خودداری از ارائه قیمت در بازار پتروشیمی‌

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی‌روز گذشته در حالی شاهد رقابت پرهیجان معامله‌گران بود که نوسان رو به بالای نرخ دلار همزمان با شایعه استعفای بهمنی فضای ملتهبی را برای بازار داخل رقم زد.

در این روز، مبادلات رینگ پتروشیمی ‌با رشد تقاضا نسبت به روزهای گذشته روبه‌رو شد و به این ترتیب اکثر محصولات پلیمری با سقف قیمت یا در رقابت خریداری شدند. به گفته فعالان بازار با توجه به نوسان نرخ دلار و همچنین شایعه افزایش ۲۰ درصدی نرخ پایه محصولات پتروشیمی‌از ماه جدید، بیشتر معامله‌گران در این روز ترجیح دادند در رقابت، کالاهای عرضه شده را خریداری کرده و روانه انبارها کنند. به عقیده این گروه در حال حاضر بیشتر تولیدکنندگان از خرید در بازار اجتناب کرده و در انتظار آینده هستند.

از این رو بیشتر افرادی که در روزهای اخیر وارد بازار محصولات پتروشیمی‌می‌شوند، بیشتر کسانی هستند که ریسک این بازار را متحمل می‌شوند و احتمال می‌دهند بازار با روند مثبتی در روزهای آینده مواجه شود.

در همین حال، روز گذشته بازار داخل با توجه به نوسانات رو به بالای نرخ دلار و همچنین شایعات بسیار و تحت تاثیر کاهش تناژ برخی از محصولات برای عرضه در روز سه شنبه با آشفتگی زیادی همراه بود.

از این رو بیشتر فعالان بازار از ارائه نرخ محصولات پتروشیمی‌اجتناب کرده و نرخ‌های بازار را در این روز دقیق و واقعی نمی‌دانستند. گفته می‌شود عرضه محصولات ۰۰۷۵ و ۰۲۰ به میزان ۵۰۰ تن برای هفته جاری کاهش یافته است.

علاوه بر این، موضوع افزایش نرخ دلار مرجع و رسیدن به یک هزار و ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان نیز در این روز مطرح بود و به این ترتیب، بیشتر آگاهان بازار گمان می‌کنند که بازار با جهش قیمتی در آینده مواجه خواهد شد.

به این ترتیب در این روز انبساطی‌ها، EX۵ و Z۳۰S با سقف قیمت خریداری شدند. گریدهای متفاوت PET‌ها نیز در این روز با رقابت کارگزاران مواجه شده و در نهایت با قیمت‌های بالایی خریداری شدند. V۳۰S نیز در این روز با رقابت و نزدیک به سقف قیمت توسط معامله‌گران خریداری شد.

این در حالی است که موضوع عدم کشش بازار نیز در این شرایط مطرح است و برخی از آگاهان بازار با اشاره به این موضوع می‌گویند: اگر نرخ‌ها همچنان افزایش یابد، دیگر بازار کشش نخواهد داشت و به این ترتیب باید در انتظار رکودی تورمی ‌در بازار پتروشیمی ‌باشیم.