سکوت همراه با رکود

گروه بورس کالا - هفته گذشته دادوستد محصولات فولادی آهنی در بازارهای جهانی با تداوم افت قیمت دنبال شد، در همین حال وضعیت بازارهای داخلی نیز دست کمی از بازارهای جهانی نداشت و با رکود مواجه بود. رکود حاکم بر بازار مقاطع و روند کاهشی قیمت‌ها در بازارهای جهانی به دلیل نابسامانی بازارهای مالی ایالات‌متحده و بدهی دولت‌های منطقه یورو و از سویی نوسان قیمت ارز داخلی همه دست به دست هم داده‌اند تا بازارها با سکوت همراه با رکود مواجه شوند. مرکز خدمات فولاد ایران دراین‌باره گزارشی تهیه کرده که مشروح آن در پی می‌آید: بیلت صادراتی اروپا راکد بود

هفته گذشته بازار بیلت صادراتی سی‌آی‌اس راکد بود و قیمت به ۶۲۰ تا ۶۴۰ دلار فوب رسید. برخی ۶۱۵ دلار نیز شنیده‌اند با این حال همه منتظر افت قیمت بیشترند. در خاور دور همچنان عرضه بیلت سی‌آی‌اس کم است. در هر حال عرضه‌کنندگان سی‌آی‌اس موفق نشده‌اند، قیمت‌ها را ثابت نگه دارند و به شدت با عرضه‌کنندگان آسیایی در رقابت هستند. بیلت ایتالیا و اسپانیا با قیمت ۴۷۰ تا ۴۸۰ یورو در هر تن فوب با محصول سی‌آی‌اس رقابت کرد؛ ولی تناژ آن کم است. با افت قیمت فولاد و قراضه در ترکیه قیمت بیلت داخلی نیز از ۶۷۵ تا ۶۸۰ دلار به ۶۵۵ تا ۶۶۰ دلار درب کارخانه رسید.

متوسط قیمت بیلت در بورس لندن هفته گذشته باز هم افت داشت و ۵۶۷ دلار ثبت شد. قیمت قرارداد نقدی ۵۶۵ تا ۵۹۰ دلار بود.

در جنوب شرق آسیا افت نرخ ارزها موجب شد واردکننده‌ها عقب‌نشینی کنند. از طرفی بازار داخلی مقاطع هم راکد است که باعث شده تقاضای بیلت را پایین آورد. در چین قیمت بیلت خیلی پایین آمده و باید دید پس از تعطیلات چه می‌شود. اوضاع بازار به وضعیت مالی کارخانه‌ها و نقدینگی بازار بستگی دارد.

هفته آرام بیلت

بیلت هفته آرامی را پشت سر گذاشت و قیمت آن نزولی بود، ولی شیب منحنی آرامی را داشت. اول هفته بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی در قیمت ۸۵۰ تا ۸۶۰ تومان بسته به تناژ و نحوه پرداخت معامله می‌شد.

سه عامل دلیل اصلی سقوط قیمت بیلت بود: ۱- رکود حاکم بر بازار مقاطع و تداوم این روند ۲- کاهش قیمت در بازارهای خارجی ۳- افت قیمت دلار تا مرز زیر یک هزار و ۲۰۰ تومان.

عوامل فوق باعث شد قیمت بیلت در بازار تا ۸۴۵ تومان هم برسد. به‌رغم افزایش ارزش دلار تا سقف یک هزار و ۲۵۰ تومان در پایان هفته باز هم امیدی به بالا رفتن قیمت بیلت نیست. با توجه به روند رو به کاهش تقاضای مقاطع اکثر کارخانه‌ها ترجیح می‌دهند بیلت مورد نیاز را از کارخانه‌های داخلی در قیمت ۸۱۰ تا ۸۱۵ تومان تامین کنند. این تفاوت قیمت با محصول وارداتی محققا باعث ادامه روند نزولی قیمت مقاطع و کاهش قیمت بیلت وارداتی خواهد شد.

