خریداران به بازار فولاد بازمی‌گردند؟

پدرام ایزدی*

در اواخر هفته پیش، با گردهمایی سران گروه بیست در کن فرانسه برای از سرگیری مذاکرات و بررسی راه‌های جدید و قدیم برای خروج از بحران، اروپا باز هم خود را در مرکز توجه جهان یافت. البته تاکنون، این همه نشست‌ها و گردهمایی‌های سران منطقه یورو محصولی به بار نداشته است تا موجب افزایش انگیزه در سرمایه‌گذاران شود یا حتی رفتار بازار را به سوی بهبود سوق دهد. یونان هم به نوبه خود، تحت فشار قرار دارد که هر چه زودتر تصمیم خود را بگیرد که آیا در منطقه یورو خواهد ماند یا از آن خارج می‌شود؟ هر تصمیمی‌که گرفته شود یونان و اروپا به حیات خود ادامه خواهند داد.

متاسفانه، این سیاسی بازی‌ها مسائل دیگر را تحت تاثیر خواهد گذاشت. از این‌رو، بهای محصولات فولادی همچنان به دنبال فضایی است تا به کاهش خود ادامه دهد هر چند سرعت آن در مقایسه با قبل کاهش یافته است. در حال حاضر، نکته جالب اینجا است که آیا مصرف‌کنندگان بالاخره وارد بازار خواهند شد و فعالیت خرید را از سر خواهند گرفت تا بازار دوباره جان بگیرد و از این سردی خارج شود یا این انزوا با پیش رو بودن تعطیلات تا اواخر دی ماه به طول خواهد انجامید؟ در ارتباط با این هفته، هیچ بهبودی محسوسی در بیشتر نقاط مشاهده نشده است. صادرکنندگان در ترکیه و حوزه روسیه بهای محصولات طویل و تخت را در بازارهای صادراتی و داخلی تا حدودی در سطوح پایین نگه داشته‌اند. تقاضا در بیشتر مناطق راکد است؛ در حالی که نگرانی‌های اقتصادی بیش از عوامل فصلی و رکود حاصل از تعطیلات بر این بخش از بازار تاثیرگذار بوده است.

در اروپا، تنها آلمان، به صورت پراکنده خریدهای کمی‌ انجام داده است که منجر به افزایش قابل توجه بهای میلگرد در این کشور در طول دو هفته گذشته شد. در خاورمیانه، تقاضاهایی در بازار محصولات طویل در عراق، امارات، عربستان سعودی و سوریه مشاهده شد.

صادرکنندگان چدن در حوزه روسیه بار دیگر قیمت‌ها را کاهش دادند و تنها توانستند معاملاتی با عرضه‌کنندگان اوکراینی و مصرف‌کنندگان ترکیه و ایتالیایی انجام دهند. در ایالات متحده و خاور دور، سطح تقاضا در بازار مواد خام بسیار ضعیف است و تامین‌کنندگان کالا کاهش قیمت‌ها را بی اثر می‌دانند. تا هفته‌های آتی هیچ تغییر چشمگیری در بازار چدن انتظار نمی‌رود. بازار قراضه هم در سکوت مطلق به سر می‌برد.

صادرکنندگان در حوزه روسیه هم دیگر برایشان مقرون به صرفه نخواهد بود تا قیمت‌های خود را در سطوح پایین حفظ کنند. این در حالی است که احتمال دارد مصرف‌کنندگان ترکیه تا اواسط آذرماه وارد بازار شوند و فعالیت خرید را از سر گیرند. اوایل آبان ماه این مصرف‌کنندگان قراضه با کیفیت ایالات متحده را بیش از هر ماده دیگری ترجیح می‌دادند. در اروپا، انتظار می‌رود که بهای مواد وارداتی و داخلی به روند نزولی خود ادامه دهد. در خاور دور، بهای قراضه وارداتی رو به کاهش است و این روند نزولی تا هفته آینده ادامه خواهد داشت.

به دنبال کاهش بی سابقه در بازار مواد خام در هفته‌ای که گذشت، بهای سنگ آهن تا حدودی در بازارهای چین به سمت بهبودی حرکت کرد. اگرچه فعالان بازار معتقدند که با ادامه روند نابسامان در رفتار بازار محصولات نهایی، این افزایش بها مقطعی خواهد بود و انتظار می‌رود که بهای مواد اولیه به زودی با کاهش همراه شود. در این میان، صادرکنندگان زغال کک سازی سخت در استرالیا در تلاش بودند تا با پیشنهاد قیمت‌های کاهش یافته سطح تقاضا را از سوی مشتریان در آسیا افزایش دهند.

