گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: روز گذشته با وجود تثبیت قیمت شمش فولاد بر روی نرخ ۹۰۰ تومان، معامله میلگرد بخش خصوصی در بورس کالا رقابتی شد و قیمت‌های پایه رشد کرد. در بازار آزاد هم با وجود اینکه تقاضای اضافه‌‌ای ایجاد نشده و حتی بسیاری از تجار از نبود خریدار ابراز نگرانی می‌کردند، هم نرخ میلگرد و هم تیرآهن افزایش پیدا کرد.

فروشنده‌ها در حالی قیمت‌ها را بالا می‌برند که انتظار خریداران نیز افزایش قیمت است، اما از آنجا که معاملات بیشتر به صورت نقدی انجام می‌شود خریداران باید نقدینگی زیادی داشته باشند.

البته کنترل قیمت‌ها در بورس و فشار بر واحدهای نوردی و شایعات زیادی در مورد اینکه تاکید شدیدی بر عدم افزایش قیمت‌ها به این واحدها ابلاغ شده وجود دارد و این موضوع تردیدی را در میان خریداران ایجاد کرده، ضمن اینکه بارش‌‌های ممتد برف هم حمل‌و‌نقل را کند کرده و همین موضوع از ایجاد تقاضای بیشتر در بازار جلوگیری کرده است.ضمن اینکه تعطیلات نیز بر میزان تقاضای خرید تاثیر داشته و کاهش قابل توجهی در میزان سفارش‌های خرید بازار ایجاد کرده است. اما به طور کلی نظر بیشتر معامله‌گران این است که با توجه به کنترل‌هایی که در بورس صورت گرفته و تاثیر پذیری بیش از حد بازار از نوسان نرخ ارز و در نهایت عدم ورود تقاضای بیشتر و پروژه‌‌ای به بازار، همگی باعث شده تا بازار شفافیت لازم را نداشته و توان و قدرت لازم برای پیش‌‌بینی آینده نیز وجود نداشته باشد. برای مثال با وجود اینکه نرخ پیشنهادی در بازار افزایش پیدا می‌کند و همه تحلیل‌ها افزایش قیمت را در آینده گریزناپذیر می‌دانند، اما نبود تقاضا این معادله را نیز سست کرده و در مقابل افزایش هزینه تولید، کمبود واردات شمش و عدم فعالیت خطوط تولیدی رشد قیمت را بعید نمی‌داند.در نهایت در معاملات دیروز میلگرد ۱۶ تا ۲۵ فولاد آلیاژی ایران ۱۰۵۳ تومان عرضه شد که در رقابت به ۱۰۶۹ تومان رسید. نقدی این کالا تا ۱۰۸۱ تومان هم رشد کرد.

میلگرد کویر از ۱۰۱۵ به ۱۰۴۵ تومان رسید و شمش فولاد خوزستان هم با نرخ ۹۰۰ تومان، ۱۷ هزار تن فروش رفت.

تختال‌های مبارکه بدون خریدار بود و معامله‌‌ای روی آنها صورت نگرفت. علاوه ‌بر این بر روی تیرآهن‌های جهان فولاد غرب و میلگرد کرمان هم معامله‌‌ای انجام نگرفت.