گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات روز گذشته رینگ پتروشیمی‌در حالی پی گرفته شد که همچنان تقاضا برای خرید محصولات H و PVC بالا بود و در نهایت معامله این کالاها با سقف قیمت انجام شد.در این روز علاوه بر انجام معاملات، جلسه کارگروه قیمت‌گذاری با حضور اعضای این گروه تشکیل و قیمت پایه محصولات پتروشیمی‌برای عرضه در روز چهارشنبه با توجه به شروع ماه آذر اعلام شد. به گفته آگاهان بازار در این جلسه بیشترین کاهش قیمت پایه متعلق به PET‌ها بود، به طوری که گرید ۸۲۱ با افت ۱۲۰ تومانی نرخ پایه مواجه شد. گریدهای متفاوت محصولات H نیز با توجه به افت قیمت جهانی آنها با ۶۰ تومان کاهش روبه رو شدند. BL۳ نیز در این روز و در جلسه برگزار شده با افت ۱۵ تومانی نرخ پایه مواجه شد. اما نرخ پی وی سی در این روز طبق اعلام کارگروه قیمت‌گذاری با رشد ۴۰ تومانی نرخ پایه مواجه شد.در همین حال معامله ۱۵۴۰ نسبت به هفته گذشته در این روز و در پی رقابت کارگزاران با ۴۰ تا ۵۰ تومان افزایش قیمت روبه رو شد. به گفته آگاهان بازار نزدیکی به ماه محرم سبب شد تا در این روز خریداران بیشتری وارد معامله این کالا شوند. این در حالی است که شایعه دیگری نیز مبنی بر خروج خط تولید این کالا در پتروشیمی‌تبریز نیز سبب شد تا عطش خریداران افزون شود.علاوه بر این بازار داخل نیز در این روز تحت تاثیر معامله ۱۵۴۰ با رشد قیمت این کالا مواجه شد. اگر چه ۱۵۴۰ در ابتدای صبح و در بازار داخل با نرخ یک هزار و ۷۸۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شد، اما پس از رقابت کارگزاران در رینگ پتروشیمی‌نرخ آن در بازار داخل به یک هزار و ۸۴۰ تا ۸۵۰ تومان در هر کیلو رسید. با این حال بیشتر معامله گران می‌گویند: در این روز نرخ اکثر محصولات پتروشیمی‌در بازار داخل تغییر محسوسی نداشت و تنها ۱۵۴۰ بود که با رشد قیمت همراه شد. به گفته این گروه باید در انتظار تاثیرات مبادلات روز گذشته بورس کالا بر بازار پتروشیمی‌بود و سپس بازار را ارزیابی کرد.

کاهش سهمیه پروانه‌های بهره‌برداری

اگر چه در این روز گفته می‌شود تعداد بیشتری از پروانه‌های بهره‌برداری توسط وزارت صنایع تایید شده و به این ترتیب عده بیشتر از معامله‌گران توانستند وارد رینگ پتروشیمی‌شوند، اما با این حال بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی در این روز به کاهش سهمیه‌های پروانه‌های بهره‌برداری خود معترض بوده و می‌گویند: در ماه‌های اخیر میزان سهمیه آنها توسط وزارت صنایع کاهش یافته، البته این گروه معتقدند وزارت صنایع می‌خواهد با این روش تقاضا را در رینگ پتروشیمی ‌کنترل کند. این در حالی است که بیشتر فعالان بازار معتقدند این روش نمی‌تواند در درازمدت به نفع بازار باشد و تنها لغو محدودیت‌ها و برداشتن سقف قیمت و در نهایت افزایش عرضه‌ها می‌تواند از پیچیده شدن تقاضاها در رینگ پتروشیمی‌ جلوگیری کرده و در نتیجه تقاضای کاذب را از سیستم‌ حذف کند. برخی از فعالان بازار می‌گویند: سهمیه پروانه‌های بهره‌برداری آنها طی چندماه گذشته به نصف رسیده است و این موضوع بر تولیدات کارخانه‌های آنها تاثیرات منفی گذاشته است. البته این موضوع را بیشتر تاجران محصولات پتروشیمی‌در بازار نیز تایید کرده و می‌گویند: خرید مصرف‌کنندگان واقعی و کارخانه داران به شدت کاهش یافته است. از همین رو بیشتر فعالان بازار معتقدند در حال حاضر دلیل کاهش تقاضا در رینگ پتروشیمی‌کاهش سهمیه پروانه‌های بهره‌برداری و همچنین عدم تایید کلیه پروانه‌ها توسط وزارت صنایع است و با تایید مابقی پروانه‌ها باز هم شاهد افزایش تقاضا در رینگ پتروشیمی‌خواهیم بود؛ چرا که با توجه به محدودیت‌های موجود بیشتر خریداران سعی می‌کنند تقاضای زیادی را ثبت کرده و تناژ درخواستی خود را خرید کنند. البته عده‌ای از فعالان بازار نیز در خصوص ثبت نام در سایت بهین یاب و تایید پروانه‌های بهره‌برداری می‌گویند: وزارت صنایع بسیار تلاش می‌کنند تا ترکیب معامله‌گران رینگ پتروشیمی ‌را تغییر دهند. به عقیده این گروه عدم نقدینگی مصرف‌کنندگان واقعی و همچنین عدم تطابق تولید و مصرف در بازار، افزایش هزینه‌های تولید، به صرفه نبودن تولید سبب شده تا بیشتر مصرف‌کنندگان واقعی به واگذاری پروانه‌های خود بیشتر علاقه‌مند باشند. علاوه بر این نبود کالای مناسب برای سرمایه گذاری دلالان نیز مزید بر علت شده است. به عقیده این گروه سایت بهین یاب و ثبت نام در آن نمی‌تواند مشکل تقاضای بالا در رینگ پتروشیمی ‌را حل کرده و واسطه‌ها را حذف کند. این عده می‌گویند: تنها ثبت‌نام در این سایت توانست عده‌ای از معامله‌گران را از بازار حذف کند که به صورت قانونی اقدام به خرید و مالیات نیز پرداخت می‌کردند و در حال حاضر افرادی باقی مانده‌اند که پشت‌سر اسامی‌ پنهان هستند. البته بسیاری از فعالان بازار پتروشیمی ‌در حال حاضر معتقدند که روند معاملات در رینگ پتروشیمی ‌به روال عادی نزدیک‌تر شده و این موضوع را می‌توان با حذف برخی از محدودیت‌ها و کاهش اختلاف نرخ‌ها‌ و همچنین نظام مند شدن رینگ پتروشیمی‌مشاهده کرد.

