حرکت معکوس بازار ارز و رینگ پتروشیمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: مبادلات رینگ پتروشیمی‌روز گذشته در حالی برگزار شد که هیجان ناشی از رشد نرخ ارز در روزهای اخیر سبب شد تا بیشتر معامله گران برای خرید محصولات پلیمری به رقابت بپردازند.

به گفته فعالان بازار، اگر چه در این روز نرخ دلار پس از برگزاری جلسه بانک مرکزی با حضور اقتصاددانان، وزیر و مسوولان بانک مرکزی روند نزولی به خود گرفت، اما بیشتر آگاهان بازار معتقدند این روند نزولی در بازار ادامه دار نخواهد بود و به همین دلیل بیشتر معامله گران ترجیح دادند برخلاف روند رو به افت نرخ ارز در بازار داخل، برای خرید محصولات پلیمری به رقابت بپردازند. از این رو، روز گذشته اکثر محصولات پلیمری با سقف قیمت خریداری شدند. به این ترتیب BL۳، ۷۲۴۰، ۱۵۴۰، ۵۲۱۸، ۰۰۷۵ و EX۵ با سقف قیمت توسط کارگزاران خریداری شدند. علاوه بر این گفته می‌شود در این روز گریدهای متفاوت PETها توسط گروهی خاص از بورس و بازار جمع آوری شد. این محصولات روز گذشته با رقابت از سوی معامله‌گران مواجه شدند.

این در حالی است که برخی از معامله‌گران معتقدند؛ مبادلات در رینگ پتروشیمی‌ در روز گذشته بیشتر هیجانی بود و بیشتر خریداران با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر رشد نرخ ارز اقدام به خرید محصولات پلیمری کردند و به نظر می‌رسد قیمت‌های ثبت شده بر تابلوی بورس واقعی نیستند.

از سوی دیگر بازار داخل پس از مبادلات رینگ پتروشیمی ‌و ثبت نرخ‌های بالا برای محصولات، با شوک دیگری روبه‌رو شد و به این ترتیب نرخ واقعی‌ای برای محصولات پتروشیمی‌در این روز وجود نداشت. این موضوع سبب شد تا بیشتر معامله‌گران از اعلام نرخ‌ها خودداری کرده و پیشنهادهای خود را در بازار مطرح نکنند. به گفته بازاریان در این روز، بازار داخل تحت تاثیر نوسان نرخ ارز و همچنین رقابت معامله‌گران برای خرید محصولات پلیمری در بورس کالا بسیار آشفته شد. این در حالی است که موضوع افزایش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی‌از ماه جدید نیز برخی از فعالان این حوزه را نگران و درگیر کرده است، تا آنجا که بیشتر معامله‌گران با توجه به پیش‌بینی‌های موجود سعی می‌کنند بیشتر محصولات پلیمری را خریداری کرده و روانه انبارها کنند.

بیشتر آگاهان بازار می‌گویند: اگر چه نرخ‌های ثبت شده برای محصولات پلیمری در روز گذشته با توجه به افت نرخ ارز، رقمی ‌منطقی و واقعی نیست، اما اگر پیش‌بینی‌های روند صعودی نرخ دلار به واقعیت نزدیک شود، باید در انتظار نرخ‌های بالاتر در آینده‌ای نزدیک باشیم.

البته در این روز شرکت بازرگانی پتروشیمی‌از ارسال نامه‌ای به بورس کالا در خصوص حذف پروانه بهره‌برداری برای مشتریانی که محصولات سیستم مچینگ را خریداری می‌کنند، خبر داد.

بازار پتروشیمی ‌از نگاه فعالان اقتصادی

این در حالی است که بازار پتروشیمی‌روز دوشنبه تحت‌تاثیر افزایش بی‌رویه نرخ دلار، با نوسان قیمت‌ها روبه‌رو شد. علاوه بر این بازار پتروشیمی‌در این روز به گفته بسیاری از فعالان اقتصادی، وضعیت آَشفته‌ای را پشت سر گذاشت، به طوری که بیشتر فروشندگان حاضر به فروش محصولات خود به خریداران نبوده و انتظار دارند در روزهای آتی قیمت‌های بالاتری را برای محصولات خود طلب کنند. از این رو بیشتر آگاهان بازار معتقدند؛ اگر روند بازار بر همین منوال باقی بماند، باید منتظر رکود تورمی‌در بازار پتروشیمی‌باشیم؛ چرا که در حال حاضر بسیاری از معامله گران در حال تبدیل ریال و نقدینگی خود به سکه و ارز هستند.

این در حالی است که گفته می‌شود خریداران محصولات پتروشیمی ‌نیز در این روزها بیشتر خریدهای خود را انبار کرده، در انتظار افزایش قیمت‌ها هستند و این موضوع نشان می‌دهد که تولید در کارخانه‌ها به میزان زیادی کاهش یافته است. این در حالی است که به عقیده آگاهان بازار، عدم کنترل نرخ ارز سبب شده تا تولیدکنندگان نیز اطمینانی به بازار نداشته باشند و خرید محصولات با این نرخ‌ها را به صرفه نمی‌دانند. از این رو هیجانات تزریق شده به بازار و همچنین جو روانی ناشی از تحریم‌های بانک مرکزی در روز گذشته سبب شد تا نرخ بیشتر کالاهای پلیمری رو به بالا عنوان شود.

