عطش خریداران شدت گرفت

عکس: ‌آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رینگ پتروشیمی‌در معاملات روز سه شنبه در حالی شاهد لغو محدودیت هزارتنی و همچنین کاهش میزان وجه تضمین خرید بود که تقاضا برای اکثر محصولات مهم و اساسی بازار با رشد همراه شد. به گفته فعالان اقتصادی کاهش وجه تضمین خرید و همچنین رفع مشکلات پروانه‌های بهره برداری در این روز سبب شد تا عطش خریداران نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یافته و در نتیجه تقاضا برای خرید محصولات پلیمری رشد یابد. به عقیده این گروه با توجه به اعمال محدودیت خرید هزارتنی و همچنین پرداخت ۱۰۰ درصد وجه تضمین خرید در معاملات ماه‌های گذشته بیشتر خریداران دچار ولع خرید شده‌اند و به همین دلیل در این روز بورس کالا شاهد افزایش تقاضا بود.

این در حالی است که بیشتر فعالان بازار معتقدند برخی از نرخ‌هایی که روز گذشته بر تابلوی بورس ثبت شد، غیرواقعی به نظر می‌رسد و بازار کشش افزایش قیمت‌ها را تا به این‌اندازه ندارد. به عقیده این گروه برخی از واسطه‌های رینگ پتروشیمی‌در این روز تلاش کردند تا با ثبت نرخ‌های بالاتر بازار داخل را تحت تاثیر قرار داده و نرخ برخی از محصولات را با رشد روبه رو کنند. از این رو بازار داخل نیز‌اندکی دچار رشد قیمت‌ها متاثر از رینگ پتروشیمی‌شد. البته بیشتر فعالان بازار معتقدند این تاثیرپذیری ‌اندک بود و بازار در این شرایط روال عادی خودش را طی می‌کند. به عنوان مثال در این روز ثبت سقف قیمت برای BL۳ سبب شد تا نرخ این کالا که در ابتدای صبح روز سه شنبه یک هزار و ۷۷۰ تومان در هر کیلو بود، به یک هزار و ۸۳۰ تومان در بعدازظهر برسد. همچنین در این روز برخلاف پیش‌بینی‌ها در خصوص نرخ پی وی سی و احتمال نزولی بودن قیمت این کالا، عرضه ۵ هزارتنی پی وی سی با رشد ۲۰ تا ۳۰ تومانی قیمت نسبت به هفته گذشته روبه رو شد. البته در این روز ۱۵۴۰ با عدم استقبال خریداران مواجه شد و در نتیجه بخشی از این کالا وارد زمان مچینگ شد. با این حال عرضه ۵۰۰ تنی ۷۲۴۰ با تقاضای ۶۰ هزارتنی خریداران مواجه شده و در نتیجه سقف قیمت را تجربه کرد. گفته می‌شود عده‌ای خاص در رینگ پتروشیمی ‌و بازار داخل اقدام به جمع‌آوری ۷۲۴۰ کرده‌اند و می‌خواهند بازار این کالا را در دست بگیرند.

به گفته فعالان اقتصادی با توجه به افزایش نرخ‌های پایه، کاهش میزان وجه تضمین خرید تا ۱۰ درصد و لغو محدودیت هزارتنی در دو هفته اخیر اختلاف نرخ محصولات پتروشیمی‌ در بورس و بازار کاهش یافته و در نتیجه حاشیه سود بسیاری از واسطه‌های رینگ پتروشیمی‌کاهش یافته است.این در حالی است که در بازار همچنان شایعه کاهش قیمت‌های پایه در پی نوسان نرخ دلار جریان دارد. گفته می‌شود عقب نشینی بازار طی هفته جاری به دلیل احتمال افت قیمت‌های پایه بوده است و عده ای از فعالان بازار معتقدند با شروع ماه جدید احتمال افت قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی‌وجود دارد و به همین دلیل بیشتر تاجران و خریداران محصولات پتروشیمی‌برای خرید دچار تردید و سردرگمی‌هستند.

با این حال در این روز کارگزاران سفارش‌های مشتریان را براساس میزان ظرفیت پروانه‌های بهره برداری آنها بر سیستم بورس ثبت کردند. همچنین در این روز محصولات H با توجه به قرار گرفتن در فصل مصرف با افزایش تقاضا در رینگ پتروشیمی ‌مواجه شدند. بیشتر فعالان بازار معتقدند تقاضای بالا برای این کالاها با توجه به قرار گرفتن در فصل مصرف منطقی به نظر می‌رسد. به عقیده این گروه احتمال افزایش تقاضا برای محصولات H همچنان در بازار داخل وجود دارد. گفته می‌شود در حال حاضر عمده بار محصولات H در دست واسطه‌ها است و خریداران واقعی این محصولات نسبت به سال گذشته کاهش یافته‌اند؛ چرا که در حال حاضر معتقدند تولید کارخانه‌هایشان با عدم استقبال خریداران مواجه شده ‌است.