اختلاف نرخ جوش شیرین

در همین حال معامله جوش شیرین نیز در هفته‌های اخیر با رشد تقاضا روبه‌رو بوده است و این موضوع سبب نارضایتی فعالان این حوزه شده است. به گفته فعالان بازار اختلاف نرخ ادامه‌دار جوش شیرین در بازار و بورس سبب شده تا علاقه معامله گران برای خرید این کالا کم نشود. این در حالی است که نرخ این کالا در بازارهای جهانی در حال حاضر ۳۴۰ دلار است. به عقیده فعالان بازار با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما و همچنین پروسه طولانی ترخیص جوش شیرین خوراکی، بازار این کالا در حال حاضر داغ است. به گفته این گروه با توجه به اینکه هر سال در فصل سرما بازار این کالا داغ می‌شود، باید تدبیری برای این کالا اندیشیده شود. البته برخی از فعالان این بازار می‌گویند: برخی از واردکنندگان در حال حاضر با توجه به مشکلات هزینه استاندارسازی و همچنین بهداشت برای ورود جوش شیرین وارداتی، کالاهای وارداتی خود را به عنوان جوش شیرین صنعتی به کشور وارد می‌کنند. عده‌ای از فعالان بازار نیز به کاهش سهمیه‌های پروانه‌های بهره‌برداری خرید سودکاستیک نیز اشاره می‌کنند و می‌گویند: در حال حاضر سود با قیمت‌های ارزان تر به کشورهای دیگر عرضه می‌شود و این نشان می‌دهد که عرضه کنندگان انگیزه‌ای برای عرضه این کالا در بازار داخل ندارند، به عقیده این گروه دو هفته گذشته نیز عدم افزایش عرضه از سوی عرضه کننده در حالی که پیش تر اعلام کرده بود، افزایش عرضه خواهد داشت این موضوع را تایید می‌کند. البته در حال حاضر بیشتر آگاهان بازار به تفاوت اندک نرخ سود در بازار و بورس اشاره می‌کنند و می‌گویند: با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما و نگهداری سخت سودمایع، بیشتر مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند در حال حاضر سود جامد خریداری کرده و همین موضوع نشان می‌دهد که در حال حاضر تقاضاهای ثبت شده بر سیستم بورس واقعی نیست؛ چرا که باید بدون کاهش سهمیه‌ها، تقاضا در هفته‌های اخیر کاهش می‌یافت. علاوه بر این عده‌ای نیز به ایجاد رانت تایید به تدریج پروانه‌های بهره برداری توسط وزارت صنایع نیز اشاره می‌کنند و می‌گویند: انتخاب و تایید پروانه‌های بهره برداری کاملا تصادفی بوده و این موضوع نگرانی‌های خاصی در بازار ایجاد کرده است.