پدرام ایزدی*
قیمت صادراتی ورق گرم چین در مرداد ماه رشد هر تن ۲۲ دلاری را تجربه کرد و با افزایش سطح تقاضا از سوی خریداران خارجی و داخلی در اواسط مرداد به هر تن ۷۱۱ دلار فوب رسید.

در همین حال تقاضای هر چه بیشتر محصولات چینی باعث ارتقای سطوح قیمت‌ها خواهد شد. کالای موجود در انبارها روز به روز بیشتر می‌شود، اما تاجران محلی در اوایل مهر ماه وضعیت کالاهای موجود در انبار را بهتر خواهند کرد چرا که فعالیت‌های تجاری در استان‌های جنوبی چین رو به افزایش است و همچنین تقاضا بطور یکنواخت در مناطق مرکزی و شمالی در سطح بالایی قرار دارد؛ این مهم نه تنها 90 درصد از کل حجم فروش ورق گرم در بازار داخلی را تشکیل می‌دهد، بلکه باعث خواهد شد تا قیمت‌ها در سطوح فعلی تا اوایل آبان مقاومت کنند.
به علاوه، با کاهش یافتن سطح کالا در انبارها و نداشتن توان کافی به برآورده ساختن نیازهای روبه‌رشد مصرف‌کنندگان نهایی، انبارداران در جنوب شرقی آسیا فعالیت خرید خود را در بازار افزایش خواهند داد. در مهرماه، سطح تقاضا در صنایع مصرف‌کننده بدون تغییر باقی خواهد ماند، اما انبارداران تمرکز خود را متوجه توزیع کالا خواهند کرد و میزان خرید خود را افزایش نخواهند داد، از این رو برآورد می‌شود که کارخانه‌ها بهای محصولات خود را به تدریج کاهش دهند. توزیع‌کنندگان منطقه‌ای و همچنین چشم بادامی‌ها مجبور خواهند شد تا همزمان با فعالیت خرید قوی و یکنواخت در مهرماه، تا اواسط آبان انبارهای خود را از کالا پر کنند.
بازار در بخش محصولات تخت از شهریور تا آبان فضایی متعادل‌تر می‌شود. تولیدکنندگان در آسیا، به ویژه چینی‌ها، توازن را بر بازار حاکم خواهند کرد که این توازن باعث تنظیم نرخ میزان بهره‌وری از ظرفیت خواهد شد. پیش‌بینی مرکز مطالعات فولاد خاورمیانه (MESD) پیش‌بینی می‌کند که بهای ورق گرم صادراتی چین از شهریور تا اواسط مهرماه روند ثابتی را خواهد گذراند، این در حالی است که در روزهای آغازین آبان ماه حجم محموله‌ها افزایش خواهد یافت.
در دوره شهریور تا آبان، وجود بازار رقابتی در جنوب شرقی آسیا از افزایش بهای محصولات چینی جلوگیری به عمل نمی‌آورد. در شهریور ماه، میزان تولید محصولات تخت به طور متوسط در ژاپن، کره جنوبی و تایوان، سه صادرکننده بزرگ در آسیا، ۵ درصد افزایش یافت. با این وجود، مرکزمطالعات فولاد خاورمیانه تخمین می‌زند که تنها حدود ۳ درصد، با توجه به افزایش فعالیت در بازارهای داخلی، به میزان فروش صادراتی اضافه خواهد شد. صادرکنندگان آسیایی نرخ‌های خود را در همین حدود تنظیم خواهند کرد و همچنان عامل تعیین‌کننده این میزان قیمت، فروشندگان ژاپنی خواهند بود.
قیمت محصولات کارخانه‌ها با سرعتی کمتر از هزینه تولید رشد خواهند کرد و همین امر منجر به کاهش حاشیه قیمت خواهد شد. با اوج گرفتن قیمت مواد اولیه، هزینه تولید ورق گرم چین تا آبان ماه افزایشی خواهد بود که این موضوع از قیمت محصولات تخت حمایت خواهد کرد. در شهریور ماه، هزینه تولید با سرعت هر چه تمام افزایش خواهد یافت، اما پا به پای بهای سنگ آهن در مهر تا اواخر آبان افت پلکانی را تجربه خواهد کرد.
میدل ایست استیل داینامیک پیش‌بینی می‌کند با حاکم شدن شرایط مطلوب در بازارهای چین، قوی‌تر شدن سطح تقاضا در بازارهای صادراتی و گران‌تر شدن بهای مواد اولیه، بهای ورق گرم چین در بازارهای صادراتی آهسته رشد خواهد کرد. البته کاهش قیمت‌ها در مهرماه را می‌توان به کاهش انگیزه خرید از سوی تاجران خارجی و همچنین مشتریان مقیم در استان‌های مرکزی و شمالی این کشور نسبت داد. با این وجود، به دلیل از سرگرفتن خرید در بازارهای استان‌های جنوبی، قیمت ورق گرم چین آرام آرام کاهش خواهد یافت. در آبان، مصرف کنندگان در آسیا مجبور خواهند بود تا انبارهای خود را مملو از کالا کنند که همین امر موجب رشد دوباره قیمت‌ها در بازار خواهد شد.
*تحلیلگر بازار در مرکز مطالعات فولاد خاورمیانه