عقب گرد قیمت‌آهن

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: هفته گذشته معاملات بازار فولاد تحت تاثیر موضع گیری فولاد سازان داخلی در مقابل کاهش سود بازرگانی میلگرد وارداتی، از یکسو با نگرانی از کمبود کالا و از سوی دیگر با کاهش تقاضا روبه‌رو شد.

از این رو از ابتدای هفته با وجود مقاومت بازار میلگرد در برابر کاهش قیمت، از اواسط هفته روند قیمت‌ها نزولی شد. به طوری که میانگین میلگرد در بازار از ۹۳۵ تومان به ۹۴۰ تومان رسید، اما دوباره به ۹۳۰ تومان برگشت. تیرآهن نیز در سایز ۱۸ از ۳۰۲ هزارتومان به ۳۰۵ رشد کرد، اما دوباره از اواسط هفته به مرز قیمت‌های قبل رسید. به گفته تجار اگر نگرانی فولادسازان از تامین شمش مورد نیازشان وجود نداشت و این واقعیت که با ورود کالاهای خارجی توان رقابت خود را با این کالاهای وارداتی از دست می‌دهند اعلام نمی‌شد احتمالا قیمت‌ها در بازار با شیب بیشتری نزولی می‌شد، اما از آنجا که این تحلیل که احتمالا با بروز این شرایط در بازار، عرضه برخی کالاهای داخلی با مشکل مواجه می‌شود در میان تجار وجود دارد در نتیجه کاهش سود بازرگانی نتوانست نرخ‌ها را در حد انتظار معمول بازار کاهش دهد به خصوص اینکه مشکل تامین شمش تولیدکننده‌ها هنوز وجود دارد و به صرفه نبودن فروش کالاها با نرخ‌های پایین برای فولادسازان، بازار را در شرایط خاصی قرار داده است و خریداران نیز دچار تردید زیادی شده‌اند.

اما تحلیل نهایی بازار این است که با توجه به اتمام فصل تابستان و با آغاز پاییز به طور معمول از حجم تقاضا کاسته خواهد شد، از این رو کمتر کسی انتظار رشد قیمت‌ها را از این به بعد دارد. از این رو به نظر می‌رسد سیاست آزاد‌سازی قیمت‌ها که از چند هفته قبل آغاز شده عملا فرصت زیادی برای فولاد سازان به جهت بالابردن فاصله هزینه شمش و قیمت نهایی بدهد.

در نتیجه پیش‌بینی می‌شود تنها در صورتی که بازار با هیجان‌های مقطعی خاصی به خصوص در بورس روبه‌رو شود سطح قیمت‌ها بالا برود و در غیر این صورت به نظر نمی‌رسد فرصت زیادی برای ادامه روند افزایشی قیمت‌ها که تا هفته قبل ادامه داشت، وجود داشته باشد.

از این رو بیشتر کارشناسان بازار تداوم حیات فولادسازان را به دریافت شمش با هزینه‌های ارزان و از سویی بالارفتن تقاضا در بازار به‌واسطه ورود خریدهای عمده و پروژه‌ای تا آغاز فصل بارندگی وابسته می‌دانند.

از این رو طی هفته گذشته به‌رغم رشد یک تا ۲ درصدی قیمت میلگرد در بازار و رشد ۲ تا ۴ هزار تومانی هر شاخه تیرآهن، معاملات در سطح پایینی انجام می‌شد؛ چرا که عملا کالای زیادی در بازار وجود نداشت و همین موضوع به‌رغم پایین بودن تقاضا در بازار قیمت‌ها را نگه داشت. عدم پیشنهاد کالا در بازار و شایعه در خصوص احتمال افزایش قیمت ارز و همچنین تداوم مشکل تامین شمش باعث شد تا در روز یکشنبه معاملات بورس با رقابت خریداران مواجه شود و قیمت میلگرد به ۸۷۴ تومان و تیرآهن نیز به ۱۱۲۳ تومان برسد.

البته انتشار برخی اخبار که نشان می‌داد برخی فولادسازان کشورهای منطقه به خصوص ترکیه‌ای‌ها قیمت‌های پیشنهادی خود را بالا برده‌اند نیز مزید بر علت شد و قیمت میلگرد به دنبال این تحولات که در بورس نمایان شد تا نیم درصد در بازار آزاد بالا رفت و تیرآهن سایز نرمال نیز تا ۳ هزار و تیرآهن سایز بالاتر نیز تا ۴ هزار تومان افزایش نرخ را به ثبت رساند و فولادسازان نیز تا ۱۰ تومان نرخ‌های خود را بالا بردند.

اما از روز دوشنبه شیب نزولی قیمت‌ها از تیرآهن شروع شد و به آرامی تا پایان هفته ادامه یافت به طوری که در روز دوشنبه نرخ تیرآهن از ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان ارزان شد و در روز چهارشنبه قیمت میلگرد تا نیم درصد ارزان شد به ۹۳۵ در سایزهای بالا رسید و تیرآهن نیز تا ۲ هزار تومان ارزان شد.

سردرگمی در بازار و ندانستن این موضوع که با توجه به تصمیمات گرفته شده در خصوص واردات، شرایط به کجا ختم خواهد شد باعث شد برخی فولادسازان نرخ پیشنهادی خود را در برخی موارد کاهش و برخی نیز افزایش دهند. در آخرین روز معاملاتی بازار این سردرگمی در معاملات بورس باعث شد تا عرضه اصلی و پر طرفدار بورس به زمان مچینگ کشده شود و بخشی از آن در این زمان معامله شود به خصوص اینکه بسیاری از کارگزاران حتی پیش‌بینی نمی‌کردند که همه کالاهای عرضه شده معامله شود، اما در نهایت خریداران خرید را بر نخریدن ترجیح دادند، اما قیمت‌های بازار در این روز همچنان نزولی بود. از این رو نرخ میلگرد به ۹۳۰ در سایزهای بالا و در سایزهای پایین به ۹۳۵ تومان رسید.

تیرآهن نیز تا ۳ هزار تومان در سایزهای بالا و یک هزار تومان در سایزهای پایین، ارزان شد.