نشستی برای خروج از رکود

پاسخی نسبت به تشکیل کمیته‌ ویژه برای افزایش عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا داده نشده است

گروه بورس کالا - پس از نگرانی‌های فعالان بورس نسبت به وضعیت رکود در رینگ کشاورزی بورس کالا، هفته گذشته جلسه‌ای به میزبانی صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با وضعیت حال حاضر این بازار با حضور پناهیان مدیرعامل، پور ابراهیمی رییس هیات مدیره و بنازاده مدیر توسعه بازار بورس کالای ایران برگزار شد. این در حالی است که پناهی مدیر دفتر پژوهش انجمن مدیران صنایع در هفتمین نشست کمیسیون کشاورزی اتاق تهران که روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد از کاهش ۹۹ درصدی عرضه محصولات کشاورزی در بورس خبر داده و اعلام کرده بود در حال رایزنی با وزارت جهاد کشاورزی است تا با ایجاد مشوق‌هایی، سهم اقلام داخلی و وارداتی محصولات کشاورزی در بورس افزایش یابد. پیش از این روزنامه دنیای اقتصاد نیز در ارتباط با رکود در رینگ کشاورزی بورس کالا و نسبت به تداوم این روند گزارش‌های متعددی را منتشر کرده بود.

در همین رابطه عباس بنازاده مدیر توسعه بازار با اشاره به جلسه‌ مشترک بین مدیران بورس کالا و وزیر جهاد کشاورزی از تصمیم به تشکیل کمیته‌ای ویژه برای افزایش عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا به عنوان یکی از دستاوردهای این جلسه خبر داد.

قرار است کمیته ویژه‌ای که به گفته پورابراهیمی در آینده نزدیک به صورت مشترک بین شرکت بورس کالا و وزارت جهاد راه‌اندازی می‌شود و جلسات آن ماهانه یکبار برگزار خواهد شد، رونق بخش معاملات کشاورزی در بورس باشد و ظرفیت بسیار گسترده‌ مغفول مانده در بخش کشاورزی را در بازاری واحد به دست مصرف‌کننده واقعی برساند.

این در حالی است که هنوز تدوین آیین‌نامه قانون بهره‌وری کشاورزی به اتمام نرسیده و نسبت به پیگیری کارگروه فوق‌الذکر نیز پاسخ لازم داده نشده است.

مدیر توسعه بازار درباره نشست برگزار شده تصریح کرد: با گزارش‌های ارائه شده مسوولان بورس کالا، شخص وزیر نسبت به این وضعیت اظهار نگرانی و گلایه کرده بود و قول مساعد برای حل این مساله را داده است.

وی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: وزیر در این جلسه بر افزایش میزان عرضه محصولات کشاورزی و تنوع این اقلام تاکید داشته و عرضه و معامله کالاهای پر مصرفی چون مرغ، گوشت و شیر در بورس را از جمله راهکارهای رسیدن به این مهم دانستند.

وی افزود: از دیگر راهکارهای مورد تاکید در این جلسه برای رونق بخشیدن به رینگ کشاورزی بورس کالا اجرای دقیق و کامل آیین نامه بهره‌وری است که عرضه تمام خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی را در بورس الزامی می‌کند.

بنازاده امیدوار است با جدیت وزیر جهاد کشاورزی برای افزایش معاملات محصولات کشاورزی در محیط شفاف بورس معاملات رینگ کشاورزی و در کل بورس کالا جهشی صعودی خواهد داشت. ضمن آنکه تاکید دارد معامله در چنین محیطی با قیمت‌های مشخص از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان حمایت خواهد کرد.

بررسی راه‌های ورود شیر، گوشت و مرغ به تالارهای معاملات بورس کالا از جمله وظایف این کارگروه خواهد بود تا شاید از این راه، کاهش حجم معاملات رینگ کشاورزی در سال جاری نسبت به سال گذشته دیگر تکرار نشود.

همچنین محمد رضا گرامی پور مدیرعامل یکی از کارگزاری‌های بورس کالا در خصوص جلسه هفته گذشته مسوولان بورس‌ با وزیر کشاورزی گفت: نتیجه این نشست، اتفاقات بزرگی را به ارمغان خواهد آورد که به زودی درمعاملات رینگ کشاورزی بورس کالا مشاهده خواهد شد.

محمدرضا گرامی پور در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه افزود: وزیر با عرضه اولیه کالاهای کشاورزی در بورس کالا موافقت کرد و به زودی آیین‌نامه‌ای جدید نوشته خواهد شد تا از آن پس واردکنندگان ملزم به عرضه محصولاتشان در بورس شوند.

به گفته گرامی پور با توجه به حجم قابل توجه واردات محصولات کشاورزی، اگر نیمی از واردات هم به بورس بیاید،‌ این بازار صدرنشین بورس کالا خواهد شد، البته این امر آرزوی دیرینه اهالی بورس است که به نظر می‌رسد با آیین نامه وزارت کشاورزی این موضوع محقق خواهد شد.

مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی به عرضه کالاهای خرید تضمینی در بورس اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال قرار بود براساس طرح بهره‌وری کشاورزی کالاهای خرید تضمینی در بورس با قیمت تضمینی عرضه شوند که وزیر کشاورزی بر پایان تدوین این آیین نامه تاکید و قرار شد به زودی این کار انجام شود.

این در شرایطی است که براساس گفته تحلیلگران اگر وزارت جهاد کشاورزی می‌خواهد مسایل مربوط به دامداران، کشاورزان و محصولات غذایی و کشاورزی مربوط به این بخش را حل کند، بهتر است از طریق کانال بورس و مکانیزم عرضه و تقاضا دادوستدها و نیازمندی‌هایش را انجام دهد تا هم نسبت به مزایا و منفعت آن استفاده لازم را ببرد، زیرا با کاهش هزینه‌ها رو به رو خواهد شد و هم اینکه در توسعه بازارهای رسمی و استاندارد نقشی اساسی ایفا کند، اما به نظر می‌رسد تنها خود وزارتخانه جهاد کشاورزی و شخص وزیر با عرضه محصولات کشاورزی وارداتی و صادراتی در بورس موافق است و سایر نهادهای ذی ربط دولتی تمایل چندانی نسبت به عرضه محصولاتشان در بورس ندارند.