اجبار در کاهش قیمت مقاطع

هفته گذشته صادر‌کنندگان مقاطع ترکیه باز هم مجبور شدند قیمت‌ها را کاهش دهند. قیمت پیشنهادی میلگرد ۶۹۵ تا ۷۰۵ دلار فوب بود. فروشندگان ترکیه قیمت پیشنهادی را به دلیل تقاضای پایین داخلی و افت ارزش یورو نسبت به دلار پایین آوردند، چون این امر موجب شده بود یونان، ایتالیا و اسپانیا مشتریان ترکیه را بگیرند. خریداران داخلی میلگرد ترکیه علاقه‌ای به قیمت پیشنهادی ۷۲۰ تا ۷۲۵ دلار نشان ندادند و قیمت به ۷۱۵ دلار هم رسید. به نظر آنها این قیمت‌ها بالاست در حالی که اواسط سپتامبر در ۷۴۰ تا ۷۵۰ دلار درب کارخانه معامله می‌کردند. بازار مقاطع صادراتی سی‌آی‌اس نزولی بود.

با این که تقاضا بهتر شد خریداران هنوز دنبال تخفیف بودند. تقاضای داخلی روسیه هم کم بود که عرضه صادراتی را بالا برده. قیمت میلگرد برخی صادر‌کننده‌ها ۳۰ تا ۳۵ دلار افت داشته است.

افزایش ۲۰ دلار در هر شورت تن قیمت میلگرد اکتبر در بازار داخلی آمریکا مورد قبول قرار گرفته و حال کارخانه‌ها به دنبال افزایش ۱۰ دلار در هر شورت تن هستند، ولی معلوم نیست پذیرفته شود. قیمت میلگرد در جنوب اروپا ۵۵۰ تا ۵۶۰ یورو بود در حالی که قیمت صادرات ۵۴۰ تا ۵۵۰ یورو در هر تن سی‌اف‌آر است.

در بازار شانگهای قیمت میلگرد ۱۶ دلار قبل از آغاز تعطیلات افت داشته به ۶۸۹ تا ۶۹۲ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید که در مقایسه با اواسط سپتامبر قیمت ۴۸ دلار افت داشته است. چینی‌ها نگرانند پس از تعطیلات هم قیمت میلگرد نزولی باشد.

هفته بسیار سرد در بازار مقاطع

مقاطع یک هفته بسیار سرد را پشت سر گذاشت: کاهش قیمت ارز باعث توقف معاملات شد، زیرا قیمت ارز عامل موثر در قیمت بیلت است. از طرف دیگر بودجه‌های عمرانی بسیار محدود شده شاید یک سیاست دولت برای کنترل تورم باشد، ولی باعث کاهش تقاضای مقاطع شده که طبعا افت تولید هم در کنار آن پیداست، به‌رغم آنکه روند قیمت‌ها نزولی بود، ولی تقاضا تحریک نشد. اول هفته را تیرآهن با هر شاخه ۲ هزار تومان افت قیمت شروع کرد و این روند تا پایان هفته ادامه یافت.

میلگرد هم که در مبادی به طور متوسط ۹۳۵ تومان در هر کیلو عرضه می‌شد تا پایان هفته ۱۰ تومان افت کرد، ولی تاثیری در تقاضا نداشت، درخواست رییس جمهور از مردم مبنی بر قناعت کردن تا سه ماه آینده برای کاهش نرخ تورم، استدلال آن بخش از دست‌اندرکاران بازار را که امسال را سال از دست رفته بخش فولاد می‌دانند تقویت کرد، زیرا در ۶ ماه گذشته بازار به امید ۶ ماه دوم نشست در حالی که امیدی هم به ماه‌های آینده برای رونق بازار مقاطع نیست و ساخت‌و‌سازها هم به دلیل فصل سرما رو به کاهش است. البته عده‌ای دیگر با توجه به محدودیت‌های واردات به ماه‌های آینده خوش بین هستند و انتظار دارند تعادل بین عرضه و تقاضا به رونق بازار کمک کند.

