اما و اگرهای پیش روی بازار ورق

منیژه حیاتی

در جریان فروش ورق در معاملات دیروز بورس کالا، نرخ ورق سرد و ورق گالوانیزه به ترتیب ۹ و ۵۷ تومان افزایش پیدا کرد، اما این تغییر قیمت نه به طور آزادانه، بلکه به صورت کنترل شده انجام شد و علاوه بر آن این دو کالا به صورت سهمیه‌بندی میان خریداران توزیع شدند. نکته جالب معاملات دیروز نیز همین نکته بود که در معامله گالوانیزه، هم قیمت رشد کرد و هم کالاهای عرضه شده میان خریداران توزیع شد در حالی که معمولا این رویه در بورس به ندرت اتفاق می‌افتد که پس از رقابت کالاها دوباره سهمیه‌بندی شود، اما دیروز پس از رقابت خریداران روی گالوانیزه، ناظر سازمان حمایت با ثبت نرخ‌های بالاتر از ۱۳۰۰ تومان برای این کالا موافقت نکرد در نتیجه پس از توافق میانگین قیمت‌های ثبت شده در جریان این رقابت که ۱۱۹۶ تومان بود به عنوان نرخ نهایی کالا، تعیین شد و به روی تابلو آمد، اما این بار کالا به جای اینکه بر اساس رقابتی که انجام شده بود توزیع شود، به صورت تقسیم به نسبت، سهمیه‌بندی شد.

تعیین قیمت ورق سرد قبل از تالار

اما در مورد ورق سرد رقم ۹۱۲ تومان از قبل میان عرضه‌کننده و نماینده سازمان بورس توافق شده بود در نتیجه نرخ این کالا بدون ورود به رقابت افزایش پیدا کرده بود و این در حالی است که به عقیده برخی از معامله‌گران با توجه به اینکه در مورد ورق سرد هنوز هم مقداری تفاوت قیمت با نرخ‌های بازار آزاد وجود دارد در نتیجه باید قیمت آن بالاتر تعیین می‌شد یا اجازه تعیین قیمت در رقابت به این کالا تا سطح ۹۲۵ تومان داده می‌شد.

در مورد ورق گالوانیزه نیز این تصور که قیمت بورس آن با نرخ‌های بازار فاصله دارد، وجود دارد. به همین دلیل معامله‌گران ثبت قیمت ۱۳۰۰ تومان را در معاملات دیروز که توسط ۶۰ درصد تقاضای بازار انجام شد نشان‌دهنده این موضوع می‌دانند که باید قیمت‌های این کالا نیز همانند ورق گرم با رقابت کشف و منطقی می‌شد.

موافقان و مخالفان

با توجه به اقدامی که دیروز در بورس در مورد گالوانیزه انجام شد، افرادی که نرخ‌های بالاتری برای گالوانیزه ثبت کرده بودند موفق به دریافت کالای ارزان تر شده و افرادی هم که در رقابت، کالایی نصیبشان نشده بود، موفق به دریافت کالا شدند از این‌رو مشتریان بیشتری از تالار راضی بیرون رفتند، اما با این وجود، هنوز هم برخی از معامله‌گران نه تنها سهمیه‌بندی بلکه تعیین قیمت‌ها به این روش را عاملی برای توزیع رانت می‌دانند و با آن موافق نیستند.

به عقیده این افراد اگر این اجازه به ورق‌های سرد و گالوانیزه نیز داده می‌شد تا بتوانند همانند ورق گرم در جریان عرضه و تقاضا خود را اصلاح کنند می‌توانستیم امروز شاهد باشیم که این دو ورق نیز با بازار متعادلی روبه‌رو شوند؛ چرا که منطقی شدن قیمت ورق گرم و کاهش سفته بازی در بازار این کالا باعث شد تا در دو هفته اخیر فشارها بر روی این دو کالا کم شود به طوری که در معاملات دیروز نیز میزان تقاضا برای ورق گرم در حدی بود که حتی بازار با مازاد عرضه آن نیز مواجه شد.

اما در کل به نظر معامله‌گران بورس، عرضه‌های دیروز اگرچه با توقف معامله گالوانیزه برای تقریبا نیم ساعت مواجه شد، اما در مقایسه با هفته قبل بهتر بود و به دلیل گفت‌وگوهای قبلی و تصمیماتی که گرفته شده بود در انجام معاملات ناپختگی کمتری دیده می‌شد.

عرضه‌های بیشتر مبارکه در بورس عملی می‌شود؟

با این وجود هنوز ابهام زیادی در مورد چگونگی عرضه‌های بیشتر مبارکه در بورس که قرار است تا پایان سال به صورت پلکانی صورت بگیرد وجود دارد و اینکه آیا بورس می‌تواند عرضه‌های ورق را چه به لحاظ تخصصی و فنی بودن و چه به لحاظ حساسیت مشتریان و مصرف‌کنندگان ورق در دریافت به موقع کالا، به درستی اجرا کند، سوال بزرگی است که ذهن معامله‌گران را به خود مشغول کرده و همچنان نظرات مختلفی در مورد آن اعلام می‌شود.

به‌رغم اصراری که بر این موضوع که عرضه‌های ورق و توزیع آن میان مشتریان امری حساس است وجود دارد، اما در عین حال ضرورت بورسی شدن تمامی محصولات مبارکه نیز به دلیل بروز برخی ابهامات به خصوص شدت گرفتن این ابهامات در سال‌های اخیر، کاملا احساس می‌شود و دقیقا به همین دلیل است که نظارت‌ها بر امر توزیع این کالا از سوی کمیته فولاد در ماه‌های اخیر بیشتر نیز شده است.

در معاملات دیروز بورس کالا در مجموع ورق سرد ۹۱۲ تومان ۴ هزار و ۱۲۰ تن، ورق گرم B، با نرخ ۸۴۳ تومان ۵ هزار و ۵۰۰ تن و ورق گرم C با نرخ ۸۷۲ تومان، ۵ هزار و ۹۴۰ تن معامله شد.

گالوانیزه نیز پس از رقابت و ثبت قیمت‌های ۱۳۰۰ تومانی دوباره با نرخ میانگین ۱۱۹۶ تومان روی تابلو آمد و ۴ هزار و ۲۰ تن کالای عرضه شده میان خریداران به نسبت توزیع شد.