گروه بورس کالا -سردار خالدی: موضوع رکود در بازارهای کشاورزی به خصوص در بازار رسمی (رینگ کشاورزی بورس کالای ایران) مدت طولانی است که هر روز با ابعاد جدیدی در بازار دنبال می‌شود، اما به هر دلیلی خارج شدن از این وضعیت با اما و اگر رو به رو است و حتی خیلی از کارشناسان نسبت به برطرف شدن این وضعیت ناامید هستند. محمود حسینی پور یکی از کارگزاران بورس کالا در رابطه با وضعیت رکودی بورس در رینگ کشاورزی گفت: ما سال گذشته با همکاری شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی و سازمان تعاون روستایی توانستیم دو محصول گندم و جو را وارد بازار کنیم که دادوستد این دو محصول نیز با استقبال مناسبی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شد. حسینی‌پور در ادامه افزود: اگر خریدهای تضمینی سال گذشته گندم و جو را از معاملات حذف کنیم، مشاهده می کنیم بازار با وضعیت نگران کننده و رکود ادامه‌داری که سال‌ها گریبانگیر بازار بوده، مواجه است.این کارگزار بورس کالا با اشاره به اینکه تمامی کالاهایی که در بیرون از بازار عرضه می‌شود در بورس هم مورد معامله قرار می‌گیرد، اما به دلایلی حجم مبادلات در بازار رسمی در سطح پایینی قرار می‌گیرد، افزود: به دلیل اینکه قراردادهای بورس کالا با قوانین دست و پاگیر و حساب‌های وکالتی همراه هستند، معامله‌گران تمایل دارند در بازار غیررسمی نیازمندی خود را تامین کنند، زیرا به این ترتیب با مشکلات و بوروکراسی اداری که در بورس موجود است، رهایی پیدا می‌کنند. حسینی پور خاطرنشان کرد: در بازار غیر رسمی به دلیل اینکه افراد در یک محیط جدا و شناخته شده، دادوستدهای‌شان را انجام می دهند و با نداشتن دفتر و شرکت خاصی هیچ‌گونه مالیاتی پرداخت نمی‌کنند از این موقعیت در راستای منفعت خود گام بر می دارند و به همین دلیل بازار از رانت ویژه‌ای برخوردار می‌شود که می توان تاثیر آن را به عینه در بورس مشاهده کرد. وی درباره اینکه چرا با وجود قوانین تصویبی در مجلس مبنی بر الزام عرضه محصولات کشاورزی در بورس هیچ‌گونه اقدامی در حال انجام نیست؟ افزود: البته اقدامات در حال انجام است اما اجرای هرقانون نیازمند ضمانت‌های اجرایی و همت مضاعف است که در بالاترین مقام، دولت می‌تواند در هموار کردن این وضعیت نقش مهمی ایفا کند.

این کارشناس بورس کالا ایجاد شرایط و تسهیلات ویژه‌ای همچون استفاده از ابزارهای معافیت مالیاتی و ارایه بسته‌های تشویقی برای حضور سرمایه‌گذاران در بازار را از جمله مهم‌ترین راهکارها برای بهتر شدن وضعیت بازار دانست. حسینی پور در پایان یکی دیگر از دلایل رکود در بازار را علاوه بر مشکلات داخلی مربوط به نوسانات شدید قیمت در بازارهای جهانی و تردید سرمایه گذار برای حضور در بازار اعلام کرد و افزود: هر گونه تغییری که در بازارهای جهانی روی دهد می توان به همان میزان تاثیر آن را در بازار مشاهده کرد.

بر اساس گفته معامله‌گران با وجود اینکه از ابتدای سال برنامه‌های زیادی برای رونق معاملات بورس کشاورزی در نظر گرفته شده، اما تاکنون رینگ کشاورزی بورس کالا نتوانسته انتظار فعالان بازار را برآورده کند.