گروه بورس کالا - مبادلات سکه در بازار آتی به تاثیر از رشد قیمت طلای جهانی، تحرکات بازار ارز و سکه نقدی و مشکل فنی به وجود آمده در سیستم عرضه سکه بانک کارگشایی در نوبت صبح، با نوسان مثبت 3 درصدی همراه شد.

دادوستدهای روز گذشته سکه همانند چند روز قبل با نوسان اندک رو به بالایی دنبال شد؛ این در شرایطی است که با رشد قیمت طلای جهانی و رسیدن به مرز یک هزار و 752 دلار به ازای هر اونس به تاثیر از صحبت‌های بن برنانکه رییس فدرال رزرو و از سویی اعتصاب کارگران برخی از معادن درآسیای مرکزی، مبادلات دیروز افزایش محسوسی را تجربه کرد؛ به طوری که مبادلات سکه در بازار نقدی به سطح 835 هزار تومان رسید. البته براساس گفته یکی از مطلعان با مشکلات فنی به وجود آمده در سیستم بانک کارگشایی و عدم عرضه سکه در نوبت صبح از سوی این بانک، قیمت‌ها در بازار نقدی روند صعودی به خود گرفت. این در حالی است که نرخ دلار در بازار غیر‌رسمی نوسان را پشت سر گذاشت و همانند روز ماقبل در همان محدوده 1800 تا 1900 تومان قرار گرفت. البته دادوستدهای روز گذشته بازار آتی در ابتدا با نوسان مثبت 3 درصد ادامه پیدا کرد، این در حالی بود که بعدازظهر در ادامه نوسانات مثبت 3 درصدی به تاثیر از روند مبادلات در بازار نقدی به نوسان مثبت یک درصدی بازگشت. معامله‌گران بر این باور هستند در شرایط فعلی جذابیت قیمت‌های معاملاتی برای فروش از دید آربیتراژگران بهترین تصمیم معاملاتی است؛ این در شرایطی است که در مبادلات دیروز، به موقعیت‌های خرید در بازار اضافه شد. در مجموع معاملات دیروز به این صورت بود که برای سررسیدهای اسفندماه قیمت‌ها در محدوده 845 تا 860 هزار تومان و با افزایش 28 هزار تومانی، سررسیدهای اردیبهشت‌ماه در محدوده 886 تا 904 هزار تومان و با افزایش 34 هزار تومان و سررسیدهای تیرماه در محدوده 912 تا 933 هزار تومان با رشد 30 هزار تومانی مواجه شد.
اما مبادلات بازار آتی در شرایطی ادامه پیدا می‌کند که تغییر قوانین و آیین‌‌نامه‌های بازار آتی بورس کالا هر روز با ابعاد جدیدی همراه است، براساس اطلاعیه در نظر گرفته قرار است نظرات و پیشنهادهای همه شرکت‌های کارگزاری تا ۱۹ بهمن ماه (روز گذشته) به نمایندگی در اختیار یکی از شرکت‌های کارگزاری قرار گیرد و پس از ارائه و تایید در کانون کارگزاران بسته نهایی به سازمان بورس ارجاع داده می‌شود، تا بعد از بررسی نظرات کارشناسی و تدوین آیین نامه‌ها، امور اجرایی آن از سر گرفته شود. تحلیلگران در این باره نظرات متفاوتی دارند در شرایطی که برخی بر این باورند با کوچک کردن و کم کردن بازیگران بازار، توسعه بازار آتی ممکن است به معنای واقعی صورت نگیرد زیرا اعتماد و اطمینانی که در گذشته به وجود آمده از بین خواهد رفت، براساس گفته این تحلیلگران دلیل اصلی تغییر قوانین بازار آتی به فشارهای وارده بر بورس بر می‌گردد، حتی می‌توان آن را به عنوان اشتباه کارگزاری‌ها در آینده تلقی کرد؛ این در حالی است که برخی نظر دیگری دارند، آنان معتقدند حجم مبادلات به یکباره افزایش پیدا کرد و روند دادوستدها به صورتی بود که خیلی‌ها در این میان متضرر شدند به همین دلیل بهتر است برای اینکه امر توسعه با شرایط مناسب و عادلانه‌ای انجام شود، در قوانین موجود بازبینی‌های لازم صورت بگیرد. به نظر می‌رسد برای نتیجه‌گیری در این باره باید پیشنهاد کارگزاری‌ها و از سویی تاییدات سازمان بورس را مدنظر قرار داد تا بتوان به نتیجه معقول و قابل‌قبولی رسید.



حجم معاملات طلای بورس کالا رشد کرد
ایسنا - از ابتدای مهر ماه تا پایان دی ماه حجم معاملات طلا نسبت به نیمه اول سال جاری افزایش یافته است.حجم معاملات طلا در رینگ فلزات شرکت بورس کالای ایران در مجموع ماه‌های مهر، آبان، آذر و دی ۱۱۹ کیلو بوده است.این حجم از معاملات ارزشی بالغ‌بر ۸۵ میلیارد و ۶۱ میلیون و ۵۵۱ هزار ریال داشت. به این ترتیب معامله ۰/۰۱۴ تن در مهر ماه، ۰/۰۲۷ تن در آبان، ۰/۰۲۹تن در آذر ماه و ۰/۰۴۹تن در دی ماه در رینگ فلزات بورس کالا ثبت شده است.این حجم معامله نتیجه عرضه ۰/۱۳۱ تن و تقاضای ۰/۱۷۰ تنی طی چهار ماه گذشته است. روند افزایش خرید طلا در رینگ فلزات بورس کالا در شرایطی پیش گرفته شده که در نیمه نخست امسال این کالا در بورس و با توجه به افزایش ناگهانی قیمت جهانی طلا در اثر بحران‌های پیش آمده در اروپا و آمریکا خریداران را از ثبت تقاضا با آن قیمت
بازمی‌داشت.حجم معاملات طلا در رینگ فلزات بورس کالا در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال89 معادل 57 درصد کاهش یافت.در دو فصل بهار و تابستان امسال در بورس کالا 101 کیلوگرم طلا معامله شد. این در حالی بود که در همین مدت در سال پیش حجم طلای معامله شده در بورس کالا 235 کیلوگرم ثبت شده است.
در معاملات شش ماه ابتدایی امسال طلا در بورس کالا با ارزش۵۷ میلیارد و۳۱۹ میلیون و۷۷۵ هزار ریال معامله شده که سال گذشته ارزش آن ۹۱ میلیارد و ۳۸۲ میلیون و ۹۵ هزار ریال بوده است و به این ترتیب ۳۷ درصد کاهش ارزش نیز دیده می‌شود.کارشناسان دلیل اصلی کاهش حجم معاملات طلا در شش ماه نخست امسال را افزایش ناگهانی قیمت طلا در سطح جهانی در روزهای بهار و تابستان امسال می‌دانند که بازار ایران را نیز تحت تاثیر قرار داد. همین افزایش و گرانی که در بعضی موارد بیشتر از افزایش جهانی بود، باعث ‌شد خریداران و عرضه‌کنندگان در تالارهای بورس کالای ایران برای معامله بر سر قیمت به توافق نرسند.