مجید حصاری
روند:
بخش قبلی آموزش گام به گام تحلیل تکنیکال روز شنبه 22 مرداد ماه منتشر شد. در این قسمت روندها بررسی می‌شود.
- شاید جملاتی از قبیل در جهت روند معامله کنید، روند دوست ماست، با روند نجنگید و... بسیار آشنا باشد.اما روند چیست و چه نوع روندهایی در بازار داریم ؟
تعریف روند: در جلسات گذشته گفته شد بازار از امواج تشکیل شده که این امواج برآیند خریدوفروش در یک بازه زمانی خاص می‌باشند. حال برآیند این امواج (صعودی و نزولی) روندها را تشکیل می‌دهند.

انواع روند: بازارها از منظر روند به سه دسته تقسیم می‌شوند:
1- روند صعودی، 2- روند نزولی، 3- بدون روند
۱- روند صعودی: هرگاه هر کفی که در بازار تشکیل می‌شود از کف قبلی بالاتر و هر سقف از سقف قبلی بالاتر باشد، آن‌گاه روند پیش رو یک روند صعودی خواهد بود.

در زیر نمودار روند صعودی سهام شرکت مپنا با نماد رمپنا در یک بازه 10 ماهه نشان داده شده است. همان‌طور که در تصویر مشخص شده هر کف از کف قبلی بالاتر و هر سقف از سقف قبلی بالاتر است.

۲- روند نزولی: هرگاه هر کفی که در بازار تشکیل می‌شود پایین‌تر از کف قبلی و هر سقفی که تشکیل می‌شود از سقف قبلی پایین‌تر باشد آن‌گاه با یک روند نزولی مواجه هستیم.در تصویر زیر روند نزولی سهام شرکت صدرا با نماد خصدرا در یک بازه ۱۳ ماهه نشان داده شده است. همان‌طور که در تصویر مشخص شده هر کف اصلی از کف قبل پایین‌تر و هر سقف اصلی از سقف قبلی پایین‌تر است.
3- روند خنثی: بازاری را خنثی یا رنج می‌نامند که قیمت از ساختن کف‌های پایین‌تر و سقف‌های بالاتر ناکام بماند. در واقع در چنین بازاری قیمت‌ها در یک محدوده خاص نواسان می‌کنند و اغلب شاهد تشکیل کف‌ها و سقف‌های مساوی هستیم.

در تصویر زیر قیمت سهام بیمه دانا در نماد دانا در مدت 5 ماه در یک محدوده 160 تومانی در حال نوسان بوده و از تشکیل سقف و کف جدید ناکام مانده است.

www. aradtrader.com