گروه بنگاه‌ها- زهرامسافر: شش ماه از سال گذشت، اما شرایط بازار برخلاف آنچه فولادسازان برای نیمه دوم امسال پیش‌بینی کرده بودند پیش رفت. در ابتدای سال فولادسازان، با توجه به شرایط خاص اقتصاد داخلی‌، روند عمومی‌ بودجه‌ریزی بالاخص بودجه‌های عمرانی دولت برای سال جاری‌، قانون هدفمند شدن یارانه‌ها‌، سیاست‌های انقباضی در گذشته‌، افزایش قیمت نفت و افزایش شدید منابع مالی دولت‌، روند بهبود اقتصاد جهانی و افزایش آرام و بنیادین قیمت‌های بین‌المللی فولاد‌، دورنمای افزایش تقاضا در بازار داخل و... سال‌جاری را سالی پررونق برای بازار داخلی فولاد برآورد کردند، اما امسال نیز همانند سال‌های گذشته بازار فولاد در رکودی مثال‌زدنی فرو رفت و در عین حال فراز و نشیب‌های بسیاری را نیز تجربه کرد.برآورد فولادسازان بخش خصوصی از باقی سال در گفت‌وگویی با دنیای اقتصاد مطرح شده که در پی می‌آید:

بازار فولاد در نیمه دوم سال غیرقابل پیش‌بینی

محمد احرامیان رییس هیات‌‌مدیره شرکت فولاد یزد بازار آهن را در ۶ ماهه نخست امسال با اتفاقاتی که رخ داد پر فراز و نشیب توصیف کرد و گفت: در‌این مدت دولت تلاش کرد تا قیمت فولاد را به صورت دستوری در سطح پایین نگه دارد که‌این امر به پیامدهای بسیاری از جمله ضرر بسیاری از تولیدکنندگان به ویژه نوردکاران منجر شد.

وی افزود: در ابتدای سال‌جاری تولیدکنندگان داخل در حالی که بیلت را با نرخ گران خریده بودند به ناچار مجبور شدند که به علت دستوری پایین نگه داشتن قیمت‌ها از سوی دولت به نرخ ارزان عرضه کنند از‌این رو روند بازار آهن در مدت یاد شده برای تولیدکنندگان مطلوب نبود.

به گفته رییس هیات مدیره شرکت فولاد یزد، نوسان نرخ ارز نیز در نیمه نخست امسال از اتفاقات بسیار بدی بود که در اقتصاد کشور رخ داد، از‌این رو فولادسازان نیز به ویژه بخش خصوصی به علت عدم دریافت تسهیلات از سوی دولت و همچنین عدم گشایش اعتبار برای تامین شمش مورد نیاز با مشکلات زیادی مواجه شدند، زیرا تامین مواد اولیه وارداتی با دلار گران و تبدیل آن به محصول نهایی و در نهایت عرضه به زیر نرخ منطقی برای هیچ شرکت فولادی از توجیه اقتصادی برخوردار نیست.وی با اشاره به ‌اینکه شرکت فولاد یزد تنها ۳۰ درصد از شمش مورد نیاز را از طریق خط ذوب‌ این شرکت تامین می‌کند، تصریح کرد: به همین علت مابقی مواد اولیه مورد نیاز به ناچار به صورت کارمزدی تهیه می‌شود، زیرا که با نرخ کنونی دلار تامین ‌این مواد اولیه از بازارهای جهانی امکان‌پذیر نیست.

احرامیان کاهش ۵ درصدی نرخ تعرفه واردات میلگرد را یکی دیگر از تصمیمات غیرکارشناسانه دولت در نیمه نخست امسال و از چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان داخلی فولاد برشمرد و خاطرنشان کرد: در حالی که قیمت هر کیلو میلگرد تولیدی در بازار داخل کمتر از محصول مشابه خارجی است، کاهش عوارض بازرگانی میلگرد ضرورتی ندارد.

