گروه بورس کالا- کتایون دارابی: آخرین روز معاملاتی رینگ پتروشیمی در هفته جاری با توجه به تغییر سقف قیمتی و همچنین جو عمومی روند رو به رشد قیمت ها، با تقاضای بالا برای محصولات پلیمری همراه شد. این در حالی است که همواره زمزمه‌های آزادسازی رینگ پتروشیمی در بازار داخل جریان دارد و بیشتر آگاهان بازار در این روز ابراز امیدواری می‌کردند که این اتفاق در هفته آینده عملی شود. همچنین گفته می‌شود در این روز جلسه‌ای برای بررسی نرخ‌های محصولات پتروشیمی در آینده‌ای نزدیک در بورس کالا برگزار خواهد شد. آگاهان بازار می‌گویند: احتمال دارد در این جلسه مسائل مربوط به آزادسازی رینگ پتروشیمی نیز بررسی شود.

در این روز محصولات پلیمری لاله ۲۱۰۲ سقف قیمت را تجربه کرد. عرضه ۴ هزارتنی سودکاستیک اروند با ۱۶ هزارتن تقاضا در این روز مواجه شد. سودکاستیک بندرامام نیز ۲ هزارتن عرضه شد که در نهایت ۱۰ هزارتن تقاضا برای آن ثبت شد. سودکاستیک بندرامام و اروند نیز در این روز سقف قیمت را تجربه کرده و در نهایت تسهیم به نسبت شدند.

به گفته فعالان بازار همچنان مصرف کنندگان واقعی سود از وضعیت موجود ناراضی هستند؛ چرا که پرداخت ۱۰۰ درصد وجه تضمین خرید سبب شده است تا آنها با توجه به نقدینگی‌های پایین قادر به خریداری مواد مورد نیاز خود نباشند. این در حالی است که بیشتر آگاهان بازار می‌گویند: اگر معیار نرخ‌گذاری در رینگ پتروشیمی اصلاح شده و محدودیت‌ها لغو شود، بازار به تعادل خواهد رسید.

البته برخی دیگر از فعالان بازار معتقدند؛ در شرایط کنونی باید تسهیلاتی برای مصرف‌کنندگان واقعی در نظر گرفته شود؛ چرا که با وجود پرداخت ۱۰۰ درصد وجه تضمین خرید و ایجاد محدودیت هزارتنی برای هر کارگزاری، بیشتر خریداران با توجه به اعتبار خود در بازار اقدام به پرداخت پول‌های هنگفتی می‌کنند تا نهایتا بتوانند در تسهیم به نسبت تناژ پایینی از کالاهای عرضه شده را خریداری کنند و در نتیجه فعلا رینگ پتروشیمی متعلق به افرادی است که دارای نقدینگی‌های بالایی هستند و مطمئنا در این شرایط جایی برای خریداران واقعی نیست.

این در حالی است که بیشتر کارشناسان بازار همواره به عرضه تناژهای پایین محصولات پتروشیمی در بورس کالا معترض بوده و این موضوع را ابهام‌برانگیز می‌دانند.

به گفته این عده مطمئنا تولید مجتمع‌های پتروشیمی بیشتر از این مقداری است که در بورس عرضه می‌شود و باید در این خصوص بازنگری شود. البته بازار داخلی پتروشیمی نیز در این روز وضعیت آشفته‌ای را پشت سر گذاشت.

در این روز قیمت مشخص و دقیقی برای بسیاری از محصولات پلیمری در بازار وجود نداشت. البته در این روز بیشتر آگاهان بازار متفق القول بودند که بازار روند صعودی به خود گرفته است.

تشکیل کارگروه رفع مشکلات نفت خام

البته روز گذشته و پیش از عرضه‌های رینگ پتروشیمی، ششمین محموله نفت خام در بورس کالا روی تابلو ثبت شد، اما خریداری در تالار حضور نداشت.

به گفته آگاهان بازار، جلسه‌ای در همین روز و در هیات دولت برای حل مشکلات عرضه نفت خام تشکیل شد، اما متاسفانه این جلسه به نتیجه‌ای نرسید و خریداران نفت خام با توجه به اینکه مشکلات عرضه نفت خام همچنان باقی است، حاضر نشدند در تالار بورس حضور یابند.

در این روز ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام بهرگان با قیمت پایه ۱۱۱ دلار و ۹۳ سنت عرضه شد. این در حالی است که در همین روز نرخ نفت برنت که گران‌ترین و باکیفیت‌ترین نفت در دنیا محسوب می‌شود، ۱۱۳ دلار و ۷ سنت بود. برخی از فعالان بازار مشکلات موجود در عرضه نفت خام را نحوه پرداخت هزینه‌های آن و نرخ این کالا ذکر می‌کنند.

این در حالی است که عده‌ای از کارشناسان حوزه نفت می‌گویند: دیوان محاسبات اداری می‌تواند نرخ پایه اعلامی از سوی شرکت ملی نفت را بررسی کند. البته گفته می‌شود در این روز کارگروهی برای حل مشکلات نفت خام در بورس تشکیل شد.

به گفته آگاهان بازار، این کارگروه از هفته آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و مشکلات عرضه نفت خام را مورد بررسی قرار می‌دهد.