گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: با وجود توقف روند افزایشی قیمت آهن‌آلات از هفته قبل، شنیده‌ها حاکی از آن است که قیمت پیشنهادی شمش فولاد وارداتی روند رو به رشدی را گرفته و این در حالی است که کمبود قابل توجه این کالا عامل نگرانی بسیاری از شرکت‌های فولادی شده است. طبق برخی گفته‌ها در حال حاضر شایعاتی در بازار مطرح است، مبنی بر اینکه رسوب شمش در بنادر به کمتر از ۳۰۰ هزار تن رسیده و این در حالی است که در انتهای سال ۸۹ این رقم نزدیک به یک میلیون و نیم بوده است. بالاترین نرخی که تا روز قبل برای شمش پیشنهاد می‌شد در حدود ۸۵۰ تومان بود که با احتساب این ارقام بسیاری از فعالان، فروش میلگرد را در حال حاضر برای تولیدکننده‌ها به صرفه نمی‌دانند. البته فروش‌ میلگرد در بورس را که پایین تر از ۹۰۰ تومان انجام می‌شود به تولید این کالاها با شمش ارزان که پیش از این در بازار بوده مربوط می‌دانند و دلیل دیگر را نیز فروش شمش دولتی با رقم ۸۲ درصد قیمت نهایی کالا در بورس ذکر می‌کنند.

اما از آنجا که فروش شمش دولتی محدودیت دارد در نتیجه تنها بخشی از نیاز کارخانه‌ها از این بخش تامین می‌شود و به همین دلیل واردات شمش امری ناگزیر است.

عدم ثبت قیمت‌های منطقی در بازار برای مدت زمان طولانی و کنترل قیمت‌ها باعث شده تا طی ماه‌های اخیر بسیاری از تجار انگیزه واردات نداشته باشند و از سوی دیگر هنوز هم موضوع اختصاص ریفاینانس واردات شمش به فولادسازی‌ها که گفته می‌شود در حدود ۳۰۰ هزار تن برای هر کارخانه بوده نیز به سرانجامی نرسیده است؛ از اینرو فعالان بازار و بخصوص تجار تنها راه برای بالابردن انگیزه تجار را واقعی شدن قیمت‌ها می‌دانند.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد ضمن بیان این مطلب که واقعی نبودن قیمت‌ها طی چند ماه اخیر انگیزه واردات را از تجار گرفته، می‌افزاید: کنترل قیمت‌ها در بازار هنوز وجود دارد و با وجود اینکه نرخ‌ها در بورس از۲ هفته قبل آزاد شده، اما به دنبال رشد قیمت‌ها در بازار به خصوص رشد قیمت میلگرد ، از دو روز گذشته مجددا اصرار و فشار بر عرضه‌کننده‌ها برای کاهش ۱۰ تومانی قیمت‌ها البته به صورت غیرمستقیم آغاز شده است.

البته برخی شایعه‌ها حاکی از آن است که در معاملات دیروز و به دنبال نوسان شدید ارز کاهش قیمت میلگرد که از صبح آغاز شده بود دوباره جبران شد، اما همین نوسان قیمت ارز نیز باعث شده تا ریسک واردات شمش برای تجار زیاد شود.

وی رسیدن قیمت میلگرد به ۱۰۰۰ تومان را تنها راه بالارفتن انگیزه تجار برای واردات شمش می‌داند و می‌گوید: اما علاوه بر کنترل بازار، طی این مدت تقاضاها برای پروژه‌های عمرانی نیز وارد بازار نشده و تنها ۱۰ درصد از این تقاضا‌ها در بازار وجود دارد، در نتیجه ریسک واردات زیاد بوده، اما اگر تجار انگیزه داشتند، در حداقل زمان ممکن که عموما ۲ ماه است و بدون نیاز به اعتبارات اسنادی و در زمان خوبی شمش وارد بازار می‌شد.

از اینرو بیشتر فعالان بازار معتقدند کنترل بازار، هم نوسان رشد قیمت و هم کاهش آن‌را زیاد می‌کند در نتیجه تنها راه ایجاد بهبود شرایط بازار متعادل شدن قیمت‌ها است، چرا که با توجه به نوسان قیمت ارز، بازار شمش به خودی خود با نوسان زیادی روبه‌رو می‌شود، اما کنترل قیمت‌ها این نوسان را بیشتر می‌کند.

در همین حال با توجه به این موضوع بسیاری از فعالان بازار افزایش مجدد قیمت میلگرد را به دلیل مشکلاتی که در تامین شمش فولادسازان ایجاد شده پیش‌بینی کرده و احتمال می‌دهند با وجود نظارت‌هایی که وجود دارد، قیمت‌ها مجددا افزایش یابد.