وی تاکید کرد: تمام مشکلات ‌ایجاد شده در نیمه نخست امسال موجب شد تا بازار فولاد با رکود معاملات روبه‌رو شود و واردکنندگان نیز انگیزه‌ای برای واردات نداشته باشند؛ به گونه‌ای که میزان موجودی بیلت وارداتی از ۵/۱ میلیون تن سال گذشته هم اکنون به ۱۳۰ تا ۱۴۰ تن برسد که افت موجودی کاهش تولید را نیز به همراه دارد.

رییس هیات مدیره شرکت فولاد یزد، با توجه به اتفاقات و حوادث بد نیمه نخست امسال و شرایط رکود حاکم بر بازار فولاد، نیمه دوم سال‌جاری را برای بازار فولاد کشور غیرقابل پیش‌بینی دانست.

تداوم رکود در بازار فولاد طی۶ ماهه دوم امسال

مدیرعامل شرکت آریان فولاد نیز بازار فولاد را برای ۶ ماهه نخست امسال در شرایط رکود توصیف کرد و گفت: رکود حاکم بر بازار فولاد از سال گذشته به امسال منتقل شده به گونه‌ای که در زمینه ساخت‌وساز و مصرف ‌این رکود کاملا مشهود است.

بهمن قاسمی ‌با بیان‌ اینکه مسکن مهر عامل اصلی تحرک در بازار مصرف طی سال گذشته بوده، تصریح کرد: اما عملیات زیر ساختی به پایان رسیده از‌این رو رکود بر بازار فولاد حاکم است.

وی با اشاره به ‌اینکه نرخ محصولات فولادی در بازار داخل براساس قیمت شمش وارداتی تعیین می‌شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون نرخ شمش در بازار داخل ۱۵ درصد پایین‌تر از قیمت تمام شده ‌این محصول است.مدیر عامل شرکت آریان فولاد گفت: در حال حاضر هر کیلو میلگرد ۹۴۰ تومانی برای تولید‌کننده داخلی ۹۶۰ تومان تمام می‌شود که در صورت ادامه روند کنونی تولید داخل با مشکل مواجه خواهد شد.

وی در خصوص تاثیر نوسان نرخ ارز بر بازار فولاد داخل افزود:‌ این نوسان موجب رکود بر بازار فولاد شده و پیش‌بینی‌ها برای نیمه دوم سال نیز حاکی از ادامه شرایط رکود بر‌این بازار است.

افزایش قیمت میلگرد در گرو کاهش تعرفه واردات میلگرد

رضا شهرستانی مدیر عامل شرکت نورد و تولید قطعات فولادی در‌این میان بازار فولاد را در نیمه نخست امسال بهتر از سال گذشته توصیف کرد و گفت: در نیمه دوم سال ۸۹ به علت ۲ میلیون تن واردات ورق و عرضه آن به زیر قیمت تمام شده در بازار داخل اغلب تولیدکنندگان برای رقابت در‌این کاهش نرخ حضور داشته و به ناچار حاشیه سود خود را به زیر ۱ درصد رسانده و تولیدات خود را عرضه کردند، اما با حذف کاهش دستوری قیمت‌ها در سال جاری و آزاد شدن نرخ‌ها، شرایط حاکم بر بازار فولاد در مجموع در نیمه نخست امسال مطلوب‌تر ارزیابی شد.

وی در عین حال از کاهش تعرفه واردات میلگرد در سال‌جاری انتقاد کرد و افزود: در صورت ادامه روند کنونی در دراز مدت قیمت میلگرد با افزایش روبه‌رو خواهد شد.مدیر‌عامل شرکت نورد و تولید قطعات فولادی تصریح کرد: چنانچه نرخ تعرفه واردات میلگرد افزایش نیابد نه تنها میلگرد خارجی رشد قیمت را تجربه خواهد کرد بلکه واحدهای نوردی داخل با تعطیلی مواجه خواهند شد.

وی، نوسان نرخ ارز را از جمله پیامدهای منفی بازار فولاد دانست و تصریح کرد: به‌رغم کاهش نرخ‌های جهانی در صورت ادامه روند صعودی قیمت ارز، کاهش تعرفه واردات میلگرد و کمبود مواد اولیه و قطعات یدکی، قیمت فولاد و محصولات فولادی در بازار داخل با افزایش مواجه خواهد شد.

شهرستانی، افزایش تعرفه واردات میلگرد، تشویق سرمایه‌گذاری در زمینه بهره‌برداری از ذخایر معادن، ‌ایجاد واحدهای تولیدی جدید آهن اسفنجی را تنها راهکار نجات بازار فولاد داخل دانست.وی خاطرنشان کرد: درصورت اجرای راهکارهای یاد شده با افزایش تولید، قیمت‌ها با کاهش روبه رو می‌شوند و در نتیجه رقابت میان تولید‌کنندگان داخلی‌ایجاد خواهد شد.

خروج بازار فولاد با ابلاغ بودجه از سوی صندوق توسعه ملی

مدیر عامل شرکت نورد فولاد کرمانشاه نیز معتقد است: بازار فولاد کشور در نیمه نخست امسال با رکود همراه بود.

بهروز سلیمانی، از نوسان نرخ ارز و کاهش ۵ درصدی عوارض واردات میلگرد به عنوان دو تصمیم یک شبه دولت انتقاد کرد و گفت: در حالی که عوارض مواد اولیه (شمش فولاد) هم‌اکنون ۴ درصد است، بنابراین مابه‌التفاوت ‌این دو محصول تنها دو درصد بوده که برای تولیدکنندگان نوردی توجیه اقتصادی ندارد.

وی تصریح کرد: با لحاظ هزینه‌های تولید برای واحدهای تولیدی فولاد به ویژه نوردی واردات میلگرد به صرفه‌تر از واردات شمش خواهد بود.

مدیرعامل شرکت نورد فولاد کرمانشاه خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده نرخ هر کیلو میلگرد در داخل کشور با احتساب شمش وارداتی ۸۳۰ دلاری، هزینه‌های گمرکی و ترخیص، هزینه حمل و نقل و تولید یک هزار تومان می‌شود. از ‌این رو عرضه ‌این محصول به نرخ ۸۵۰ تومان در بورس کالا و ۹۲۰ تا ۹۳۰ تومان در بازار غیررسمی ‌چه توجیحی می‌تواند به همراه داشته باشد.

وی با بیان ‌اینکه ‌ایران بازار هدف بسیار مناسبی برای فروشندگان خارجی است، گفت: با کاهش عوارض واردات میلگرد در کشور به طور یقین آنها نسبت به افزایش قیمت تولیدات خود اقدام خواهند کرد.سلیمانی نوسان نرخ ارز را نیز از چالش‌های اساسی پیش‌روی فولاد‌سازان خواند و افزود: تولیدکننده داخلی با وضعیت کنونی تغییرات نرخ ارز نمی‌تواند برنامه مدونی برای تولید متصور شود.

وی در خصوص روند بازار فولاد در نیمه دوم سال‌جاری تصریح کرد: درصورت تداوم نوسانات قیمت ارز در بازار داخلی و هزینه‌های تولید رشد ۱۰ درصدی قیمت محصولات فولادی قطعی خواهد بود.مدیرعامل شرکت نورد فولاد کرمانشاه نیمه دوم امسال را برای فولادی‌ها مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با ابلاغ بودجه‌های صندوق توسعه ملی در نیمه دوم امسال به سازمان‌ها و بخش خصوصی و همچنین تحقق ۵/۲ میلیون اشتغالزایی از سوی دولت بازار فولاد کشور از حالت رکود خارج می‌شود.