نبض بازار تا پایان سال تغییر نمی‌کند؟

ری فاینانس در نظر گرفته شده برای تولید‌کنندگان همچنان در ابهام به سر می‌برد

گروه بورس کالا - دادوستد فولادی‌ها در بورس کالا در شرایطی دنبال شد که سردی حاکم بر معاملات بازار همچنان ادامه دارد؛ این در حالی بود که عرضه‌های میلگرد از سوی سه تولید‌کننده بخش خصوصی با تقاضای اندکی دنبال شد. معاملات دیروز بازار به گونه‌ای بود که با وجود رشد قیمت دلار و رسیدن به سطح یک هزار و ۳۴۰ تومان و از سویی افزایش نرخ سایر ارزهای معتبر، اما معاملات در بازار تغییری نکرد و قیمت‌ها با همان محدوده معاملات دفعه قبل همراه بود. به نظر می‌آید به دلیل تقاضای پایین که در بازار وجود دارد قیمت‌ها در این بخش همچنان در همان محدوده باقی بماند. یکی از فعالان معتقد است سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند بیشترین میزان نقدینگی را در شرایط حال حاضر در بازار ارز و طلا سرمایه‌گذاری کنند. در واقع اعتقاد بر این است خرید شمش و تبدیل به آهن که سود حاصل از آن در شرایط فعلی نزدیک صفر است، به صرفه نیست.

البته دلیل اصلی پایین بودن سطح تقاضاها در کشور به آغاز فصل سرما برمی‌گردد. در همین حال به نظر می‌آید با وجود طرح مسکن مهر، به دلیل شروع برف و باران در بیشتر شهرهای کشور و از سویی نامعلوم بودن ری فاینانس در نظر گرفته شده برای بخش فولادی، فشار تقاضاها در بخش‌های مختلف اقتصادی همچنان پایین باشد. در کنار سطح پایین تقاضا، برخی از محصولات همچنان از میزان بالایی از سطح تقاضا برخوردارند، یکی از مهم‌ترین دلایلی که محصولاتی همچون ورق فولاد مبارکه و فولاد اکسین همچنان تقاضای بالایی دارند این است که میزان واردات این محصولات بسیار پایین است و از سویی واردات این نوع از محصولات نیز با هزینه بالایی همراه است. این در حالی است که برخی اعتقاد دارند کیفیت کالاهای این شرکت‌ها بالاست اما فعالان در پاسخ به این مساله معتقدند کیفیت این محصولات با توجه به نبود چنین محصولاتی در کشور بالاست اما نسبت به تولیدات اروپایی و خاورمیانه در سطح پایین‌تری قرار دارد.

در همین حال، به نظر می‌آید ماجرای اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی که بخشی از این قضیه به ماجرای بازار شمش و آهن نیز مربوط می‌شود، روی روند بازار و معاملات آن تاثیر گذاشته باشد، اما در مجموع باور بر این است با افزایش پلکانی قیمت‌ها در بازار از سوی مسوولان بورس کالا تا حدودی از جذابیت بورس کاسته است.

درباره وضعیت اعطای وام و تسهیلات به تولیدکنندگان ماجرا متفاوت است؛ در حالی که براساس گفته مسوولان دولتی امکان تسهیلات خرد برای تولیدکنندگانی که بدهکار نیستند وجود دارد، برای تولید‌کنندگان بدهکار اعطای وام بسیار سختگیرانه است. یکی از دلایلی که دولتی‌ها اظهار می‌کنند این است که برای کارخانه‌های بدهکاری که ارزش آن از وام درخواستی پایین‌تر است، دادن تسهیلات توجیه ندارد، به طوری که با ماجرای تخلف ۳ هزار میلیارد تومانی معلوم شد اعطای وام و تسهیلات باید با شرایط و اعتبار وام‌‌گیرنده متناسب باشد. البته بدهکاران معتقدند دولت قول مساعد داده درباره دادن وام به آنان بررسی‌های بیشتری صورت دهد تا اگر کارخانه‌ای هم نیازمند و شایسته تسهیلات اعطایی باشد براساس بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های جدید بانک مرکزی بتواند تقاضای نقدینگی‌اش را تامین کند. حتی برخی از نمایندگان مجلس نسبت به سیاست‌های انقباضی بانک‌ها در قبال تولیدکنندگان گله‌مند هستند و آن را به نفع تولید نمی‌دانند، این در شرایطی است که وضعیت حال حاضر اقتصاد ایران به گونه‌ای شده که نشان می‌دهد تا برطرف نشدن مشکلات اساسی در اقتصاد و کمک به بخش خصوصی و تولید‌کننده برای توانمندسازی، بازار با همان گلایه‌مندی‌ها دنبال خواهد شد.

در خصوص آینده بازار محصولات فلزی آهنی نیز تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند تا پایان سال جدید و اوایل عید، نوسانات به پایین‌ترین سطح می‌رسد و محدوده قیمت‌ها در همان سطح فعلی باقی می‌ماند، زیرا کاهش فشار تقاضاها با توجه به فصل سرما و شروع بارندگی‌ها و اوضاع رکودی در بازار فولاد جهان نشان از این می‌دهد اتفاق خاصی در عرضه و تقاضا صورت نمی‌گیرد.

اما در بازار دیروز ابتدا فولاد خراسان ۱۰ هزار و ۱۲۰ تن محصول را روی تابلو آورد که با تقاضای ۳ هزار و ۴۱۰ تن رو به رو شد، در پایان یک هزار و ۹۸۰ تن از محصولات این کارخانه با نرخ هر کیلو ۸۷۲ تومان و ۲ ریال به فروش رسید. این در حالی بود که ۱۱۰ تن از محصولات این کارخانه به صورت مچینگ با همان قیمت دادوستد شد.

عرضه سبد میلگرد مجتمع فولاد کویر نیز با ۶ هزار و ۶۰۰ تن محصول آغاز شد، اما در ادامه تنها ۸۸۰ تن تقاضای مشتریان با قیمت ۸۴۰ تومان روی تابلوی معاملات به ثبت رسید. دادوستدهای میلگرد فولاد کرمان نیز با یک هزار و ۱۰۰ محصول با قیمت ۸۴۰ تومان دنبال شد که معامله‌ای برای آن انجام نشد.