تداوم روند نزولی در بازار ورق

هفته گذشته در بازار نقدی آمریکا ورق گرم ۶۴۰ تا ۶۹۰ دلار در هر شورت تن بود، ولی معاملات محدودی در ۶۳۰ دلار هم شنیده شد با توجه به وضعیت اقتصادی و بازارهای مالی آمریکا و افت قیمت‌ها در آسیا تداوم روند نزولی دور از انتظار نیست. در ترکیه قیمت ورق ۱۰ تا ۴۰ دلار افت داشت. ورق گرم ۷۱۰ تا ۷۴۰ دلار در هر تن بود.

در شمال اروپا متوسط قیمت ورق گرم ۴ یورو ارزان شد. متوسط شاخص قیمت ورق گرم درب کارخانه در جنوب اروپا نیز ۴ یورو ارزان شد. وضعیت نامساعد اقتصادی دنیا و اروپا موجب شده برخی زیر ۵۰۰ یورو هم پیشنهاد بدهند. در ایتالیا قیمت ورق گرم ۲۵ تا ۳۵ یورو طی دو هفته نزولی شد. ورق گرم هند و چین ۵۷۰ یورو سی‌اف‌آر شمال اروپا بود. محصول ترکیه نیز ۵۶۰ یورو بود.

قیمت پیشنهادی ورق گرم سی‌آی‌اس از ۶۸۰ دلار به ۶۵۰ تا ۶۶۰ دلار فوب ماریوپل رسید. ورق گرم سی‌آی‌اس ۶۷۰ تا ۷۱۰ دلار سی‌اف‌آر مصر شنیده شده که ۳۰ تا ۴۰ دلار طی یک ماه افت داشته، ولی تقاضا نیست. ورق گرم روسیه ۵۰۰ یورو سی‌اف‌آر جنوب و ۴۸۰ یورو سی‌اف‌آر شمال اروپا بود. همچنین ۶۸۰ دلار سی‌اف‌آر خاور دور ثبت شد.

در عربستان تقاضا خوب است و انتظار می‌رود قیمت ورق گرم تا ۱۵ دلار بالا برود. قیمت ورق گرم چین قبل از آغاز تعطیلات در هفته گذشته به کمترین قیمت سال‌جاری رسید، قیمت بازار نقدی شانگهای ۷۰۰ تا ۷۰۳ دلار بود. در کره قیمت نقدی ورق گرم ۷۴۹ تا ۷۶۶ دلار بود. افت قیمت ون نیز اجازه افزایش واردات را نمی‌دهد.

ورق ایران؛ تقاضا ضعیف و دلار ارزان

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در انزلی اول هفته یک هزار و ۲۰ تومان پیشنهاد می‌شد، تقاضا ضعیف بود و دلار رو به تنزل. در پایان هفته همین کالا تا یک هزار و ۵ تومان هم عرضه شد، ولی معاملات محدود بود و تقاضا ضعیف.ورق‌های گرم محصول مبارکه، کاویان و اکسین به علت کاهش تقاضا بازار آرامی را داشت و به طور متوسط تا ۱۰ تومان هر کیلو افت کرد.

ورق گالوانیزه ضخامت‌های ۵/۰ و ۶/۰ به علت محدودیت عرضه با افزایش قیمت روبه‌رو شد و تا آخر هفته بعضی از اقلام تا ۴۰ تومان در هر کیلو بالا رفت، ولی در مورد دیگر سایزها قیمت تغییر نکرد، هر چند که بعضی سایزها مثل ضخامت یک میلیمتر عرض ۲۵/۱ متر در بازار بسیار محدود عرضه می‌شود.

