واردات شمش فولاد با قیمت پایه از سوی دولت

گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: به‌رغم نوسان نرخ دلار در بازار، این روزها قیمت فولاد و محصولات فولادی در بورس کالا کنترل می‌شوند که مسوولان دولتی علت این اقدام را شفاف‌سازی قیمت‌ها برشمردند. فعالان بازار فولاد معتقدند اعمال کنترل قیمت‌ها از سوی دولت تنها در مقطع زمانی کوتاه قابلیت اجرایی دارد، اما در بلند مدت نتایج زیانباری را برای تولید‌کنندگان فولادی به‌ویژه بخش خصوصی به دنبال خواهد داشت.

عرضه بیلت فولاد خوزستان در بورس موجب تعادل بازار شد

رییس اتحادیه کشوری آهن فروشان در خصوص اعمال دستوری کاهش قیمت‌ها در بورس کالا گفت: تا زمانی که مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های تولید‌کننده تامین شود مشکلی با اعمال کنترل قیمت‌ها ایجاد نمی‌شود.

محمد آزاد با اشاره به عرضه ۲۸ هزار تن بیلت از سوی فولاد خوزستان طی هفته گذشته در بورس کالا افزود: این میزان عرضه تاثیر بسزایی در کاهش نرخ شمش و میلگرد داشته است.

به گفته وی، با عرضه ۱۰ هزار تن بیلت از سوی فولاد خوزستان طی معاملات روز چهارشنبه هفته جاری نرخ‌ها متعادل تر خواهد شد.

رییس اتحادیه کشوری آهن فروشان با بیان اینکه به تولید‌کنندگان براساس نوبت سهمیه بیلت خوزستان تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: چنانچه عرضه مواد اولیه بر همین روال تداوم یابد، شاهد کاهش هر چه بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در پی عرضه یاد شده از سوی فولاد خوزستان در بورس کالا، نرخ بیلت و میلگرد با افت قیمت ۲۰ تومانی در بازار آزاد روبه‌رو شد.

آزاد تاکید کرد: در صورت قطع عرضه مواد اولیه در بورس کالا دوباره شاهد نوسان روبه رشد قیمت‌ها در بازار‌های رسمی و غیر‌رسمی آهن خواهیم شد.

وی با اشاره به تاثیر نوسان نرخ ارز بر نرخ مواد اولیه گفت: هم‌اکنون به دلیل عرضه شمش فولاد بر اساس ریال در بورس کالا، نوسان قیمت دلار تاثیری بر بازار آهن نخواهد داشت و این امر تنها در خصوص بیلت‌های وارداتی مصداق پیدا می‌کند.

به گفته رییس اتحادیه کشوری آهن‌فروشان، هم‌اکنون هر کیلو بیلت در بورس کالا به نرخ ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود.

کاهش قیمت فولاد مقطعی است

مدیرعامل فولاد جنوب نیز در خصوص اعمال کنترل دستوری قیمت‌ها در بورس کالا افزود: دخالت دولت در بازار آهن تنها به صورت مسکن مقطعی عمل می‌کند و قیمت‌ها باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود.

احمد دنیا نور تصریح کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز و وابستگی قیمت فولاد خام، شمش و تختال به واردات، به‌طور یقین نرخ واقعی بالاتر از قیمت‌های کنونی است.

وی با اشاره به اینکه دخالت دولت در بازار آهن موجب جلوگیری از رشد قیمت‌ها در مقطع زمانی کوتاه‌مدت خواهد شد، خاطرنشان کرد: دولت نباید تجربه سال گذشته را امسال نیز تکرار کند؛ چراکه کنترل دستوری قیمت‌ها در بازار آهن طی سال گذشته موجب رکود این بازار شده بود، از این رو دولت در نیمه نخست سال جاری برای خروج بازار آهن از رکود در پی ایجاد انگیزه‌های رونق بازار برآمد که موفق نشد.

مدیرعامل فولاد جنوب با اشاره به عرضه ۲۸ هزار تنی بیلت از سوی خوزستان در بورس کالا، طی هفته گذشته گفت: این میزان تنها برای مصرف یک هفته تولید‌کنندگان است و عملا تاثیر زیادی در میزان تولید آنها نخواهد داشت.

وی به‌عنوان یک تولید‌کننده بخش خصوصی خواستار آن شد تا دولت به‌جای دخالت بی‌نتیجه در کنترل قیمت‌ها که موجب اتلاف سرمایه ملی می‌شود، تجربه شکست خورده سال گذشته را در این بازار تکرار نکند، بلکه با تعیین نرخ ارز به قیمت‌های پایه برای وارد‌کنندگان شمش به ویژه تولید‌کنندگان نسبت به کنترل واردات از مبدا اقدام کند نه مقصد.

افت قیمت فولاد ناشی از رکود جهانی سردی هوا، سردرگمی خریداران

مدیرعامل نورد قطعات فولادی در خصوص علت کاهش قیمت فولاد در بازار رسمی و غیر‌رسمی گفت: یکی از عوامل اصلی این کاهش افت قیمت‌های جهانی فولاد است.

رضا شهرستانی افزود: سردرگمی بازار داخل را نیز می‌توان یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت فولاد دانست؛ چراکه بر اساس وعده دولت مبنی بر اختصاص ارز دولتی، متقاضیان در انتظار به سر می‌برند و از خرید فولاد و محصولات فولادی ممانعت می‌کنند.

وی وضعیت جوی و سرمای هوا را نیز از جمله کاهش قیمت‌های جهانی دانست و تصریح کرد: از این رو مصرف به‌شدت کاهش یافته است.

مدیرعامل نورد قطعات فولادی همچنین خاطرنشان کرد: تولید‌کنندگان نیز به علت نیاز به حجم بالای نقدینگی برای تولید، تولیدات خود را در واقع به حراج گذاشته‌اند از این رو، افت قیمت‌ها هیچ ربطی به کاهش دستوری قیمت‌ها از سوی دولت ندارد و در واقع ناشی از عوامل یاد شده است.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود عرضه ۲۸ هزار تن بیلت از سوی فولاد خوزستان در بورس کالا طی هفته گذشته، موجب تعادل بازار و افت قیمت شده است، افزود: هم‌اکنون کشور ما سالانه با ۳ میلیون تن کمبود بیلت مواجه است که در ماه می‌شود ۲۵۰ هزار تن، از این رو ۲۸ هزار تن عرضه شده از سوی خوزستان نمی‌تواند عامل محرکی برای بازار محسوب شود.

شهرستانی گفت: در صورت تداوم وضعیت کنونی مشکلات تولید‌کنندگان از جمله میزان معوقات بانکی و نقدینگی روز به روز بیشتر خواهد شد که این امر آثار زیانباری به دنبال خواهد داشت.

وی پیش‌بینی کرد: براساس شواهد موجود بازار فولاد در سال ۹۱ با رشد قیمت مواجه خواهد شد.