در هر تن تحویل در فوب فروش رفت.

انتظار می‌رود قیمت ورق در بازار داخلی روسیه ماه مارس ۲ تا ۴ درصد بالا برود ضمن اینکه قیمت فعلی آن ۸۰۸ دلار در هر تن درب کارخانه (با ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده) است.

در بازار داخلی چین قیمت ورق گرم ۳ دلار افت داشته به ۶۷۳ تا ۶۷۵ دلار هر تن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید. فولادسازان چینی قیمت پیشنهادی ورق گرم به کره‌جنوبی را برای تحویل در ماه آوریل ۱۰ تا ۱۵ دلار در هر تن بالا بردند و قیمت به ۶۴۵ تا ۶۵۰ دلار در هر تن سی اف آر کره رسیده است.

قیمت پیشنهادی ورق گرم وارداتی در عربستان ۷۲۰ تا ۷۴۰ دلار در هر تن سی اف آر بود که ۲۰ دلار نسبت به ژانویه بالا رفت.

بازار ورق ایران در رکود

در معاملات هفته گذشته در بازار ایران، ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در بندر انزلی اول هفته هر کیلو ۱۰۳۰ تومان پیشنهاد می‌شد، ولی از روز یکشنبه قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفت و تا پایان هفته یک هزار و ۲۰ تا یک هزار و ۱۵ تومان نیز معامله شد.

ورق‌های گرم محصول مبارکه اول هفته ۲۰ تومان بالاتر از هفته قبل اعلام شد، اما در اواخر هفته ۵ تا ۱۰ تومان کاهش یافت.

محصولات اکسین و کاویان هم تغییر چندانی نداشتند. ورق سرد در طول هفته تا ۲۰ تومان هر کیلو افت کرد که این امر ناشی از پایین آمدن تقاضا و از طرف دیگر عرضه از سوی بعضی فروشنده‌ها بود علاوه بر این ورق گالوانیزه نیز در طول هفته ثابت ماند.

بازار در طول هفته گذشته در تب و تاب تحلیل‌های ناشی از مسائل سیاسی و پیامدهای اقتصادی آن بود و در این میان مشکل اعتبارات اسنادی همچنان بزرگترین مساله پیش روی بازار است، اما تقاضای ضعیف از یک طرف و نزدیک بودن تعطیلات نوروز از طرف دیگر اجازه نمی‌دهد تا چهره واقعی و مشکلات بازار‌آهن موانع کاملا مشخص شود.

کاهش قیمت سنگ آهن

هفته گذشته قیمت سنگ آهن در بازار نقدی چین تا ۴ دلار افت داشت. ظاهرا افزایش قیمت‌های پس از تعطیلات سال نو چین کوتاه مدت بوده و به دلیل رکود بازار فولاد نزولی است.

سنگ آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند ۱۴۶ تا ۱۴۷ دلار در هر تن سی اف آر شنیده شد؛ در حالی که هفته قبل ۱۴۹ تا ۱۵۱ دلار در هر تن بود.

چینی‌ها به دنبال خرید زیر ۱۴۵ دلار در هر تن سی اف آر هستند ولی هند حاضر به معامله در این قیمت نیست.

البته تمایل به معامله از جانب هندی‌ها افزایش یافته؛ چرا که سال مالی رو به اتمام است. این امر به خودی خود قیمت را پایین‌تر خواهد آورد. از طرفی تعرفه بالای صادرات و کرایه حمل همچنان فشار زیادی بر صادرکنندگان هندی وارد کرده است.

پیش‌بینی متفاوت از بازار قراضه

درترکیه پس از دو هفته خرید، واردات قراضه باز هم کاهش داشت، قیمت‌ها شاید بالا برود چون عرضه خارجی کم شده است. عرضه آمریکا و اروپا کم شده آمریکا قیمت پیشنهادی را ۷ دلار بالا برده قراضه خرد شده را ۴۴۰ دلار عرضه کرد.

قراضه مخلوط آمریکا در ترکیه ۴۲۸ دلار و ۵۰ سنت هر تن سی اف آر معامله شد.

برای چهارمین هفته متوالی قیمت قراضه خرد شده در آمریکا نزولی بود. آخرین شاخص قیمت ۴۳۹ دلار در هر لانگ تن ثبت شده که از نوامبر گذشته تاکنون پایین‌ترین

قیمت است. در حال حاضر قیمت قراضه خرد شده در بازار نقدی ۴۴۰ تا ۴۴۵ دلار در هر لانگ تن است. هفته گذشته قیمت قراضه در بازار ایتالیا ۱۰ یورو در هر تن افت داشته؛ چرا که روند جهانی نزولی بود و قراضه خرد شده ۳۱۰ تا ۳۱۵ یورو در هر تن و مشابه قیمت در بازار داخلی اسپانیا شنیده شد. قراضه وارداتی ۲۸۵ یورو در هر تن سی اف آر شنیده شد.

قیمت قراضه در ژاپن، کره و تایوان افت داشت و رشد ارزش دلار موجب شد قراضه اروپا برای بازار آسیا به صرفه‌تر از آمریکا بشود.

قراضه خرد شده صادراتی آمریکا به شرق آسیا ۴۱۰ تا ۴۲۰ دلار هر تن سی اف آر بود. البته تایوان هفته اخیر در ۴۳۰ تا ۴۳۳ دلار در هر تن سی اف آر قراضه ۲۰-۸۰ آمریکا را خریداری کرد. قیمت پیشنهادی ۴۳۵ تا ۴۴۰ دلار در هر تن سی اف آر بود ظاهرا با بهبود بازار میلگرد تایوان تمایل به خرید بهتر شد و قیمت بالا رفت.

در بازار نقدی چین، قیمت قراضه ۸ دلار افت داشته به ۵۲۸ تا ۵۵۶ دلار درهر تن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید.