گروه بورس کالا - همزمان با رشد قیمت محصولات فولادی در بازار‌ایران، هفته گذشته به دلیل رونق بازار قراضه و افزایش قیمت ‌این کالا در بازارهای جهانی، نرخ مقاطع در بازارهای جهانی نیز افزایشی شد. اما بر خلاف‌این موضوع، بازار جهانی بیلت تغییر محسوسی نداشت و علت آن انتظار معامله‌گران برای مشخص شدن وضعیت اقتصادی اروپا بود. اما به هر صورت انتظارات و پیش‌بینی‌های متفاوتی از شرایط کلی بازار صورت می‌گیرد و با وجود‌اینکه قراضه عامل اصلی نوسانات جهانی مقاطع بوده، اما مشخص نیست آیا تقاضا نیز همپای روند رو به رشد قیمت‌ها افزایش خواهد یافت یا خیر. سایت مرکز خدمات فولاد‌ایران در گزارشی به بررسی اتفاق‌های متعدد بازارهای داخلی و جهانی در هفته گذشته پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

بازار بیلت هنوز در انتظار

هفته گذشته در حالی سپری شد که بازار بیلت صادراتی سی‌آی اس هنوز فعالیت زیادی در سال نو ندارد و به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت اقتصادی اروپا و نگرانی‌ها زمان می‌برد تا بازار رونق گیرد. قیمت پیشنهادی فعلی بازار بین ۶۰۵ تا ۶۱۵ دلار هر تن فوب در نوسان است ولی معاملات خیلی محدود بوده است. قیمت پیشنهادی ۶۲۵ دلار هر تن فوب هیچ خریداری نداشته است. در بازار داخلی‌ترکیه بیلت ۶۲۵ تا ۶۲۷ دلار هر تن درب کارخانه معامله شد.

قیمت صادراتی نیز ۶۳۰ تا ۶۴۰ دلار هر تن فوب عرضه شده در ۶۴۵ دلار هم قیمت می‌دهند، مصر و عربستان در بازار بیلت‌ترکیه فعال‌تر خواهند شد ولی بعید است بالای ۶۳۵ دلار در هر تن معامله شود. همچنین متوسط قیمت بیلت بورس لندن هفته گذشته ۵ دلار افت داشته به ۵۳۲ دلار در هر تن رسید.در چین قیمت بیلت از ۵۹۸ دلار هر تن روز پنج‌شنبه قبل با نوساناتی سرانجام به ۵۸۶ دلار در هر تن با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده رسید. فعلا بازار راکد است و باید تا اتمام تعطیلات سال نو چین صبر کرد. بازار واردات بیلت جنوب شرق آسیا هنوز چندان فعال نیست.

هفته گذشته بیلت کره ۶۵۰ دلار هر تن سی اف آر فیلیپین خریداری شد که نسبت به ۶۴۸ دلار سی اف آر دسامبر رشد کرده است. بیلت مالزی ۶۳۰ دلار هر تن فوب بوده است و اخیرا به ۶۴۰ دلار هر تن فوب رسیده، ولی رکود بازار میلگرد داخلی بازار واردات بیلت را ساکت کرده است. در اندونزی بیلت سی‌آی‌اس ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار هر تن سی اف آر و محصول کره ۶۵۰ تا ۶۶۰ دلار هر تن سی اف آر پیشنهاد شده، ولی اخیرا معامله‌ای نشده است.

کمبود قراضه و رقابت بر سر بیلت در‌ایران

هفته گذشته بیلت در بازار‌ایران روند صعودی داشت و همراه با اخبار و گزارش‌های مربوط به نرخ ارز نوسان کرد تا آنجا که در پایان هفته سایز ۱۵۰×۱۵۰ میلیمتر در انزلی از مرز ۹۵۰ تومان هم فراتر رفت و در بعضی از معاملات تا ۹۶۰ تومان هم شنیده شد. بیلت‌های داخلی که بیشتر سایز ۱۲۰×۱۲۰ میلیمتر هستند بسته به کارخانه تولید کننده و محل تحویل بین ۹۱۰ تا ۹۳۰ تومان هر کیلو معامله شدند. ‌این روند افزایش قیمت بیلت باعث افزایش قیمت قراضه داخلی هم شده است در شرایطی که سرما جمع‌آوری قراضه را به طور فصلی محدود می‌کند کارخانه‌های تولیدکننده بیلت در داخل با مساله رقابت بر سر خرید‌این کالا روبه‌ر‌و هستند. کمبود سرمایه در گردش برای‌این کارخانه‌ها که با ظرفیت‌های پایینی هم کار می‌کنند کاملا محسوس است.

