کاهش سودهای کاذب پس از افزایش قیمت ورق در بورس

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: اگرچه دیروز در معاملات بورس کالا میلگرد‌های عرضه شده از سوی خریداران با نرخ‌های ثابت و بدون تقاضای بالا از سوی خریداران روبه‌رو شد، اما فعالان بازار و کارگزاران معتقد بودند اگر محدودیت زمانی واریز وجه تضمین خرید وجود نداشت و خریداران بیشتری می‌توانستند تقاضای خرید خود را وارد سیستم کنند، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کرد. در معاملات دیروز بورس کالا در مجموع ۶۲۰ تن میلگرد مخلوط ذوب‌آهن با نرخ ۸۱۰ تومان، ۴۴۰ تن میلگرد فولاد خراسان با قیمت ۸۷۷۲ تومان، میلگرد A-۲-۱۲ فولاد کرمان با نرخ

۸۲۰ تومان ۲۲۰ تن معامله شد. ضمن اینکه در زمان مچینگ ۴ هزارو ۶۲۰ تن از میلگرد خراسان، ۳ هزار و ۱۰۰ تن از میلگرد ذوب‌آهن و ۶۶۰ تن از میلگرد فولاد کرمان دوباره معامله شد.

به گفته معامله گران، پس از اینکه نرخ ورق در معاملات روز سه‌شنبه رشد کرد این اتفاق در بازار میلگرد هم به لحاظ روانی تاثیر گذاشت و میزان پیشنهاد قیمت تجار در بازار آزاد رو به کاهش گذاشت و تعداد کمی از آنها حاضر به ارائه قیمت شدند. این موضوع باعث شد تا بعد از پایان معاملات ورق، روند کاهش نرخ میلگرد متوقف شده و انتظار افزایش قیمت‌ها ایجاد شود؛ اما از آنجا که زمان واریز وجه خرید برای عرضه‌های روز چهارشنبه به اتمام رسیده بود تعداد بیشتری از خریداران که با استناد به رشد قیمت ورق تصمیم به خرید داشتند، نتوانستند وارد سیستم شده و خرید خود را برای عرضه روز چهارشنبه آماده کنند. البته برخی از معامله گران فروش محصولات مبارکه در روز سه شنبه را به جای دوشنبه که این هفته نیز همانند دو هفته قبل اتفاق افتاد، به همین موضوع مربوط دانسته و معتقدند برای جلوگیری از ثبت قیمت‌های بالاتر در عرضه‌های روز سه‌شنبه انجام شد.

کاهش سودهای کاذب دلالی پس از رشد قیمت ورق

اما جدا از تحلیل‌های فعالان بورس کالا در این خصوص، دیروز قیمت ورق در بازار آزاد به دنبال رشد قیمت‌های بورس با رشد روبه‌رو شد و بسیاری از معامله‌گران نگران بودند تا این رشد عاملی شود در جهت تداوم آزادسازی بازار و حذف کنترل‌های قیمتی؛ چرا که اصولا قیمت ورق برخلاف میلگرد مدت زمان طولانی‌تری را در پروسه اصلاح و تعادل طی می‌کند و نیاز بیشتری به زمان دارد. اما اگرچه برخی این رشد قیمت را در بازار برآیند منفی رشد قیمت ورق در بورس می‌دانند، اما به طور کلی نتیجه آزادسازی بازار، مثبت است که در این میان حذف برخی سوهای کاذب واسطه‌گری از جمله این موارد ذکر می‌شود. گفته می‌شود پس از آزادسازی قیمت ورق میزان سود دریافتی دلال‌ها از کد واحدهای فعال از کیلویی ۵۰ تومان به ۳۰ تومان کاهش یافته و این رویداد از نگاه معامله گران نتیجه بسیار مثبتی برای بازار است.