عرضه کنندگان تاکتیک‌های فروش خود را در اوایل آبان تغییر ندادند، با این وجود واردکنندگان قصد ندارند تا حتی کالای خود را با کمترین سطح قیمتی به ثبت رسیده در سال ۲۰۱۱ هم خریداری کنند. با توجه به اینکه بازار محصولات فولادی در هند و چین از رونق چندانی برخوردار نیست، تلاش فروشندگان برای تقویت معاملات در اواخر آبان ماه نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت. عرضه زغال کک سازی مرغوب استرالیا، در حال حاضر بیشتر از سطح تقاضا قرار دارد که خود دلیلی بر انجام نگرفتن معاملات در بازار است.

اغلب تامین‌کنندگان امیدوار بودند که در آبان ماه با بازگشت خریداران چینی به بازار، روند صعودی بر این بخش از بازار حاکم شود. البته بازگشت خریداران ممکن بود، چراکه اختلاف قیمتی بین بهای زغال کک‌سازی در بازارهای داخلی چین و بهای زغال کک‌سازی در بازارهای داخلی استرالیا در ماه گذشته بسیار کاهش یافت و از این‌رو مواد تولید شده در استرالیا جذابیت بیشتری در بازار را از آن خود کرد، اما کاهش یکباره بهای محصولات نهایی چین باعث شد تا قیمت زغال‌سنگ نیز کاهش یابد و تاثیر آن بر بازار زغال‌سنگ هم حس شود. بهای زغال کک‌سازی در استان‌های شانکسی و هبی طی دو ماه گذشته تغییر زیادی نکرده و میدل ایست استیل داینامیک بر این باور است که در کوتاه مدت این روند نزولی به حرکت خود ادامه خواهد داد و به تبع سطح تقاضا در بازار مواد خارجی ضعیف خواهد شد.

با توجه به این سطح ضعیف تقاضا، تولیدکنندگان برتر ذغال‌سنگ در استرالیا احتمالا با توجه به حجم ناچیز کنسانتره در اوایل آذرماه، تعداد‌اندکی معاملات نقدی با فولاد سازان چینی که در نواحی ساحلی مستقر هستند، انجام خواهند داد. با این وجود قیمت‌ها در استرالیا با افزایش تقاضا از سوی خریداران هندی هم مورد حمایت قرار نخواهد گرفت، چراکه در آینده‌ای نه چندان دور مصرف کنندگان محلی، زغال‌سنگ مورد نیاز خود را از انبارها تامین می‌کنند و موادی را خریداری می‌کنند که تحت قراردادهای بلندمدت به فروش می‌رسند که این راهکار نشات گرفته از این باور است که زغال استرالیا باز هم کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد.

در همین زمان، کارخانه‌های هندی بیش از شرکت‌های چینی خود را متکی به ذغال وارداتی خواهند کرد؛ چرا که چینی‌ها در حال حاضر این فرصت را دارند تا مواد خود را از بازارهای خانگی تامین کنند.

کاهش سطح کالا در انبارها به همراه افزایش سرعت کار کوره‌های بلند اشاره به این حقیقت است که احتمال کمی ‌وجود دارد که واردکنندگان زغال استرالیا تا اواسط آذر در بازار بدون فعالیت خواهند ماند. اگرچه خریداران تمایل چندانی به فعالیت‌های تجاری در بازار ندارند، با این وجود هیچ جهش قیمتی در بازار این محصول انتظار نمی‌رود.

عرضه کنندگان در استرالیا هم قادر نیستند تا جایگاهشان را دربازار ارتقا دهند؛ چرا که شرکت‌های اروپایی و برزیلی هیچ علاقه‌ای به زغال کک‌سازی وارداتی از خود نشان نمی‌دهند. هرچند که قیمت‌ها با سرعت آرام‌تری به کاهش خود ادامه خواهند داد، اما این احتمال هم می‌رود که تا اواسط آذرماه شاهد تثبیت قیمت آن در بازار باشیم.

*تحلیلگر بازار فولاد در مرکز مطالعات فولاد خاورمیانه

www.steeldynamic.ir