گروه بورس کالا - با توجه به پیشروی رکود در بازار فولاد تا جایی که حتی تقاضا را نیز پوشش داده و با وجود امکان رقابت در بورس اما قیمت‌ها بیشتر گرایش به سمت نزولی پیدا کرده‌اند؛ دولت در راستای تنظیم بازار با در نظر گرفتن چشم انداز بلندمدت بازار، تسهیلاتی را به واردکنندگانی که تایید شده هستند در نظر گرفته که بتواند بازار را از تلاطمات احتمالی بعد از ماه مبارک رمضان حفظ کند؛ از این رو گرچه همواره برای واردات از ری فاینانس بانک مرکزی استفاده می‌شده اما این بار در قالب اعتبارات مشخص به اشخاص مشخص ارائه می‌شود. در همین راستا یک مقام مسوول در وزارت بازرگانی در خصوص جزئیات این طرح گفت: براساس جدیدترین تصمیمات، در ۳ دوره سه ماهه و در هر دوره دو میلیون تن شمش وارد کشور می‌شود.

حسین مدرس‌خیابانی افزود: کارگروه کنترل بازار به تازگی مصوبه‌ای برای تشکیل کمیته‌ای ویژه برای ساماندهی بازار فولاد داشته که بر اساس آن، مقرر شده است تا این کمیته برای تامین کسری نیاز فولاد کشور را با اولویت واردات شمش که دارای ارزش افزوده برای کشور است و به نوعی واردات اقتصادی به شمار می‌رود، برنامه‌ریزی کرده و راهکارهایی برای صرفه اقتصادی واردات شمش بیابد.

قائم‌‌مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی ادامه داد: بر این اساس، یکی از راهکارها استفاده از ری‌فاینانس برای واردات شمش است که مدیریت ارزی بانک مرکزی در روزهای گذشته موافقت کرده است تا اعتبارات ری‌فاینانس را به واردکنندگان شمش اختصاص دهد.

معرفی سه واردکننده شمش برای استفاده از ری‌فاینانس

وی تصریح کرد: در عین حال، معاونت ارزی بانک مرکزی از وزارت بازرگانی درخواست کرده است تا واردکنندگان مورد تائید را برای استفاده از این تسهیلات به بانک معرفی کند. بر این اساس، وزارت بازرگانی سه تامین‌کننده اصلی فولاد را برای تخصیص این اعتبارات معرفی کرده است که یکی از آنها انجمن تولیدکنندگان فولاد است که واحدهای تولیدی را زیرمجموعه خود دارد.

مدرس‌خیابانی ادامه داد: دومین معرفی‌شده واحدهای تولیدی هستند که ظرفیت مازاد نوردی داشته و تحت مجموعه ایمیدرو هستند که از جمله آنها ذوب‌آهن اصفهان، ذوب آهن خراسان و فولاد مبارکه است. سومین معرفی‌شده نیز مجمع واردکنندگان است.

واردات ۶ میلیون تن شمش به کشور

وی ادامه داد: بر این اساس برنامه‎ریزی شده تا در ۳ دوره سه ماهه و در هر دوره دو میلیون تن شمش وارد کشور شود که بر این اساس برای واردات ۶ میلیون تن شمش به کشور برنامه‌ریزی شده است. ضمن اینکه هر دوره نیز به یک میلیارد و۴۰۰ میلیون دلار اعتبارات ری‌فاینانس نیاز دارد که امیدواریم بانک‌ها با همکاری خود این اعتبارات را تامین کنند.

به گفته قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی، در این میان برخی کارخانه‌ها مشکل ارائه وثایق مورد نیاز بانک را مطرح می‌کنند که بر این اساس در حال رایزنی با بانک مرکزی هستیم تا بتوانیم شمش وارد شده یا تولیدات کارخانجات را به عنوان وثیقه زیر کلید بانک ببریم.