مجید حصاری*
بخش پانزدهم- در دروس ابتدایی به انواع نمودار اشاره شد که یکی از آنها نمودار شمع‌های ژاپنی بود. در اینجا قصد داریم به بحث و بررسی این نمودار در بازار بپردازیم.

تاریخچه:
این نوع نمودار در حدود سال۱۶۰۰ میلادی توسط برنج‌کاران ژاپنی برای پیش‌بینی قیمت برنج مورد استفاده قرار می‌گرفت.
یک معامله گر معروف به نام «هوم ما» دریافت قیمت‌ها در بسیاری از مواقع تحت تاثیر احساسات معامله‌گران تغییر می‌کند؛ از این رو در معاملات خود نمودار شمعی را مورد استفاده قرار می‌داد؛ چرا که این نمودار به نحوی نشان دهنده احساسات بازار است. نمودارهای شمعی در سال 1990مورد توجه آقای استیو نیسون قرار گرفت و توسط ایشان به غرب معرفی شد.
در نمودار خطی تفاوتی در مناطق مختلف نمودار را شاهد نیستیم؛ چرا که فقط قیمت بسته شدن در این نمودار مطرح است و در نمودار میله‌ای که قیمت‌های متفاوت ازجمله بازو بسته شدن قیمت در بازه زمانی مورد نظر نشان داده می‌شود تشخیص این اطلاعات به راحتی نیست. اما در نمودار شمعی گویی این اطلاعات به صورت برجسته از نمودار جدا شده و در ذهن معامله گر نقش می‌بندد.
ساختار یک کندل:

انواع الگوهای شمعی:
الگوهای شمعی به دو دسته ادامه دهنده و برگشتی تقسیم می‌شوند که در کنار سایر ابزارها به کمک معامله گران آمده ودرک درستی از احساسات بازار را در منطقه مورد نظر برای وی منعکس می‌کند.