در این روز نرخ کلیه محصولات پتروشیمی‌امیرکبیر به گفته فعالان بازار، با افزایش ۶۰ تا ۷۰ تومانی در هر کیلو روبه رو شد. علاوه بر محصولات پتروشیمی‌امیرکبیر، روز دوشنبه انبساطی ۳۰۰ و ۴۰۰ نیز در بازار داخل با نرخ ۲ هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلو معامله شد. از سوی دیگر مبادله این کالاها در رینگ پتروشیمی‌با نرخ ۲ هزار تا ۲ هزار و ۱۰ تومان انجام شد.

آگاهان بازار می‌گویند: اگر چه میزان عرضه‌های انبساطی در رینگ پتروشیمی‌اندک است، اما این مقدار نیاز بازار رادر شرایط عادی جوابگو است، اما با توجه به افزایش نرخ دلار در ماه‌های اخیر، نرخ انبساطی‌های وارداتی نیز افزایش چشمگیری یافته است و همین موضوع سبب شده تا بیشتر خریداران راغب به تهیه انبساطی‌های داخلی باشند و این مقدار عرضه نیز در حال حاضر جوابگوی بازار نیست.

این در حالی است که پیش از این و قبل از افزایش نرخ دلار، انبساطی‌های وارداتی کیلویی یک هزار و ۸۰۰ تومان بود و داخلی‌ها نیز یک هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شد، اما با رشد نرخ دلار انبساطی‌های وارداتی به کیلویی ۳ هزار و ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان در ماه اخیر رسیده است و در نتیجه فاصله قیمتی انبساطی‌های وارداتی و داخلی به شدت افزایش یافته است.

به گفته فعالان بازار، روال بازار داخلی منطقی تر از رینگ پتروشیمی‌است؛ چرا که با افزایش نرخ انبساطی‌های وارداتی، انبساطی‌های داخلی نیز افزایش یافته، اما در رینگ پتروشیمی‌کنترل دستوری قیمت‌ها سبب شده تا نرخ‌ها افزایش نیابد و به همین دلیل فاصله قیمتی بورس و بازار به شدت افزایش یافته و برخی از کارخانه دارانی نیز که پروانه بهره برداری خرید انبساطی‌ها را دارند، با توجه به اختلاف قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومانی این کالاها در بورس و بازار سعی می‌کنند کالای خریداری شده خود را به فروش برسانند و در این شرایط مایل به تولید نیستند.

این در حالی است که انبساطی‌ها پس از یک هفته غیبت در رینگ پتروشیمی‌عرضه شدند، هفته گذشته انبساطی‌ها به دلیل ثبت تقاضای بالا توسط معامله گران، از تابلوی بورس حذف شده بودند. اما در این هفته نیز تقاضای ثبت شده برای این کالاها ۱۸ هزارتن بود و نسبت به هفته گذشته تنها ۳ هزارتن تقاضا کاهش یافته بود. به گفته فعالان بازار در این روز تمامی افرادی که پروانه بهره برداری پلی استایرن داشتند، برای این کالا تقاضا ثبت کردند. در این روز از سوی ناظر تالار اعلام شد که فروش این کالا به افرادی که اختصاصا پروانه این کالا را ندارند، تخلف است. البته در این روز عرضه ۳۰۰ تنی BG۷۸۱ نیز به عقیده بسیاری از معامله گران سبب شد تا این کالا در رقابت خریداری شود. به گفته این گروه اگر تناژ این کالا بیشتر بود، خریداران برای خرید آن وارد رقابت نمی‌شدند.

این در حالی است که در لیست عرضه‌های روز سه شنبه همین کالا به میزان ۵۰۰ تن عرضه شد. حال آنکه به گفته بسیاری از آگاهان بازار می‌توانست این کالا در این روز و به میزان ۸۰۰ تن عرضه ‌شود، در این صورت خریداران برای این کالا به رقابت دست نمی‌زدند.

البته در این روز نرخ BL۳ در بازار داخل با افت نسبت به روز گذشته مواجه شد. گفته می‌شود اعلام افزایش عرضه این کالا در رینگ پتروشیمی ‌سبب شد تا نرخ این کالا با افت در بازار داخل روبه‌رو شود.

اظهار نظرها در خصوص سیستم جدید تسهیم به نسبت

البته در این روز اظهار نظرهای متفاوتی نیز در خصوص اجرایی شدن سیستم جدید تسهیم به نسبت در رینگ پتروشیمی ‌از سوی کارگزاران مطرح بود.

برخی از کارگزاران با این سیستم مخالف و برخی دیگر نیز اگر چه معایب و مزیت‌هایی برای آن برمی‌شمردند، اما اجرایی شدن این سیستم را بهتر از پیش ارزیابی می‌کنند. این در حالی است که گفته می‌شود نامه ای نیز از سوی کارگزاران برای مسوولان بورس کالا نوشته شده و در آن معایب و مزایای این سیستم مطرح شده است. البته بیشتر فعالان بازار این سیستم را در صورتی موثر می‌دانند که مشکل زمان در کلیه نرم افزارهای بورس کالا حل شود.

گفته می‌شود وارد کردن سفارش‌ها، در سیستم جدید زمان زیادی از کارگزاران تلف خواهد کرد و اگر مشکل زمان حل شود، برخی از تخلفات در زمینه کدها با این روش کاهش می‌یابد.