افتتاح رسمی مجتمع فولاد هرمزگان

گروه بنگاه ها - زهرا مسافر: پیشرفته ترین کارخانه فولادسازی کشور با ظرفیت اسمی تولید سالانه یک‌میلیون تن شمش فولاد با حضور رییس‌جمهور دیروز در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس واقع در استان هرمزگان به بهره‌برداری رسمی رسید. محمود احمدی‌نژاد در مراسم افتتاح پیشرفته‌ترین کارخانه کشور گفت: امروز با همت و دانش ایرانی جشن بهره‌برداری از یک صنعت را برگزار می‌کنیم.

وی که در جمع مقامات عالی رتبه از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس و استاندار هرمزگان حضور داشت گفت: انشاءا... در برنامه پنجم، این کارخانه، از ظرفیت تولید ۵/۱ میلیون به سه میلیون تن در سال ارتقا خواهد یافت.

احمدی نژاد پیشرفته و خودکار بودن این مجتمع را از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این کارخانه برشمرد و تصریح کرد: متخصصان ایرانی نشان دادند، در هر صنعتی می‌توانند حرف نخست را داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: با کار و تلاش می‌توانیم، ایرانی بر پایه عدالت بسازیم.

وی با اشاره به سایر پروژه های استان هرمزگان تشریح کرد: با بهره برداری از پالایشگاه بزرگ خلیج فارس به یکی از صادرکنندگان درجه اول بنزین در دنیا تبدیل خواهیم شد.

صندوق توسعه ملی بازوی تکمیل حلقه‌های توسعه فولاد

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در مراسم افتتاح فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد: با اعطای وام ارزی از صندوق توسعه ملی از تکمیل حلقه‌های صنعت فولاد حمایت می‌شود.

مهدی غضنفری اظهار کرد: برای دستیابی به اهداف توسعه‌ای در بخش فولاد، نیازمند تکمیل چهار حلقه در بخش‌های معدن و اکتشاف، کنسانتره و گندله، فولاد خام و همچنین نورد هستیم. از همین رو، آمادگی اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف را داریم.

وی همچنین با اشاره به این‌که دستیابی به ظرفیت تولید فولاد خام تا مرز ۴۵ میلیون تن نیازمند توسعه بخش معادن است گفت: تا پایان سال جاری و نیز ابتدای سال آینده، قراردادهایی برای دستیابی به ظرفیت تولید ۸۰ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن در سال به امضا خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید کنسانتره و دانه‌بندی سنگ‌آهن به ۲۷ میلیون تن می‌رسد.

به گفته غضنفری وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس اهمیت هر بخش، از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند، ‌طوری که بخش‌های بالادستی، همچون معدن و اکتشاف در اولویت قرار دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با افزوده شدن تولید فولاد هرمزگان به ظرفیت فولاد سازی کشور به عدد ۲/۱۹ میلیون تن فولاد رسیدیم که این حاکی از رشد بسیار خوب در صنعت فولاد در جهان است.

وی اظهار کرد: هم اکنون برنامه های خوبی برای توسعه طرح های بزرگ در کشور مهیا است به گونه ای که میزان ظرفیت تولید فولاد تا پایان امسال به ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن، در سال ۹۱ به ۲۴ میلیون تن و تا سال ۹۴ به ۴۵ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد دست خواهیم یافت.

وی بااشاره به عملکرد تولید فولاد خام در ۹ ماه گذشته گفت: در این مدت تولید فولاد خام کشور از ۲/۹ میلیون تن به ۳/۱۰ میلیون تن رسید که از رشد بالای ۱۰ درصد برخوردار بوده است.

غضنفری افزود: همچنین میزان تولید محصولات فولادی از ۸/۱۱ میلیون تن به ۷/۱۲ میلیون تن در سال‌جاری رسیده است.

به گفته وی براساس گزارش‌ها تولید فولاد طی۱۱ ماهه سال میلادی گذشته ایران در صنعت فولاد به رتبه ۱۵ دست یافته است، این درحالی است که در سال ۸۳ رتبه ۲۱ را داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از واگذاری هفت طرح دیگر فولادی توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به بخش‌خصوصی خبر داد.

افزایش ظرفیت تولید فولاد هرمزگان

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه تا پایان دولت دهم ظرفیت تولید این کارخانه به دو میلیون تن افزایش خواهد یافت گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در طول برنامه پنجم، فولاد هرمزگان به ظرفیت تولید سه میلیون تن دست خواهد یافت که نتیجه آن جذب سه هزار نفر از نیروهای بومی استان هرمزگان خواهد بود.

محمدمسعود سمیعی‌نژاد تاکید کرد: امروزه شعار «ما می‌توانیم» سرلوحه صنعت فولاد قرار گرفته و بومی‌سازی به‌عنوان سندی راهبردی برای تمام مجموعه‌ها تعریف شده است. وی همچنین از وزیر و معاونین پیشین، برای اجرایی شدن این طرح عظیم قدردانی کرد.

تولیدی انحصاری در مجتمع فولاد هرمزگان

در این برنامه همچنین مدیرعامل مجتمع فولاد هرمزگان نیز با بیان اینکه در فولاد هرمزگان تکنولوژی تولید ذوب و ریخته‌گری در نوع خود منحصر به فرد به شمار می‌آید گفت: شمش تولیدی این کارخانه با توجه به عرض تا دومتری در بخش‌های نورد گرم و تولید ورق عریض در صنایع کشتی‌سازی، خودروسازی و غیره کاربرد فراوانی دارد.

مرتضی آقاجانی افزود: با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مصرف انرژی در این کارخانه ۵۵۰ کیلووات بر تن است در حالی که استانداردهای جهانی رقم ۶۵۰ کیلووات بر تن را تعریف کرده‌اند.

وی افزود: صنعت حمل و نقل با راه‌اندازی این کارخانه رشد چشمگیری در منطقه پیدا کرده، به‌گونه‌ای که روزانه تا ۳۰۰ تریلی مشغول جابه‌جایی مواد مورد نیاز و نیز تولیدات کارخانه هستند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در این کارخانه یک‌هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۶ هزار نفر نیز در صنایع جانبی مشغول فعالیت هستند، گفت: هم‌اکنون ۷۰ درصد از پرسنل کارخانه از نیروهای بومی هستند و امیدواریم با رشد صنعتی و ایجاد دانشکده‌ها و آموزشگاه‌های تخصصی مربوطه، ۱۰۰ درصد از نیروهای انسانی از این منطقه تامین شود.

وی اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال‌جاری به ظرفیت‌های برنامه تولید فولاد هرمزگان دست خواهیم یافت.

وی افزود: برای دستیابی به ظرفیت‌های برنامه تولید فولاد هرمزگان در پایان امسال تامین زیرساخت‌های لازم از جمله مواد اولیه، برق و گاز ضروری است، که امید است با تلاش همه مسوولین نسبت به تامین این امر اقدامات لازم صورت گیرد.