فصل پشیمانی خریداران

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: بازار آهن روز گذشته را با رکود سهمگینی که برای بسیاری از معامله‌گران نگران‌کننده بود آغاز کرد، به طوری که گفته می‌شد تعداد افرادی که پیشنهاد خرید داشته و نرخ پیشنهادی خود را اعلام می‌کردند بسیار محدود و انگشت شمار بوده است. اگرچه این شرایط از اواسط هفته قبل آغاز شده، اما نکته مهم این است که این شرایط در حالی در بازار ایجاد شده که هنوز دوره رکود فصلی بازار آهن که معمولا از اواخر آبان ماه آغاز و تا اوایل بهمن ادامه می‌یابد شروع نشده و به بیانی دیگر این شرایط، زودتر از موعد رخ داده است. رکود بازار و ابطال حواله‌ها

نبود تقاضای کافی در بازار باعث شد تا دیروز ذوب‌آهن اصفهان عرضه‌ای در بورس نداشته باشد که البته این اتفاقی است که معمولا در شرایط بسیار خاص و در زمانی که تقاضا در حد بسیار پایینی قرار دارد رخ می‌دهد که نهایتا نشان از وضعیت ویژه بازار دارد.

اگرچه عرضه‌های ذوب‌آهن در بورس، سلف زمانی است که تحویل آن با دوره رکود بازار (پس از آبان) همزمان می‌شود و قاعدتا در نگاه اول پایین بودن تقاضا برای آن در بورس منطقی به نظر می‌رسد، اما از آنجا که این کالا در هر شرایطی خریدار خود را در بورس دارد، پایین بودن تقاضا برای آن و به خصوص عدم تحویل کالاهای خریداری شده را می‌توان به موضوع رکود بازار ربط داد. نبود تقاضا و بی‌رغبت بودن خریداران برای برداشت کالاهایشان از انبار ذوب‌آهن باعث شد تا طی هفته گذشته تعدادی از حواله‌های مربوط به معاملات قبلی این شرکت ابطال شود. این شرکت معمولا در شرایطی که بازار نیازمند کالا است از ابطال حواله‌هایی که در برداشت کالا از انبار تاخیر داشته‌اند خودداری می‌کند، اما با توجه به محدود بودن بازار و رکود حاکم بر بازار، تعدادی از حواله‌های معاملات قبلی که از سررسید برداشت آنها گذشته بود به دلیل بی‌ رغبتی خریدارانشان در دریافت کالا، ابطال شد.

البته در روزهای گذشته ابهامات زیادی در بازار مطرح شده مبنی بر اینکه عدم عرضه ذوب‌آهن به کمبود شمش و کک این شرکت و عدم فعالیت تعدادی از خطوط تولیدی این شرکت مربوط می‌شود که در این خصوص یکی از مسوولان شرکت ضمن رد این شایعه‌ها متذکر شد با توجه به میزان محدود تولید شمش در کشور محدود بودن میزان خرید شمش داخلی برای این شرکت امری طبیعی است ضمن اینکه یکی از کوره‌های این شرکت معمولا در حال تعمیر است و همزمان شدن این موضوع با عرضه نشدن محصولات شرکت در بورس شبهه ایجاد کرده است و در واقع به شکلی که در بازار مطرح می‌شود، نیست.

خریدهای شخصی جبران نکرد

اگرچه طی نیم سال اول میزان ساخت‌و‌سازهای شخصی در سطح شهر افزایش داشته، اما با توجه به میزان تولید نورد در کشور، این میزان تقاضا نتوانسته پا به پای تولید پیشرفت کند در نتیجه بسیاری از معامله‌گران رونق بازار را فقط به ورود خریدهای عمرانی دولت به بازار منوط دانسته و به همین منظور پیش‌بینی نمی‌شود تا زمانی که از این خریدها خبری نشود تغییری در بازار رخ دهد. معمولا در مهر و آبان سازندگان تا قبل از شروع بارش‌های فصلی برای اتمام پروژه‌ها حداکثر تلاش خود را می‌کنند و این موضوع، بازار را تا پایان آبان ماه فعال نگه می‌دارد، اما امسال به‌رغم اینکه ساخت‌و‌سازهای شخصی همچنان از این فرآیند و قالب پیروی می‌کند، اما به دلیل نبود خریدهای عمده و عمرانی این خریدها نتوانستند در بازار تاثیرگذار باشند.

علاوه بر اینکه موضوع مسکن مهر و مشکلاتی که پیمانکاران این طرح دارند نیز مزید بر علت شده است و انتظار بازار را برای به گردش در آمدن فعالیت‌های اجرایی بالا برده است. ضمن اینکه موضوع کاهش تعرفه واردات و مشخص نبودن نتیجه تقاضای فولادسازان برای برگرداندن آن به رقم قبلی، تاثیر زیادی بر میزان انتظار بازار و دامن زدن به رکود داشته است.

کاهش قیمت شمش پیشنهادی به ایران اما نکته مهم‌تر این است که رکود حاکم بر بازار، مشکلات نقدینگی و تامین مواد اولیه طی این مدت میزان تولید واحدهای خصوصی را به ۳۰ درصد کاهش داده و در نهایت میزان تقاضای شمش افت پیدا کرده است.

گفته می‌شود این موضوع از هفته قبل تاکنون نرخ شمش را بین ۵ تا ۱۰ تومان کاهش داده و برخی فروشندگان شمش به ایران در حال بررسی احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

از این رو معامله‌گران بازار به خصوص با توجه به شرایط فولادسازان پیشنهاد می‌دهند تا کمیته‌ای جهت بررسی مشکلات بازار فولاد تشکیل و برنامه‌ریزی مشخصی در خصوص آینده این صنعت انجام شود. از آنجا که افزایش میزان تولید نورد در کشور بدون توجه به فراهم کردن زمینه مصرف آن صورت گرفت امروز با مشکل کمبود تقاضا در برابر عرضه و به خصوص موضوع تامین شمش واحدها مواجه شدیم برخی از کارشناسان بازار، شرایط امروز واحدهای نوردی را که به سمت راه‌اندازی کوره‌های ذوب قراضه برای تولید شمش کشیده شده‌اند را منجر به مواجه شدن واحدها با کمبود قراضه در آینده دانسته و معتقدند باید برنامه‌ریزی مشخصی برای این شرایط شود تا در آینده دوباره با مشکلاتی نظیر مشکلات شمش در حوزه قراضه نیز روبه‌رو نشویم.

فروش خوب کلاف در بورس

در معاملات دیروز بورس کالا با توجه به افزایش قیمت کلاف در هفته‌های اخیر، این کالا در مقایسه با میلگرد و تیرآهن‌های عرضه شده فروش خوبی داشت. در این روز کلاف ۸ و ۱۰ فولاد یزد با نرخ ۹۰۰ تومان، ۴۰۰ تن معامله شد. میلگرد ۱۰ البرز تاکستان با قیمت ۸۶۰ تومان و میلگرد ۱۶ آن ۸۴۰ تومان، هر یک ۴۴۰ تن معامله شدند. کلاف ۸ نطنز نیز با نرخ ۹۰۰ تومان، ۴۴۰ تن فروخته شد.