ورق سرد با تقاضای بسیار ضعیف روبه‌رو بود و خریدارها با احتیاط عمل می‌کردند. پیشنهاد فروش ضخامت‌های ۸/۰ میلیمتر به بالا در انزلی زیاد بود. عرضه یک محموله اوکراینی باعث شد تا بازار گرمی هفته‌های قبل را از دست بدهد. بازار هفته قبل با افت قیمت پیشنهادهای فروشندگان خارجی روبه‌رو بود که ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر را تا ۷۵۰ دلار ورق سرد ۸۰۰-۸۱۰ دلار و ورق گرم تخت را ۷۸۰ دلار در هر تن پیشنهاد دادند. کاهش قیمت ارز باعث شد تا قیمت‌های ورق گرم تخت در انزلی برای بعضی سایزها تا ۹۸۵ تومان هم تنزل کند، در حالی که هفته‌های قبل بالای هزار تومان در هر کیلو معامله می‌شد.

انتظار افت بیشتر در بازار قراضه

در جنوب اروپا قیمت قراضه هفته قبل ۱۰ تا ۱۵ یورو افت داشت و انتظار افت بیشتر می‌رود. چون تقاضای مقاطع صادراتی ترکیه رو به نزول است، در نتیجه خرید قراضه آنها کم شده از این رو بازار قراضه نزولی است. قراضه خرد شده در اروپا ۳۰۰ تا ۳۳۵ یورو است. قراضه سنگین ایتالیا هفته قبل در ۴۰۰ تا ۴۲۰ دلار سی‌اف‌آر ترکیه معامله شد.

هفته گذشته قراضه A۳ سی‌آی‌اس مورد توجه بیشتر وارد‌کنندگان ترکیه بود، چون قیمت ارزان تری داشت و زمان تحویل آن کوتاه‌تر است. تجار قراضه آمریکا با افزایش ارزش دلار افزایش قیمت‌های اواخر سپتامبر را متوقف کردند. در هر حال قیمت پیشنهادی آنها

۲۰ دلار از محصول اروپا بالاتر است.

در بازار داخلی آمریکا شاخص قیمت قراضه خرد شده ۳/۱ درصد افت کرده و به ۴۵۴ دلار در هر لانگ تن رسید. متوسط قیمت روزانه قراضه وارداتی به ترکیه

۱۳ دلار افت داشت. بعید است افت نرخ یورو نسبت به دلار بر قیمت‌گذاری قراضه آمریکا به خریداران ترکیه تاثیری بگذارد، چون عوامل فصلی جمع آوری قراضه را محدود کرده و عرضه صادراتی را کاهش می‌دهد. فعلا آمریکا قیمت پیشنهادی قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ خود را به ترکیه‌ای‌ها در حدود ۴۷۰ دلار سی‌اف‌آر ثابت نگه داشته است.

قیمت قراضه وارداتی هفته گذشته در شرق آسیا ۵ تا ۱۰ دلار در هر تن افت داشت. قیمت پیشنهادی قراضه خرد شده آمریکا و اروپا به شرق آسیا ۴۶۵ دلار سی‌اف‌آر بود . ظاهرا مصرف‌کننده‌ها در چین خرید را متوقف کرده و قصد دارند پس از تعطیلات این هفته قیمت خرید را پایین‌تر بیاورند. قیمت فعلی قراضه سنگین در شرق و شمال چین ۸ دلار نسبت به یک هفته قبل ارزان‌تر است.

هفته سکوت در بازار سنگ‌آهن

بازار سنگ‌آهن هفته ساکتی را پشت سر گذاشت. چینی‌ها در تعطیلات ملی خود بودند و خریدی صورت نمی‌گرفت. برخی معتقدند هفته آینده نیز چینی‌ها وارد بازار نمی‌شوند تا قیمت را پایین‌تر بیاورند. چه بسا به ۱۷۰ دلار سی‌اف‌آر نیز برسد. در حالی که هفته قبل از تعطیلات ملی چین، سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند در پایه ۱۸۰ دلار سی‌اف‌آر بود. از طرفی نگرانی‌های اقتصادی حاکم بر جهان نیز بر بازار سنگ‌آهن تاثیرگذار است. بازار سوآپ سنگ‌آهن نیز ثبات داشت و قرارداد فصل چهارم ۱۴۹ دلار هر تن خشک ثبت شده است.