افزایش قیمت ورق و انتظار بالارفتن توجیه واردات

البته در مورد افزایش قیمت‌ها نیز اعتقاد برخی کارشناسان بازار این است که اگر قیمت‌ها باز هم افزایش پیدا کند، اما در هر صورت به یک سقف معینی برسد متوقف خواهد شد؛ چرا که افزایش قیمت‌ها و منطقی شدن بازار توجیه واردات را زیاد کرده و با ورود کالاهای وارداتی به بنادر، بازار متعادل خواهد شد. از نظر معامله‌گران اجازه دادن به بازار برای اصلاح قیمت‌ها حتی اگر به قیمت رشد بی‌رویه اما مقطعی هم باشد در نهایت بهتر از اجرای سیستم‌هایی همچون سهمیه‌بندی و تعیین سقف و کف قیمت است که فسادپذیری زیادی دارند.

از سوی دیگر برخی فعالان بازار ورق معتقدند با توجه به اینکه از آبان ماه عموما تقاضا برای ورق کاهش می‌یابد احتمال اینکه نرخ‌ها بیش از این رشد کند و در سطح غیر منطقی بماند خیلی بعید است. دیروز تا ساعات اداری قیمت ورق گرم B در حدود ۹۷۰ و در برخی سایزها ۱۱۰۰ پیشنهاد می‌شد و ورق گرم C نیز با نرخ ۱۰۲۵ تومان در تهران و ۱۰۱۰ تومان در اصفهان پیشنهاد می‌شد. البته برخی از تجار پیش‌بینی می‌کنند اگر تقاضا کشش کافی برای خرید این کالاها را نداشته باشد احتمال اینکه در روزهای آینده از سطح قیمت‌ها کاسته شود زیاد است و تنها در صورتی‌که تقاضا از این قیمت‌ها استقبال کند. نرخ‌ها افزایش خواهد یافت.

ضرورت آزادسازی یکباره قیمت‌ها

اما از سویی گفته می‌شود اعلام افزایش پلکانی قیمت ورق از ۲ هفته قبل باعث شد تا برخی تجار کالاهای خود را دپو کنند که این موضوع باعث شد تا برخی از آنها سودهای زیادی را از رشد قیمت‌های بورس ببرند. از این رو تحلیل کارشناسان این است که باید از همان روزی که قیمت‌ها آزاد شد به جای در نظر گرفتن افزایش ۲ تا ۵ درصدی قیمت‌ها، یکباره بازار را آزاد می‌کردند تا این شرایط ایجاد نشود. ضمن اینکه از نظر معامله‌گران بازار ورق، عرضه ۲۵ درصدی محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا به هیچ وجه کافی نیست و این شرکت باید هر چه زودتر سهم بیشتری از کالای خود را در عرضه عمومی بورس کالا ارائه کند. اما از سویی انتظار این است که همان‌طور که در مورد تولید میلگرد سرمایه‌گذاری و حمایت زیادی در این سال‌ها شده از واحدهای تولید ورق خصوصی نیز حمایت شود تا بتوانند تولید داخل را برای پوشش دادن بازار در شرایطی مشابه شرایط فعلی بازار، بالا ببرند.

گفته می‌شود برخی واحدهای تولید ورق که البته تعداد بسیار کمی هم هستند با مشکل تامین اسلب مواجه شده‌اند؛ در حالی‌که اگر تولید به حد مطلوبی رسیده و ادامه می‌یافت کمبود تولید داخل کمتر به چشم می‌آمد ضمن اینکه کنترل قیمت‌ها در چند ماه متوالی انگیزه واردات را نیز از تجار گرفته بود.

ادامه بررسی‌های کارشناسی برای اجرای سیستم پیشنهادی عرضه مبارکه

به دنبال حساسیت موضوع عرضه مبارکه در بورس کالا و الزام برای عرضه ۲۵ درصدی محصولات این شرکت در بورس، دیروز نیز جلسه‌ای جهت اجرایی شدن این الزام و روش‌های اجرای آن در بورس برگزار و راه‌هایی برای اجرایی شدن آن ارائه شد، اما شایعات از تداوم این بررسی‌ها برای رسیدن به نتیجه‌ای مشخص حکایت دارد که گفته می‌شود روز شنبه این طرح نهایی خواهد شد، البته نظر بورس عرضه ۱۰۰ درصدی کالاهای مبارکه در بورس است.