دلایل به بن بست رسیدن عرضه نفت در بورس

گروه بورس کالا - همانطور که عرضه نفت در بورس همه نگاه‌ها را به خود جلب کرد نحوه مبادلات و عدم فروش آن و پس از آن توقف عرضه نفت در بورس کالا نیز واکنش بسیاری از مسوولان را در پی داشت، به نظر می‌رسد هر دو طرف (عرضه‌کننده و بورس) حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، اما برای اجرایی شدن این حرف‌ها توافقی حاصل نشده است؛ چرا که از یک سو شرکت ملی نفت ایران ضمن دفاع از عملکرد خود، بورس را مقصر اصلی و ناتوان در فروش نفت می‌داند و از سوی دیگر نیز بورس کالا، شرکت ملی نفت را به دلیل عدم انعطاف در فروش نفت عامل عدم معاملات می‌داند. با وجود آنکه هر دو طرف از انجام کارهای زیرساختی و اولیه خبر می‌دهند، اما به نظر می‌رسد در مراحل بعدی و تصمیم نهایی که آن هم شرایط فروش نفت در بورس است، توافقی حاصل نشده است گرچه بسیاری انتظار داشتند با آمدن رستم قاسمی وزیر نفت این مشکلات حل شود. در همین حال مدیرعامل سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به دلایل توقف عرضه نفت در بورس به خبرگزاری مهر گفت: بورس نفت از نگاه بورس مشکلی ندارد و هر زمان که وزارت نفت اعلام آمادگی کند، عرضه نفت خام دوباره انجام خواهد شد.

علی صالح‌آبادی درباره دلایل توقف عرضه نفت در بورس نفت تصریح کرد: بورس نفت از دو زاویه باید مورد بررسی قرارگیرد که یکی از آنها، زیرساخت‌هایی است که باید از سوی بورس فراهم شود تا عرضه صورت گیرد و دیگری، موضوع عرضه‌ای است که باید از سوی وزارت نفت صورت گیرد.

به گفته صالح‌آبادی، اقدامی که باید در بورس انجام می‌شد، تدوین یکسری مقررات عرضه است که این کار نهایی شده؛ ضمن اینکه مقررات سلف موازی استاندارد را نیز در سازمان بورس به تصویب رسانده‌ایم و به بورس کالا ابلاغ کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: نکته دوم بحث نرم‌افزار لازم برای معاملات بورس نفت بوده که این نرم‌افزار در بورس کالا تدارک دیده شده است و هم اکنون استفاده می‌شود؛ نکته سوم بحث کارگزارانی است که باید مجوز لازم را اخذ می‌کردند و این کار نیز انجام شده و آموزش‌های لازم به کارگزاران نیز ارائه شده است.

مدیرعامل سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بر این اساس تمامی زیرساخت‌هایی که در بورس باید انجام می‌شد، از نظر ما انجام شده است؛ ولی اینکه نفت در بورس با چه قیمتی عرضه شود، در اختیار ما نیست و بازار این قیمت را کشف می‌کند.

وی گفت: مسوولان وزارت نفت بر این باورند که نفت را نمی‌توان پایین‌تر از قیمت پایه در بورس عرضه کرد؛ در حالی که تصور ما این است که وقتی کالایی وارد بورس می‌شود، مشمول قیمت‌گذاری نخواهد بود و قیمت می‌تواند در بازار بالا و پایین شود.

به گفته صالح‌آبادی، بنابراین اگر این توافق با وزارت نفت حاصل شود، بازار شکل می‌گیرد و کم‌کم عرضه و تقاضا بازار را شکل می‌دهد و در قالب سلف موازی که به صورت اوراق درمی‌آید، می‌توان معاملات ثانویه را نیز صورت داد و بازار اوراق نیز شکل گیرد.

وی ادامه داد: بعد از این، می‌توان اوراق اختیار معامله و اوراق آتی را نیز راه‌اندازی کرد؛ ولی تاکنون مسوولان وزارت نفت، اعلام کرده‌اند که خلأهای قانونی و مقرراتی در این زمینه وجود دارد، در غیر این صورت روند بورس نفت از نگاه بورس مشکلی ندارد و هر زمان که وزارت نفت اعلام آمادگی کند، عرضه در بورس با مشکلی مواجه نخواهد بود.