رشد 7 هزار تومانی قیمت‌ها در یک هفته
گروه بورس کالا - سردار خالدی: در جریان معاملات هفته گذشته در بازار داخلی به دلیل رکورد شکنی قیمت جهانی طلا، سکه نزدیک به ۷ هزار تومان افزایش قیمت داشت.

رشد قیمت‌ها در حالی رخ داده که بلافاصله پس از آن، انتظار افت کوتاه مدت قیمت طلا در بازارهای جهانی به دلیل تصمیم اخیر بانک‌ها و موسسات خصوصی در خصوص کمک به یونان به وجود آمده است.
معاملات هر اونس طلا در بازارهای جهانی هفته گذشته با رکورد بی‌سابقه‌‌ای روبه‌رو بود، به طوری که قیمت این کالای گرانبها از مرز یک هزار و ۶۰۰ دلار عبور کرد، اما در دو روز پایانی هفته گذشته این روند حالت نوسانی پیدا کرد و دوباره روی سطح پایین‌تر از یک هزار و ۶۰۰ دلار برگشت.
نوسان معامله قیمت‌ها به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد، اما عامل اصلی رشد قیمت طلا، نگرانی بدهی کشورهای اروپایی و گسترش دامنه آن به سایر کشورهای این منطقه و از سویی کاهش اعتبارات ایالات متحده در پی نرسیدن توافق بر سر سیاست منضبط و هماهنگ برای رفع مشکلات اقتصادی این کشور است.
حتی در یک گزارش چین نسبت به کاهش اعتبارات ایالات متحده هشدار داده و نسبت به آن ابراز نگرانی کرده بود. این در حالی است که براساس گزارش مارکت واچ، چینی‌ها در مورد حفاظت از پس‌اندازهای خود در مقابل رشد نرخ تورم، نگران هستند و برای محافظت از سیستم مالی این کشور، اقدام به افزایش ذخایر طلای خود کرده‌اند.
البته با اعطای وام به یونان و قوت گرفتن صعود یورو نرخ طلا، روز گذشته کاهش نسبتا بالایی را تجربه کرد. اما براساس گفته معامله گران، بازارهای جهانی به دلیل ابهام در شرایط اقتصادی جهان با نوسان روبه‌رو است، زیرا تضمینی به بهبود اوضاع اقتصادی اروپا در آینده با وجود کمک به یونان وجود ندارد. پیش‌بینی کارشناسان این است که ممکن است نرخ طلا به تاثیر از افزایش بهای یورو تا حدودی افت کند، اما این افت کوتاه مدت خواهد بود و آینده همچنان با ابهام روبه‌رو است.
با این حال براساس گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران در انتظار نتایج جلسه ایالات متحده و گزارش برنانکی و مذاکرات کسری بودجه آمریکا هستند و از دیدگاه آنان، جهت‌یابی طلا در حال حاضر، وابسته به توافقات مقامات مالی این منطقه خواهد بود.
همزمان با رشد قیمت‌ها در هفته گذشته ارزش معاملاتی قراردادهای سکه در بازار آتی بورس کالا ی ایران همچنان بیش‌تر از یک‌تریلیون ریال شد.
مبادلات بازار داخلی نیز هماهنگ با بازارهای جهانی رشد قیمت را تجربه کرد. سکه در بازار نقدی در پایان روز پنج شنبه به ۴۳۱ هزار تومان رسید، این در شرایطی بود که در اوایل هفته گذشته این رقم روی سطح ۴۲۴ هزار تومان بود.
بازار آتی برخلاف بازارنقدی که به دلیل نوسانات نرخ رسمی‌ارز در بازار داخلی تاثیرپذیری کمتری از بازار جهانی داشت، هماهنگ با تغییرات جهانی حرکت کرد.
قیمت سکه آتی با وجود کاهش در روز پنج‌شنبه از ابتدا تا پایان هفته با روند رو به رشدی همراه بود. سکه مبادلاتی تیرماه که سررسید قرارداد آن در روز یکشنبه به پایان رسید با رشد ۲ هزار و ۹۱۶ تومان و ۷ ریال روبه‌رو بود. سکه شهریورماه نیز از ابتدا تا پایان هفته افزایش ۶ هزار و ۹۹۹ تومان و ۶ ریال را تجربه کرد که بیشترین رشد را شاهد بود. این در حالی بود که مبادلات سکه تحویل آبان‌ماه در همین مدت مشابه ۵ هزار و ۵۰۰ تومان و ۵ ریال گران شد. دادوستد سکه مبادلاتی دی ماه نیز با رشد ۵ هزار و ۹۱۳ تومان و ۶ ریال مواجه شد. به نظر می‌رسد با تعدیل‌شدن قیمت طلا در بازارهای جهانی و ثبات نسبی قیمت‌ها، هفته جاری تغییرات زیادی در روند مبادلات بازار به وجود نیاید.
اما در مجموع طی هفته منتهی به 30 تیرماه سال‌جاری، 26 هزار و 540 قرارداد به ارزش یک‌تریلیون و 301 میلیارد و 97 میلیون و 720 هزار ریال معامله شد. برای قراردادهای تیرماه 635 قرارداد به ارزش 27 میلیارد و 219 میلیون و 470 هزار ریال تحویل داده شد تا معاملات این سررسید به پایان برسد.
سکه مبادلاتی شهریورماه نیز با معامله ۵ هزار و ۵۴۸ قرارداد به ارزش ۲۵۶ میلیارد و ۶۳۶ میلیون و ۲۴۰ هزار ریال دنبال شد.
سکه تحویل آبان‌ماه نیز با دادوستد 6 هزار و 934 قرارداد به ارزش 336 میلیارد و 919 میلیون و 810 هزار ریال ادامه یافت. بیشترین معامله انجام شده برای سکه مبادلاتی دی ماه بود، به طوری که 13 هزار و 423 قرارداد به ارزش 680 میلیارد و 322 میلیون و 200 هزار ریال برای این موعد معاملاتی دادوستد شد.