گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: برخلاف رونقی که انتظار می‌رفت معاملات دیروز بورس کالا داشته باشد، اما بی ثباتی بازار بار دیگر معامله گران و کارگزاران بورس کالا را غافلگیر کرد و عرضه محصولات مبارکه و ذوب‌آهن بدون هیجان و رقابت زیاد میان خریداران انجام شد. این شرایط در حالی رخ داد که در معاملات روز یکشنبه نرخ میلگرد در بازار آزاد تا ۱۰ تومان رشد کرده بود و اغلب معامله گران انتظار داشتند به دنبال رشد قیمت ارز، معاملات بورس کالا نیز با خریداران زیادی روبه‌رو شود و حتی تا هفته قبل تقاضای زیادی در بورس برای ورق وجود داشت و قیمت‌ها بالا رفت؛ اما شرایط خاص روانی که رشد قیمت ارز در بازارهای مختلف گذاشت، باعث شد تا بیشتر خریداران و به خصوص خریداران عمده دچار سردرگمی شده و برای خرید از بورس دست نگه دارند. البته در بازار آزاد هم تقاضای زیادی در معاملات دیروز وجود نداشت.

رشد قیمت بدون تقاضای خریداران عمده

به گفته تاجران، نوسانات شدید قیمت ارز که در نرخ محصولات وارداتی تاثیر خواهد داشت در کنار مشکلات دیگری که در خصوص واردات شمش وجود داشت و اصولا کمبود مواد اولیه باعث شده تا انتظار رشد قیمت ایجاد شود؛ اما این در حالی است که از سوی دیگر تقاضای زیادی هم در بازار وجود ندارد.

البته تقاضای شخصی و خرد آهن در بازار وجود دارد، اما هنوز در بخش تقاضاهای عمده تحرک خاصی وجود ندارد و همین موضوع باعث شد تا با وجود رشد قیمت‌ها در معاملات بازار آزاد، تقاضا، هم در بورس و هم در بازار آزاد همچنان پایین باقی بماند.

رقابت حداقلی در بورس

البته عرضه‌های ذوب‌آهن در معاملات دیروز بورس کالا به زمان رقابت کشیده شد، اما این رقابت‌ها در حدی که انتظار می‌رفت نبود و قیمت‌های پایه رشد خیلی محدودی داشتند.

البته در بازار آزاد با توجه به جو روانی حاکم بر بازار، قیمت‌ها رشد کرد اما در این معاملات هم رشد قیمت به دلیل تقاضا نبود، بلکه افزایش هزینه‌های تولید و کاهش تمایل به کاهش واردات شمش فقط انتظار افزایش را ایجاد کرده است.

همه این عوامل باعث شده تا پیش بینی بازار برای اغلب دست اندرکاران بازار سخت باشد؛ چرا که از یکسو از لحاظ قیمتی انتظار بالارفتن نرخ‌ها وجود دارد؛ اما از نظر تقاضا، سردرگمی زیادی میان خریداران وجود دارد.

البته انتظار بالارفتن تقاضا هم زیاد است؛ اما آنچه مشخص نیست شرایط واحدهای فولادی در صورت عدم تامین شمش است که حتی اگر تامین هم شود قطعا با توجه به سیر صعودی هزینه تولید در واحدهای تولیدی و با توجه به اینکه نظارتی هم بر قیمت‌ها وجود ندارد، احتمالا سطح قیمت‌ها بالاتر خواهد رفت؛ اما مشکل اینجاست که اگر از یکسو بازار تقاضا ضعیف باشد و به این نیاز واحدهای فولادی برای بالارفتن قیمت‌ها پاسخی داده نشود، مشخص نیست چه شرایطی برای فروشنده‌ها ایجاد خواهد شد.

در نهایت در معاملات دیروز بورس کالا، میلگرد مخلوط ذوب‌آهن عرضه شد که از ۹۰۴ تومان به ۹۱۰ تومان رسید که ۴ هزار و ۵۵ تن بود. میلگرد ۲۰ نیز در بالاترین رقم ۸۹۳ تومان معامله شد.

تیرآهن ۱۲۰۵ تومانی ذوب‌آهن بدون تغییر قیمت ۱۴ هزار و ۸۰ تن فروخته شد.

نرخ ورق در معاملات دیروز تغییری نداشت که علت آن تقاضای کمتر از عرضه بود.