نوسانات شدید بازار آنچنان که در طول ۳ هفته گذشته اتفاق افتاده است شکنندگی‌این واحدها را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌رغم افزایش قیمت بیلت با آنکه بازار مقاطع هم روند صعودی داشت، ولی عرضه کنندگان سعی می‌کردند با احتیاط معامله کنند. به همین دلیل پارتی‌هایی که در بازار عرضه می‌شد با تناژهای زیر ۱۰۰۰ تن بود. مشکلات مربوط به گشایش اعتبار و حمل کالا، واردکنندگان را برای فروش موجودی خود محتاط کرده است.

رونق قراضه و رشد میلگرد

در کل رونق بازار قراضه به بازار میلگرد اجازه افزایش قیمت داده است. میلگرد داخلی‌ترکیه ۱۰ دلار بالا رفته ۶۸۳ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. گرچه خریداران میلگرد صادراتی‌ترکیه هنوز درحال بررسی بازارند بازرگانان ‌ترکیه قیمت را به ۶۸۰ تا ۶۸۵ دلار هر تن فوب رسانده اند که ۵ دلار رشد داشته است. البته بسیاری در ۶۹۰ دلار عرضه می‌کنند. میلگرد‌ترکیه ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار هر تن فوب عربستان پیشنهاد شده است. در بازار سی‌آی‌اس با ‌اینکه فعالیت زیاد نبود برخی سعی کردند از کمبود عرضه به نفع خود بهره‌مند شوند. قیمت میلگرد برخی به طور متوسط ۵۰ دلار در هر تن بالا رفته است. ولی بعید است مورد قبول واقع شود میلگرد۶۵۰ تا ۶۶۰ دلار هر تن فوب به خاور میانه عرضه شده که مشابه دو هفته قبل است. عراق در ۶۵۰ دلار هر تن فوب خرید کرده و هنوز قیمت جدید اعلام نشده است. در جنوب اروپا برخی به دنبال ۱۰ تا ۱۵ یورو افزایش قیمت و رساندن قیمت میلگرد به ۵۶۰ تا ۵۷۰ یورو در هر تن هستند. با‌ این حساب قیمت صادراتی به ۵۳۰ یورو هر تن فوب می‌رسد که ۱۰ یورو نسبت به آخر دسامبر رشد خواهد داشت. در حال حاضر در ۵۲۵ یورو هر تن فوب نیز معامله می‌شود. در شمال اروپا نیز به دنبال ۲۰ یورو رشد قیمت هستند. در انگلیس نیز رشد قیمت قراضه بازار میلگرد را بالا کشاند تا ۲۰ پوند در هر تن رشد قیمت داشته باشد. قیمت میلگرد ژانویه هیوندایی استیل کره ۲۰ دلار بالا رفته به ۶۴۰ دلار هر تن فوب رسید. بازار میلگرد چین تقریبا نیمه تعطیل و در ثبات بود قیمت پیشنهادی ۶۵۹ تا ۶۶۹ دلار در هر تن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که ۲ دلار افت داشته است. بازار تقریبا نیمه تعطیل است.

پیش‌بینی‌های متفاوت از آینده بازار

هفته گذشته مقاطع در‌ایران به انتظار طولانی خود برای افزایش قیمت رسید. جهش قیمت‌ها بعضا به بیش از ۱۰ درصد هم رسید میلگرد سایز ۸ تا ۳۲ میلیمتر روز شنبه در قیمت ۹۳۰/۹ ریال معامله می‌شد، ولی در پایان هفته با ۱۲ درصد افزایش به ۱۱۰۹۰ ریال هر کیلو در اهواز رسید. میلگرد‌های سایز ۱۴ تا ۲۵ میلیمتر محصول اصفهان روز شنبه ۱۰۲۹۰ ریال قیمت داشت که در پایان هفته به ۱۱۲۳۰ ریال رسید که نشان از ۱۰ درصد افزایش قیمت داشت. قیمت نبشی و ناودانی روزانه بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ ریال برای بعضی اقلام افزایش یافت از آنجا که انبارها خالی بود روند افزایشی قیمت از روز شنبه به افزایش موجودی انبارها بخصوص در تهران منتهی شد.پیش‌بینی شده است که با ورود ذوب‌آهن به بورس در روز یکشنبه متوسط قیمت سبد میلگرد و تیرآهن به بیش از قیمت ۱۳۰۰ تومان برسد. همین مساله باعث شد تا روند خرید تا پایان هفته ادامه یابد. با آرام شدن نرخ ارز در روزهای پایانی هفته بازار کمی‌ حالت سردرگمی‌ پیدا کرد. اما روند افزایشی قیمت که روزانه از طرف کارخانه‌ها اعمال می‌شد روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به افزایش موجودی انبارها ادامه داد. مساله نرخ ارز در روزهای اخیر باعث سرگردانی دست اندرکاران بازار فولاد شده بود، اما در طول هفته گذشته با آرامش نسبی بازار ارز مشکل اصلی که روند گشایش اعتبار و پرداخت پول به طرف خارجی است بیشتر نمود پیدا کرد.

