بورس نیوز - به گفته یکی از کارشناسان بازارجهانی، تنها برهه اثرگذار در روند حرکتی مس، بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی بوده که پس از بازبینی مجدد، شرایطی متمایز با بازار سایر کالاها برای خود پدید آورده و به نظر می‌رسد از هفته آینده روند صعودی این کالا دوباره از سر گرفته شود. با افت شدید بازار کالاهای اساسی دنیا و ریزش قیمت جهانی مواد خامی ‌همچون مس، روی، بیلت فولادی و حتی طلا در روزهای اخیر، بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران با نگرانی از تداوم روند نزولی قیمت‌ها در این بازارها، نسبت به وضعیت بورس تهران و میزان تاثیرپذیری بازار سهام از تبعات احتمالی این ریزش‌ها با اما و اگرهای فراوانی مواجه شده‌اند.

در حال حاضر بخش عمده‌ای از صنایع حاضر در بازار سرمایه کشور را شرکت‌های تولیدکننده مواد خام و کالاهای پایه شکل داده و از این رو نوسان قیمت‌های جهانی کالاهای اساسی نقش بارزی در بودجه‌های مالی و میزان انتظار از دستیابی درآمدها و هزینه‌های پیش‌بینی شده در دوره مالی این شرکت‌ها دارد.

بر این اساس، سهامداران و سرمایه‌گذاران با استناد به وابسته بودن میزان سودآوری این شرکت‌ها به حجم صادرات یا واردات مواد اولیه و تغییرات قیمتی در صورت مصارف ارزی آنها، با نگرانی و ترس از دورنمای مبهم فعالیت این بنگاه‌ها، خروج موقت از بازار سهام با نقد کردن بخشی از سهام موجود در سبد دارایی‌ها یا لااقل به نظاره نشستن وضعیت موجود را ترجیح می‌دهند.

در عین حال عده دیگری از معامله‌گران با غنیمت شمردن وضعیت کنونی، آن را فرصت طلایی برای جمع‌آوری سهم‌های ارزنده و سودآور با قیمت‌های مناسب می‌دانند.

با این وجود ذهنیت معامله‌گران از بابت چگونگی دورنمای بازارهای جهانی و وضعیت عرضه و تقاضای کالاهای اساسی در دنیا اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار در گرایش سهام در جهت مثبت یا منفی معرفی می‌شوند.

در این رابطه محمودرضا الهی‌فرد، وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی کشورهای اروپایی و به ویژه بحران مالی یونان را دلیل اصلی افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی می‌داند و می‌گوید: هر چند افزایش تورم و برنامه‌های اقتصادی کشور چین نقش مهمی‌ در میزان عرضه و تقاضای کالاهای اساسی در بازارهای جهانی دارد، اما باید دانست این کشور، تولید و مصرف را توام با یکدیگر در اقتصاد خود گنجانده و حال آنکه کشورهای اروپایی در این زمینه بیشتر نقش تولیدکننده را ایفا کرده و از این رو با بحرانی‌تر شدن وضعیت اقتصادی منطقه یورو و دامنه‌دار شدن بحران‌های مالی به کشورهای مختلف قاره سبز، باعث تاثیرپذیری تولید و افزایش نگرانی‌ها در بازارهای جهانی شده است.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سی‌و‌لکس کالا با اذعان به اینکه وضعیت ناپایدار فعلی حداقل تا یک ماه آینده در بازارهای دنیا ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: اگرچه افت قیمت برخی کالاهای اساسی در روزهای اخیر تشدید شده، اما باید در این بین، تغییرات قیمت مس را مستثنی کرد؛ چرا که با توجه به نبود مازاد تولید آنچنانی این کالا در دنیا و از طرفی ثبات معاملات آن نسبت به سایر کالا، نگرانی از بابت افت شدید قیمت‌های آن وجود نداشته و پس از تحمل یک دوره نوسان کوتاه مدت، دوباره در مدار صعودی قرار می‌گیرد.

به گفته الهی فرد تنها برهه اثر گذار در روند حرکتی مس، بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی بوده که پس از بازبینی مجدد، شرایطی متمایز با بازار سایر کالاها برای خود پدید آورده و به نظر می‌رسد از هفته آینده روند صعودی این کالا دوباره از سر گرفته شود.

این کارشناس در عین حال با تاکید دوباره بر مقطعی بودن افت قیمت کالاهای اساسی، در خصوص اثرپذیری روند بازارهای جهانی در بودجه شرکت ملی مس ایران گفت: این شرکت بودجه سالانه خود را بر مبنای متوسط قیمت جهانی مس در طول سال پیش‌بینی نموده و حال آنکه طی ماه‌های اخیر تا مرز ۱۰ هزار دلار نیز محصولات خود را به فروش رسانیده است. با این همه می‌توان مطمئن بود با توجه به ثبات معاملات مس در بازارهای جهانی، اتفاق ناخوشایندی برای این شرکت رخ ندهد.

در عین حال محمد حسن کمال‌آبادی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش محوری مس در چرخه تولید کشورهای صنعتی و نیمه صنعتی، معتقد است: اگرچه آمار ناامید‌کننده اقتصادی یک ماهه اخیر کشور چین و از طرفی اوضاع نابسامان مالی کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا باعث دگرگون شدن بازارهای جهانی مختلفی از جمله کالاهای اساسی شده، اما به نظر می‌رسد با توجه به کاهش قیمت تمام شده این کالا برای مصرف‌کنندگان عمده آن در جهان، انگیزه جدیدی برای خرید و افزایش تقاضا برای مس به وجود آید.

مدیر عامل شرکت کارگزاری کالای خاورمیانه تشدید بحران مالی در جهان را تنها عامل تداوم افت قیمت مس در بازارهای جهانی اعلام کرد و در عین حال اظهار کرد: تولیدکنندگان فلزات اساسی در کشور از بابت افت قیمت‌های جهانی نگرانی نداشته، چرا که با وجود پیش‌بینی بودجه‌های سالانه خود با بدترین سناریوهای ممکن و برآورد هزینه‌های احتمالی، با گزینه‌های مختلفی برای جبران هرگونه افت‌های احتمالی نرخ‌های برآوردی تولید و فروش محصولات خود بر مبنای نرخ‌های جهانی روبه‌رو هستند که از آن می‌توان به اجرای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش استحصال منابع از معادن، مزیت واردات محدود محصول و حمل و نقل کالا به خارج و رشد ۲۱ درصدی قیمت دلار در بازار ارز را اشاره کرد.