پیمان ارمغان
بعد از معرفی واگرایی‌ها و انواع آن ، به سه مورد از شرایطی که در آن واگرایی‌ها با قطعیت بیشتری باعث تغییر جهت قیمت می‌شوند، اشاره کردیم.

مورد آخری که به آن اشاره شد وقوع واگرایی‌ها همزمان روی خطوط حمایت و مقاومت و خطوط روند بود که مثالی از خطوط روند نیز آورده شد. حال به نمودار زیر که مربوط به نرخ برابری یورو در برابر دلار در تایم فریم 4 ساعته است، توجه کنید:

در اینجا شاهد وقوع واگرایی روی یک منطقه حمایتی هستیم. مشاهده می‌کنیم که چگونه پس از وقوع واگرایی بین قیمت و اندیکاتور MACD در منطقه حمایتی آبی رنگ، شاهد برگشت و صعود چشمگیر قیمت بوده‌ایم.
4- هر گاه بعد از وقوع واگرایی شاهد شکسته شدن یک سطح کلیدی مثل خط روند در جهت وقوع واگرایی باشیم، آنگاه احتمال عکس‌العمل قیمت به وقوع واگرایی بسیار افزایش می‌یابد. برای تشریح وضعیت فوق به نمودار زیر که مربوط به قیمت طلا در تایم‌فریم 4 ساعته است، توجه کنید:

همانطور که دیده می‌شود پس از وقوع واگرایی بین قیمت و اندیکاتور RSI، شاهد شکسته شدن خط روند بوده‌ایم که همین توام شدن واگرایی با شکست خط روند سبب نزول چشمگیر قیمت شده است. یکی از مسائلی که همیشه در ارتباط با خطوط روند یا خطوط حمایت و مقاومت برای تحلیلگران ایجاد سوال می‌کند، این است که با رسیدن قیمت به این نواحی از کجا بدانیم که آیا قیمت برگشت خواهد کرد یا این نواحی شکسته خواهند شد. دو نکته اخیری که در مورد واگرایی گفته شد تا حد زیادی می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد. به این معنی که اگر روی خطوط روند نزولی یا خطوط مقاومت شاهد شکل گیری واگرایی منفی بودیم، این می‌تواند به این معنی باشد که احتمال برگشت قیمت خیلی بیشتر از شکست این خطوط است. یا اینکه اگر در روی خط روند صعودی یا خطوط حمایت شاهد واگرایی مثبت باشیم، این امر احتمال صعود قیمت را بسیار تقویت می‌کند.
اما در حالتی که مثلا قبل از رسیدن به یک خط روند صعودی یک واگرایی منفی شکل گرفته باشد، این باعث می‌شود که احتمال بیشتر را به شکست خط روند بدهیم. در این بخش آموزش مربوط به واگرایی‌ها را به پایان رسانده و از جلسات بعد به آموزش سایر مباحث خواهیم پرداخت. در صورتی که در مورد مطالب ارائه شده سوال یا نظر خاصی داشتید، می‌توانید با نشانی پست الکترونیکی parmaghan@yahoo.com در میان بگذارید.