روند افزایشی قیمت مقاطع باعث شده تا دست‌اندرکاران با احتیاط با معاملات برخورد کنند چون‌این افزایش قیمت ناشی از بالا رفتن قیمت تمام شده کالاست نه تقاضای واقعی. به همین علت زمانی که خریداران دست از انبار کردن بردارند احتمال رکود دیده می‌شود با توجه به آنکه ماه‌های پایانی سال تقاضای واقعی کاهش می‌یابد احتمال وقوع‌این پیش‌بینی بسیار قوی است.

انتظار صعودی شدن قیمت جهانی ورق

هفته گذشته تقاضای ورق در ‌ترکیه کم بود و خریداران منتظر اعلام قیمت‌های جدید وارداتی هستند. قیمت پیشنهادی فعلی در بازار داخلی ورق گرم‌ترکیه ۶۶۰ تا ۶۷۰ دلار در هر تن درب کارخانه است. هنوز قیمت‌های وارداتی اعلام نشده. افزایش قیمت قراضه رشد قیمت ورق را امری ضروری کرده و بسیاری منتظر ۷۰۰ دلار هستند. هفته گذشته ورق گرم صادراتی‌ترکیه ۱۰ تا ۳۰ دلار بالا رفت فعلا ۶۵۰ تا ۶۶۰ دلار هر تن فوب است.برخی انتظار دارند قیمت بازار نقدی تا هفته اول فوریه۴۰ دلار دیگر بالا برود. در شمال اروپا ورق گرم ۵۰۰ تا ۵۱۰ یورو هر تن درب کارخانه بودهمه به دنبال ۳۰ یورو رشد قیمت هستند.

شرایط خاص بازار داخلی ورق

هفته گذشته ورق بازار بسیار آشفته‌ای را پشت سر گذاشت. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر اول هفته در انزلی هر کیلو ۹۶۰ تا ۹۷۰ تومان معامله می‌شد، ولی در پایان هفته تا ۱۰۵۰ تومان هر کیلو هم گفته شد. ورق‌های گرم محصول مبارکه تا ضخامت ۱۵ میلیمتر هم با بازار سرگردانی روبه‌ر‌و بودند. روز یکشنبه قیمت‌این کالاها تا ۱۰ تومان هر کیلو بالا رفت و با محدودیت عرضه مبارکه در بورس بازار به هم ریخت. عده‌ای از فروشندگان کالاهای خود را عرضه می‌کردند و به دلخواه خود قیمت‌ها را نسبت به روز قبل بالا می‌بردند دسته‌ای از فروشندگان به انتظار ثبات بازار از انجام معامله پرهیز می‌کردند همین مساله باعث شد که تا پایان هفته قیمت‌های روشنی در مورد محصولات مبارکه شنیده نشود. اما جمع‌بندی اکثر تجار‌این است که قیمت ورق باید بالاتر از قیمت میلگرد باشد.

با ادامه محدودیت عرضه مبارکه در بورس، بازار به معامله روی ورق‌های وارداتی روی خواهد آورد همین امر به افزایش قیمت‌ها کمک خواهد کرد ورق‌های گرم محصول اکسین و کاویان هم تا پایان هفته بعضا تا ۲۰ تومان هر کیلو بالاتر اعلام شدند، اما سرگردانی بازار در مورد‌این کالاها همچنان ادامه داشت. از آنجا که عرضه‌ این محصولات در سطح پایینی است عملا باید انتظار افزایش قیمت ورق‌های گرم ضخامت ۲۰ میلیمتر به بالا را در هفته‌های‌ آینده داشت. ورق سرد بازار آشفته‌ای داشت با افزایش قیمت در بورس قیمت بازار هم تغییر کرد، ولی کمتر فروشنده‌ای از روز سه شنبه به بعد می‌دانست که قیمت کالا چیست از آنجا که عرضه‌این ورق بسیار محدود است، فروشندگان آن هم به انتظار اعلام قیمت رقبا بودند.

همین امر باعث شده بود تا اکثر تجار از قیمت واقعی به دور باشند. عرضه کالا با‌ این شرایط محدودتر شد روز چهارشنبه بعضی از اقلام ورق روغنی اعلام قیمت می‌شد آن هم در تناژهای بسیار پایین و به شرط تایید مجدد قیمت که نشان از بالا رفتن قیمت بود. ورق گالوانیزه هم مثل هفته‌های گذشته روند افزایشی داشت و ‌این روند خود را تا پایان هفته حفظ کرد، اما کمتر فروشنده‌ای حاضر به انجام معامله بود. در صورت ثبات بازار در هفته آینده شاید قیمت با هفته قبل تفاوت زیادی داشته باشد.